Чи дійсно бути у всіх на вустах так добре, як здається?
Зараз майже кожен вважає за свій особистий обов'язок думати про так званий Word-of-Mouth (такий, що передається з уст в уста) маркетинг. На даний момент існує навіть відповідна структура, яка займається даним питанням — Word-of-Mouth Marketing Association (WOMMA). Проблема Word-of-Mouth маркетингу стає причиною виникнення конференцій по усьому світу. Одна з останніх конференцій нарахувала понад 400 відвідувачів.
Але це ще не все, оскільки зацікавленим доведеться вивчити цілий словник нових термінів. Близькими до сфери Word-of-Mouth маркетингу є поняття маркетингу, що базується на чутках, а також вірусного маркетингу, суспільного маркетингу, маркетингу широких мас, маркетингу проповідника, впливового маркетингу, причинного маркетингу, вмінні створювати розмовні ситуації, блогуванні (від англ. blog) брендів та ін. Це все позитивні речі! До негативних відноситься маркетинг з використанням хитрості, проникненням у тил суперника, використання технології спаму, обману та фальсифікацій даних.
Можливо, Ви дещо заплуталися у всій цій термінології. Давайте спробуємо розібратися. Перш за все, світ Word-of-Mouth мовлення не така вже й нова річ, як про це говорить WOMMA. Підтримка вашого продукту третьою стороною завжди вважалася священним Граалем. Тому перше, що ми намагаємося зробити, коли займаємося розкруткою свого продукту, це відшукати "перших прихильників" для нього. Ми сподіваємося, що вони будуть комунікабельними і розкажуть своїм друзям і сусідам про новий продукт.
Основною різницею сучасного суспільства є той факт, що тепер з'явилося набагато більше можливостей для комунікації. Окрім вербальної, сьогодні ми все частіше стикаємося із цифровою комунікацією. Он-лайн розмови мають тенденцію до кількісної переваги над розмовами звичайними. Це позитивний бік справи.
Негативним боком ми вважаємо той факт, що не так вже й багато людей дійсно мають бажання спілкуватися про певну продукцію. Навіть ті люди, які виробляють престижну продукцію мають тенденцію мовчати про них. Навіть виробники мотоциклів Harley Davidson, спілкуючись із байкерами, здебільшого мовчатимуть про свою продукцію, боячись, щоб їхню розмову не було сприйнято за рекламу.
Постійна розмова, набридлива і нецікава, про той чи інший продукт тільки зменшує його популярність. Як приклад, можна навести фільм із гігантським бюджетом "Кінг-Конг", який провалився лише через надмірну працю тих, хто його рекламував. Перебування у всіх на вустах цього фільму було "занадто довге і занадто голосне".
Але насправді великим негативом є те, що немає ніякого інструменту для контролю Word-of-Mouth маркетингу. Чи хотіли б Ви позбавитися контролю над власною фірмою і дозволити споживачам контролювати її. Ні в якому разі! Проте саме так можна назвати те, що фактично відбувається. За допомогою реклами і постійного згадування про продукт Ви допоможете споживачу запам'ятати його. Але це не змусить споживача говорити про продукт так, як Вам хочеться. Ніхто не питатиме у вас поради, що сказати про ваш продукт, коли люди просто розмовляють про нього.
Word-of-Mouth маркетинг (або управління мовленнєвим полем ваших клієнтів) — це не відкриття, а просто ще один інструмент для вашого маркетингового арсеналу. І використання його для Вашого бізнесу може стати просто незамінним, якщо Ви не маєте бажання просто "купувати язики" чи застосовувати брудну кампанію, даючи людям інші (окрім вашого продукту) теми для розмов.
Ярослав Федорак, за матеріалами Forbes.com.
|