Культура сполучення
Convergence Culture: Where Old and New Media Collide
Книга Генрі Дженкінса (Henry Jenkins) розглядає способи співпраці великих корпорацій та аматорської культури. У книзі "Культура сполучення: Де поєднуються старі та нові засоби інформації" (Convergence Culture: Where Old and New Media Collide) він пише про феномен активної участі споживачів інформації у створенні культурних продуктів. При цьому він заперечує негативний вплив творчості споживачів на інформаційні компанії, хоча останні можуть думати інакше. Це раніше великі інформаційні компанії впливали на думки та спосіб мислення споживачів. Сьогодні відбувається протилежний процес — споживачі самі вибирають, яка інформація їм потрібна. І якщо великі медійні компанії не можуть надати такої інформації — споживачі створюють її самостійно.
Деякі потужні медійні компанії вже сьогодні використовують "пристрасті" нового споживача. Так, найуспішніші виробники онлайн-ігор звернули увагу на те, що гравці готові платити за можливість створювати свої власні світи. Тому сьогодні, у онлайн-іграх, в яких можуть брати участь одночасно сотні гравців (Sims, EverQuest чи World of Warcraft) існує можливість вибирати свого власного персонажа, розвивати його за власним бажанням та у буквальному сенсі — створювати історію. Єдине, що залишилося у компетенції виробника — створення певних загальних правил ігрового світу, які забезпечують певний баланс сил у грі. Ці ігри настільки захоплюють учасників, що ті готові платити реальні гроші за віртуальний меч чи інше обладнання, яке знадобиться їм у онлайн-світі. Вже сьогодні професійні економісти стверджують, що економічна система онлайн-гри EverQuest за своїми розмірами та можливостями дорівнює економічній системі Болгарії. Окрім того, онлайн-ігри мають ефект соціальних мереж. Скажімо "World of Warcraft" для окремих керівників бізнесу та генеральних директорів успішно заміняє гольф.
Структурні зміни, які лежать в основі онлайн-ігор, програмного забезпечення на відкритому коді, Вікіпедії і т. п. — вказують, яким чином всі ці починання можуть взаємодіяти. Прикладом такої взаємодії є сайт HousingMaps.com, який об'єднав у собі списки нерухомості із Craigslist.com та карту із Google Maps, щоб створити найбільш повну у світі карту нерухомості.
Із книги стає очевидним, що зміни трансформують індустрію розваг, природу освіти, принципи інтелектуальної власності, журналістики, наукових досліджень і т. п. Проте питання, хто здобуте контроль та переваги від усіх трансформацій, буде вирішене лише після того, як з'явиться переможець політичної боротьби над технологічними потужностями.
Ярослав Федорак, за матеріалами strategy+business.
|