Щоб пережити тривалі зміни, почніть репетирувати
Щоб процвітати в нестабільні часи, компаніям необхідно розвивати культуру гнучкості і готуватися до потенційних підривів. Цьому у своєму нано-інструменті для лідерів навчає компанії бізнес-консультант Рем Чаран (Ram Charan).
У найближчому майбутньому значні та непередбачувані зовнішні фактори можуть поєднатись і кинути безпрецедентний виклик глобальному бізнес-ландшафту. Ефективне реагування на ці виклики вимагатиме адаптивності. І хоча багато лідерів визнають її важливість, навіть успішні компанії можуть страждати від негнучкості в плануванні бюджету, розподілі ресурсів та організаційній структурі. Однак, докладаючи цілеспрямованих зусиль і застосовуючи послідовну практику, компанії можуть подолати цю ригідність, впровадивши операційну гнучкість у свою культуру та процеси.
Для початку керівники повинні визначити три-п’ять ключових сфер, які можуть суттєво перешкоджати роботі організації. До них можуть належати:
- Огляди, бюджети та KPI, оскільки цільові показники результативності можуть стати недосяжними, якщо відбудуться значні зміни у зовнішньому середовищі; дотримання нереалістичних цілей може демотивувати або призвести до «зрізання кутів».
- Процеси прийняття рішень — ще один поширений винуватець, який може призвести до уповільнення розвитку організації, якщо в них задіяно занадто багато рівнів або якщо підзвітність є нечіткою.
- Одна особа, яка виконує критично важливу роль і психологічно не здатна зрозуміти нову реальність; це може мати хвильові ефекти по всій організації, стримуючи переведення людей, перерозподіл ресурсів або зміну цін, що може означати «пропуск повороту на дорозі».
Дієві кроки
Культивування гнучкості за допомогою регулярних репетицій забезпечує готовність при необхідності скоригувати свої стратегії. Ключові компоненти цього методу, орієнтованого на репетиції, включають наступне.
1. Передбачення та підготовка до несподіванок
Соціалізуйте концепцію гнучкості, щоб справлятися з несподіванками. Запровадьте практику передбачення різних потенційних ситуацій, розробки стратегій та відпрацювання відповідей, зосереджуючись на необхідних організаційних корективах. Подумайте про те, що, можливо, доведеться відкинути або швидко розробити, а також про можливі наслідки, включаючи вимоги до персоналу. Регулярне повторення цієї вправи в різних контекстах загострить здатність команди швидко розпізнавати зміни та адаптуватися до них, підвищуючи загальну готовність.
2. Включення гнучкості в бюджетування
Деякі статті бюджету можуть потребувати частішого коригування. Включення цих коригувань у ваші репетиції дасть змогу визначити, в яких сферах можуть знадобитися швидкі зміни. Наприклад, посуха в Панамському каналі може призвести до того, що вантаж застрягне на місяці, і цьому не буде кінця, що створить негативні наслідки для вашої логістичної команди і ваших клієнтів. Питання, які слід розглянути, включають в себе наступні: які статті бюджету слід змінити; терміни комунікації; чи потрібно переглядати виробничий бюджет, збільшувати грошові резерви для запасів, змінювати цілі продажу, націнку або надавати додаткові знижки клієнтам через невиконання зобов’язань. Регулярні репетиції дозволяють командам швидко розробити та засвоїти відповіді на такі сценарії.
3. Створення гнучкої системи оцінювання результативності
KPI часто призводять до негнучкості в корпораціях. Однак, якщо ці показники є адаптивними, вони можуть сприяти формуванню у менеджерів проактивного та відповідального ставлення до справи. Така зміна може призвести до створення більш гнучкої організаційної культури, заохочення етичної поведінки та використання можливостей.
4. Особливі виклики для B2B
У B2B-компаніях негнучкість бюджету та KPI є складним завданням через довгострокові контракти. Для забезпечення гнучкості в контрактах мають бути передбачені пункти, які дозволяють автоматично коригувати їх у відповідь на коливання валютних курсів або цін на сировину. Без таких заходів грошові потоки та прибутковість можуть постраждати від непередбачуваних змін. Коливання витрат повинні передаватися по всьому ланцюгу постачання споживачеві, оскільки посередники не зможуть витримати ці зміни, не поставивши під загрозу свою діяльність і ланцюг створення цінності. Крім того, B2B-компаніям слід бути пильними щодо нових конкурентів, підривних продуктів, регуляторних змін або стратегічних кроків конкурентів, які можуть змінити їхнє становище на ринку.
5. Гнучкість у роботі з людськими ресурсами
Будьте готові швидко перепризначити людей у відповідь на неочікувані зміни. Вирішальне значення має проактивне коригування робочої сили, усунення зайвих ролей, введення необхідних посад або об’єднання робочих місць для підвищення гнучкості. Швидка адаптація може включати формування нових команд на льоту та перегляд ключових показників ефективності для всіх працівників, яких це стосується.
Як це використовують лідери
Одна велика компанія-виробник споживчих товарів закладає гнучкість у свій бюджет, вимагаючи від усіх віце-президентів вивільнити кошти за рахунок економії витрат у своїх бізнес-лініях, узгоджених на початку фінансового року. Ці кошти тримаються в резерві, щоб реагувати на конкурентні фактори, які можуть з’явитися протягом року — будь то реклама, промо-акції чи цінова політика.
Колишній гендиректор GE Джек Велч (Jack Welch) якось дав найвищий бонус керівникові, чий підрозділ не дотягнув до планових показників, хоча інші підрозділи GE перевиконали їх. Чому? Тому що підрозділ випередив своїх конкурентів перед обличчям надзвичайно складних зовнішніх викликів. Попрактикуйтесь у репетиційних сценаріях, які KPI потрібно змінити, і подумайте про встановлення діапазону, в межах якого вони можуть це зробити.
У лютому 2024 року компанія Eli Lilly зазнала удару, коли материнська компанія її головного конкурента, Novo Nordisk, оголосила про придбання Catalent, контрактного виробника. Catalent співпрацює з багатьма фармацевтичними компаніями, виробляючи та постачаючи їхню продукцію, зокрема популярні препарати від ожиріння та діабету Wegovy та Ozempic, що виробляються компанією Novo Nordisk. Придбання Catalent розширить виробничі потужності компанії Novo Nordisk і може надати їй цінову перевагу над препаратами конкурентів Lilly. Чи передбачала компанія Lilly такий крок Novo Nordisk? Чи була вона настільки зосереджена на отриманні дозволу FDA на свій препарат від ожиріння Zepbound, що навіть не замислювалася над тим, куди може піти конкурент? Те, наскільки добре Lilly переживе цей сюрприз, ймовірно, залежатиме від того, як добре вона підготувалася.
За матеріалами Knowledge at Wharton
Ілюстрація: gettyimages.com
|