РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 26 березня 2020 р.

«Глухий кут» інновацій: чи можна з нього вийти?

Ми практично не наблизилися до «чудового нового світу», де, якщо вірити бравурним реляціям з «інноваційного фронту», ось-ось мали би опинитися, — вважає Сафі Бахкол (Safi Bahcall), фізик, підприємець, співзасновник успішної біотехнологічної компанії. У своїй книзі «Loonshots: How to Nurture the Crazy Ideas That Win Wars, Cure Diseases, and Transform Industries» («Підкорення Місяця: як вирощувати "божевільні" ідеї, що дозволяють вигравати війни, виліковувати хвороби та трансформувати галузі»)1 Бахкол описує, як, на його думку, можна покращити цю ситуацію.

«Глухий кут» інновацій: чи можна з нього вийти?

В останні роки звучить все більше нарікань на те, що при величезних капіталовкладеннях у стартапи та астрономічним сумам, які інвестують у R&D технологічні гіганти, результати інноваційної діяльності в цілому тішать мало. «Ми хотіли авто, що літають, а отримали 140 символів», — так, натякаючи на Twitter, висловив своє розчарування станом справ Пітер Тіль (Peter Thiel). Легендарний інвестор бачить в успіху цієї компанії ототожнення невдачі інновації як такої. Хоча такі речі як Twitter і соціальні мережі зробили наше життя комфортнішим, це практично не наблизило людство до нового етапу розвитку. Або візьмемо фармацевтичну галузь: вартість дослідних робіт, які ведуть головні гравці «злетіла до небес», а темпи виведення медпрепаратів на ринок суттєво вповільнилися. В кіноіндустрії все аналогічно: оригінальних авторських задумів все менше, а приквелів, сиквелів, ремейків тощо — все більше.

У своїй книзі Сафі Бахкол аналізує ці явища та дає рекомендації щодо того, як навіть великі компанії можуть розвивати той тип «божевільних» ідей, котрі у підсумку втілюються в інноваціях, що змінюють світ. Автор називає «підкоренням Місяця» спроби взяти на себе зобов’язання із вирішення проблем, які, за словами засновника Polaroid Едвіна Ленда (Edwin Land), є «беззаперечно важливими і водночас майже нерозв’язувальними». Саме цим, як нам би хотілося, мають займатися компанії. Проте корпораціям братися за такі проекти доволі складно: ризик високий, окупність інвестицій виміряти важко, а Волл-стріт хоче бачити конкретні результати вже зараз.

Бахкол пропонує компаніям створювати «теплиці», де би вирощувалися ідеї типу «підкорення Місяця». Моделі, які розглядаються в книзі, були започатковані Ванневаром Бушем (Vannevar Bush) та Теодорем Вейлом (Theodore Vail). Перший керував Офісом наукових досліджень та розробок для армії США під час Другої світової війни, а пізніше відіграв одну із стрижневих ролей у становленні Агентства передових дослідних проектів Міністерства оборони США (DARPA); другий — більш ніж 100 років тому, будучи керівником AT&T, заснував Bell Labs — дослідний центр, що прославився своєю високою продуктивністю.

І Буш, і Вейл усвідомлювали, що генерування нових ідей і створення на їхній основі інноваційних розробок є окремими функціями, які мають виконувати різні групи людей — «митці» і «солдати». Але ці керівники не вважали роботу «солдатів» чимось другосортним. Навпаки, вони визнавали, що успіх будь-якої організації залежить під рівнозначності обох функцій і тому працювали над забезпеченням «динамічного балансу двох груп».

Критично важливим було і те, що ані Буш, ані Вейл не бачили себе пророками, котрі, як Мойсей, вели організацію до «Землі обітованої». Вони діяли як садівники, створюючи процеси, що уможливлювали рух ідей з «теплиці» в «поле» та надходження зворотного зв’язку з «поля» до «теплиці». Оскільки обидва лідери не були особисто причетні до генерування ідей, це зменшували ризик того, що вони можуть зробити головну ставку на задум, хай і «близький їхньому серцю», але приречений на провал.

Іншими словами, замало створити «skunkworks» — підрозділ «скунсів» або лабораторію, відокремлену від решти компанії. Однаково важливо дуже тонко налаштувати стосунки між «скунсами» і цілою організацією та ретельно ними управляти. Бо інакше все може закінчитися, як у Xerox PARC. Геніальні ідеї з’являлися там одна за одною (зокрема, перший прототип персонального комп’ютера), але практично жодна не була поставлена на потік і тому з них скористалися інші.

Також Бахкол звертає увагу на те, що із зростанням компанії змінюється система стимулів, особливо для менеджерів середньої ланки, які у будь-якій організації відіграють не останню роль у розподілі часових та грошових ресурсів. Показати очевидний вплив окремих проектів (не кажучи вже про вплив окремих менеджерів) на фінансовий результат стає дедалі важче і тому на перший план виходить політика.

І ще одне: вкрай важливо виявляти обережність, аби уникнути «пастки Мойсея», коли перші успіхи створюють навколо лідера ореол беззаперечної успішності та дають йому переконаність у своїй геніальності. Бахкол стверджує, що, оцінюючи проекти, компанії мають фокусуватися більше на процесі. Потрібна добре структурована система оцінювання ідей, що дозволяє в разі, якщо процес був здійснений правильно, спокійно переживати невдачі. Якщо компанію очолює лідер-«пророк», це зробити досить складно. Хто ж поставить слова Мойсея під сумнів? Стів Джобс прийшов до своїх найгучніших успіхів лише після того, як неодноразово зазнавав провалів і тому навчився бути в Apple менше Мойсеєм і більше «садівником», навіть попри свою сумнозвісну надмірну жорсткість та не завжди виправдану зацикленість на чомусь.

За матеріалами strategy+business.


    1 Книга увійшла до переліку «Найкращі бізнес-книги 2019-го року», категорія «Технології та інновації», за версією strategy+business.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Торгівці правдою. Бізнес на новинах та битва за фактиТоргівці правдою. Бізнес на новинах та битва за факти
12 правил життя. Як перемогти хаос12 правил життя. Як перемогти хаос
Мудакам тут не місце. Як вижити в офісних джунгляхМудакам тут не місце. Як вижити в офісних джунглях

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)