РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 2 жовтня 2020 р.

«Сімейний бізнес»: про його філософію та можливості

Джерело: Mind.ua

Чому варто прочитати книгу «Сімейний бізнес» (Leading a Family Business) Джастіна Б. Крейга та Кена Мурса.

Бекграунд. Майже 90% бізнесу у світі управляється сім’єю або нею контролюється. Історія людства та суспільство зав’язане на сімї та її традиціях. Тому, цілком зрозуміло, що сімейний бізнес — поняття далеко не нове.

Упродовж багатьох віків він був домінуючою моделлю організації життя та роботи людства. Шкіряні та ковальські майстерні, трактири та склодуви, винороби, сировари — майже у кожній сфері людської діяльності власна справа передавалась у спадок від дідів до батьків, а далі до дітей, до онуків.

У наш час мало що змінилося — фірми сімейного бізнесу за кількістю домінують над усіма іншими видами компаній. Вони, в середньому, на 10-15% ефективніше, ніж звичайні. Але головний показник — довгостроковість існування.

Wallmart, Ford Motor, Porshe, ORACLE, Samsung, Lev’s, Michelin, Bacardi, Heineken, Knauf, Mars, HiPP, Zegna, Hermes — це гучні та всесвітньовідомі приклади сімейного бізнесу. Управляти такою компанією — це найбільш вдячна і, водночас, найбільш складна місія.

Якщо ви створили бізнес — кав’ярню, вироблення меблів або велику IT-корпорацію тощо, то можливо думали, чи стане він сімейним. Якщо так, то як стати лідером бізнесу і залучити до нього своїх дітей? Як зацікавити їх зайнятися сімейною справою? Як збалансувати інтереси бізнесу та сім’ї? Як вирішувати специфічні проблеми?

На ці та багато інших питань допоможе відповісти книга «Сімейний бізнес». Вона пропонує читачу огляд набору навичок і мислення, необхідних для керівництва сімейними підприємствами.

«Сімейний бізнес»: про його філософію та можливості

Авторами книги є два доктори філософії, які ретельно вивчили питання побудови сімейного бізнесу.

Джастін Б. Крейг (Justin B. Craig) — доктор філософії (PhD), професор клініки сімейного підприємництва і співдиректор Центру Сімейних Підприємств у Школі Менеджменту в Північно-Західному університеті міста Келлог, штат Айдахо, США. Також він обіймав професорські посади у Північно-Східному університеті в Бостоні, Бондському університеті в Австралії та університеті штату Орегон. Його дослідження сімейного бізнесу опубліковані в провідних академічних журналах світу. Також він є консультантом експертної групи «Сімейний бізнес».

Співавтор книги, Кен Мурс (Ken Moores) — доктор філософії (PhD), лідер цифрового бізнесу (DBus), тепер заслужений професор на пенсії, був директором-засновником Австралійського центру сімейного бізнесу в Бондському університеті. Раніше він був професором з фінансового менеджменту, деканом факультету бізнесу, проректором з навчальної роботи і ректором зазначеного університету.

Історія, яку розповідають автори, ґрунтується на серйозному науковому дослідженні, проведеному ними та їх колегами. Частина матеріалу грунтується на історіях бізнес-сімей по всьому світу, з якими спілкувались автори. Книга відображає проблеми, з якими стикаються керівники сімейного бізнесу, і являє собою унікальний підхід, що допомагає виживати та процвітати різним поколінням.

Сюжет. Це історія у формі розповіді. Головний герой книги — вигаданий персонаж Стюарт Макдуфф, лідер сімейного бізнесу в третьому поколінню. Він пропонує читачу скористатись його досвідом, спостереженнями і накопичити потенціал для того, щоб бути лідером власного бізнесу. Книга не містить списку дій чи інструкцій, або інших інструментів. Натомість, вся увага в ній зосереджена на тому, щоб допомогти вам розвинути навички мислення управління сімейним бізнесом і його ключові відмінності від інших типів бізнесу.

Книга читається нелегко, це не розважальна література. До речі, самі автори не раз зауважують, що деколи сприймати інформацію важко.

На її сторінках ви знайдете захоплюючі битви всередині сімей, дізнаєтесь про чотири психологічних типи лідерів, відмінності сімейних та традиційних компаній, особливості управління ними, про конфлікти поколінь та джерела їх виникнення.

Багато уваги приділено процедурі передачі управління компанією нащадку-наступнику — питанню наступництва. Також в ній наведені декілька практичних приклади вирішення тих чи інших питань в реальних компаніях. Нажаль таких прикладів замало, адже хотілось побачити більший паритет між теоретичним та практичним матеріалом.

Наприкінці книги є додаток із цікавою «справою компанії Dempsey Boats». Цей реальний життєвий приклад низки питань, пов’язаних з управлінням та реорганізацією сімейної компанії.

В Україні модель сімейного бізнесу поки що нагадує чистої води непотизм — закритий клуб заради добробуту певного кола осіб. Натомість «правильний» сімейний бізнес відрізняється культурою, орієнтованою на цінності та генеруючою цінності. Культурою, що відрізняється довгостроковим горизонтом планування і вірою в те, що бізнес — це продовження людей, які його створюють. Адже, як говорив Генрі Форд: «Бізнес, призначений тільки для отримання грошей — поганий бізнес».

Багато українських компаній поки що не самоідентифікувались як сімейні. Проте, в Україні з 2009 року існує Асоціація власників сімейних компаній, яка є частиною міжнародної асоціації Family Business Network. Її мета — налагодити обмін інформацією та взаємодопомога, навчання взаємодії між поколіннями тощо.

Але без сумніву, незважаючи на українські реалії ведення бізнесу, ця праця авторів може допомогти сформувати правильні орієнтири, до яких варто прагнути.

Вам сподобається, тому що: Ви, згідно потреб піраміди Маслоу, наближаєтесь до її верхівки; хочете будувати сімейну справу цивілізовано та етично; також книга може бути корисною як додаткове читання студентів управлінських дисциплін.

Вам не сподобається, якщо: Ви не маєте відношення до сімейного бізнесу або вас все влаштовує у його веденні, адже книга читається нелегко, над нею треба думати.

Головна причина прочитати: отримати практичні навички та сучасне бачення взірцевого розвитку та управління сімейним бізнесом.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Іди туди, де страшно. І матимеш те, про що мрієшІди туди, де страшно. І матимеш те, про що мрієш
Витончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблемВитончене мистецтво забивати на все. Нестандартний підхід до проблем
Освіта проти таланту. Сила творчостіОсвіта проти таланту. Сила творчості

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)