Кар’єрний розвиток СЕО: рух угору, униз чи вбік?
Автор: Марія Добік, CEO компанії MDCONSULT
Джерело: EBA
Стереотипне уявлення про скляну скелю для керівників існує в Україні донині. Хоча, наприклад, у США CEO постійно змінюють вектори своєї діяльності й розвиваються далі, про що свідчить дослідження CNBC: лише 2019 року з американських компаній пішло понад 1480 CEO.
Такий пік спостерігався лише 2008-го. Тоді таку тенденцію пояснювали кризою, 2019-го ж причина полягала в іншому. Як зазначено в дослідженні, сильна економіка, велика кількість пропозицій, нові можливості спонукають CEO змінювати компанію чи вектори кар’єри.
Як керівникам пробити скляну стелю? Щоб відповісти на це запитання, розгляньмо спершу труднощі, які часто заважають CEO будувати нові кар’єрні стратегії.
Дослідження Harvard Business Review показало, що в середньому управлінці працюють по 9,7 години кожного буднього дня. 79% респондентів у вихідні працюють 3,9 години, а 70% під час відпустки витрачають на роботу 2,4 години. У середньому за рік СЕО працює 62,5 години на тиждень.
За своєю суттю діяльність управлінця — це кардинальне зміщення фокусу з персональних досягнень на гуртові результати. Тому, як зазначено у вищезгаданому дослідженні HBR, рівень стресу завжди високий, адже треба контролювати кожен етап виконання завдань.
І часто замість делегування, мотивування команди та власного розвитку, все зводиться до мікроменеджменту. Це підтверджують цифри: у дослідженні йдеться, що близько 36% часу гендиректор витрачає на розв’язання внутрішніх і зовнішніх проблем.
Спираючись на власний досвід, додамо: цю суміш доповнює нестримне прагнення до якості навіть у дрібницях, якої в реальності складно досягнути, і це призводить до емоційного вигорання. Через перфекціонізм уповільнюється й розвиток інноваційного середовища.
До безлічі викликів додалася проблема пандемії, що забирає весь час управлінців, адже діяти треба швидко й ефективно.
Я розповіла лише про деякі розповсюджені труднощі в багатогранному робочому житті CEO, але їх значно більше. Проте й цих даних достатньо, щоб дійти чіткого висновку: багатовекторна робота керівника цілковито витісняє думки про його місце в компанії та, найважливіше, у власній кар’єрі.
Поміркуймо, які ж шляхи й можливості є в людей, які, здається, досягли всього на кар’єрній ниві.
Нові можливості всередині компанії
Найочікуваніший і найбільш звичний шлях. Залежно від розміру та сфери бізнесу, варіанти можна знайти в суміжних напрямах: від продажу до акаунт-менеджменту, від управління техпідтримкою до СТО, від управління продуктом до розвитку бізнесу.
Питання в таких випадках завжди полягає в тому, якого бізнес-результату й економічного ефекту ви здатні досягнути та до чого прагнете. Якщо є сумніви щодо власної ефективності в новій ролі (бракує чітких цілей і плану, просто хочеться «щось змінити») чи компанія дуже бюрократизована, то краще шукати варіанти для розвитку назовні.
Створення інноваційного середовища у своїй компанії
«Пріоритетність інновацій — це ключ до розблокування післякризового зростання», — стверджує міжнародна консалтингова компанія McKinsey. І не безпідставно. Про важливість створення інноваційного середовища в компанії свідчить її дослідження.
У його межах опитали 200 організацій із різних сфер. Понад 90% керівників уважають, що наслідки COVID-19 змінять їхні методи ведення бізнесу протягом наступних п’яти років, і не останню роль у цих змінах вони надають інноваціям.
Це підтверджують підсумки ще одного опитування McKinsey — B2B Decision-Maker Pulse. 96% підприємств змінили свою модель виходу на ринок, відколи почалася пандемія. Більшість компаній звернулися до форм цифрової взаємодії та почали активно розвивати свої інноваційні середовища. За словами їхніх керівників, технології дають змогу робити те, що раніше було майже неможливим.
Та природним шляхом інноваційне середовище не формується — треба здійснити низку дій і мати відповідні компетенції, а CEO це точно до снаги. До того ж це цікава можливість перекваліфікування чи додаткового вектора розвитку управлінця та компанії.
Освоєння принципів кризового управління
Стівен Фінк (Steven Fink), відомий консультант із менеджменту, у своїй книзі «Кризове управління» (Crisis Management) пише, що кожен керівник мусить дивитися в майбутнє та планувати його, сприймаючи кризу як невідворотне явище.
Підсумки анкетування 500 CEO великих американських компаній, які входять до списку Fortune 500, виявилися дуже цікавими й парадоксальними. 89% стверджують, що криза в бізнесі невідворотна, водночас 50% респондентів сказали, що не мають плану дій у разі кризи. Аж 97% респондентів переконані, що в кризовій ситуації діятимуть правильно.
Самовпевнено, чи не так? Саме тому освоєння принципів кризового управління — надзвичайно цікавий і популярний вектор розвитку CEO.
Стартап
Якщо ви розумієте, що для самореалізування вам треба більше відповідальності, і відчуваєте в собі сили зрушити гори, то існує кілька шляхів.
- Якщо є власні ідея та задум (новий сервіс, послуга з новим підходом чи продукт) — розпочніть їх реалізування, організуйте власну компанію. Не завжди вдається робити це у вільний від роботи час чи до певного етапу. Це виклик вашим умінням і мотивації.
- Якщо власних ідей немає — доєднайтеся до стартап-команди як основний працівник (СТО, CFO тощо).
Розвиток експертизи
Навчатися, аналізувати інформацію та обговорювати її, бути членом експертної ради при інвестиційних організаціях і брати участь в оцінюванні чи аудиті проєктів, — усе це можливості для CEO. Варто лише зрозуміти, у якому напрямку ви бажаєте рухатися.
Нетворкінг
Переосмисліть свій підхід до нетворкінгу — зробіть його структурованим і цільовим. Перейдіть від пошуку нових контактів до їх розвитку. Важлива не кількість, а якість. Тонкощі полягають у тому, щоб не ви знали багато людей, а люди знали вас і те, на що ви здатні.
Знайти ментора
Навіть якщо ви обіймаєте високу посаду в компанії, можливо, не завадить ментор-експерт, який стоїть ще вище на кар’єрних сходах. Із такою людиною можна обговорювати свої досягнення та тонкощі корпоративної політики. Об’єктивна альтернативна думка допомагає досягнути визначних результатів і вибрати власний вектор розвитку.
У підсумку
Кар’єрний розвиток і просто розвиток CEO — це внутрішні стимули, слідування за власними прагненнями. Адже саме ви запускаєте механізм, заряджаєте команду й рухаєте тектонічні плити бізнесу. Якщо мотивація та прагнення до кар’єрних звершень є у вас, то будуть вони і в кожного члена вашої команди. Цінуйте власний ресурс і залишайтеся зіркою, яка вказує правильний шлях.
Ілюстрація: Getty Images
|