«Арт-фірма»: коли мистецтво і менеджмент заодно
Джерело: Mind.ua
Бекграунд. Коли до справи береться справжній художник, навіть якщо це, здавалося б, не дуже творча людина — професор Стокгольмського університету та керівник кафедри менеджменту Копенгагенської бізнес-школи, то книжка з управління перетворюється на витвір мистецтва, а сам витвір мистецтва стає справжнім бізнес-проєктом, який приносить прибуток. Тому складі речі стають зрозумілішими, непов’язані напрями, як-от метафізика, естетика й менеджмент, сплітаються в нерозривне поняття.
Автор, П’єр Гіє де Монт (Pierre Guillet de Monthoux), досліджує взаємний вплив мистецтва, естетики та економіки. І багато з цього, як би це не було дивно не перший погляд, має спільні риси. Що не раз було доведено не тільки філософами, а й самим індустріальним ринком. Тож книга «Арт-фірма» (The Art Firm) про те, що мистецтво — це спосіб наблизитися до творчості в організаціях, а естетика — підхід, який допомагає зрозуміти, як воно працює.
Сюжет. Просто уявіть арт-фірму, у якій усі керівні посади посідають видатні філософи. А тепер давайте візьмемо приклад із кожного, як вести свій напрям так, щоб створювати не просто продукт, а справжній мистецький шедевр.
Що ж головне, щоб досягти успіху.
По-перше, це естетика. Адже само вона є важливим інструментом для формування громадської думки. І залежно від історичного періоду формує уявлення про цінності.
«Для Канта естетика була необхідною складовою просвітництва. По-перше, мислити самостійно й неупереджено; по-друге, думати логічно й без суперечностей; по-третє, діяти, зважаючи на добробут інших людей».
«Естетика для (Джона) Дьюї (….) є чимось набагато більшим за теорії, що інтерпретують інтелектуальне значення або пояснюють сенсуальні почуття. В естетиці дуалізми суб’єкта й об’єкта, ідеального й матеріального, раціоналізму й емпіризму, свідомості й матерії, значення і почуття є розмитими».
Завдяки мистецтву змінювався як світогляд цілих імперій, так і устрій держав. При цьому за допомогою мистецтва насаджувалися нові політичні та економічні стратегії, що дозволяли докорінно змінити управлінську суть цілих поколінь.
«(Джон) Дьюї наголошує: мистецтво — це якість роботи та її результату, тож позначити мистецтво іменником-субстативом можна лише умовно; оскільки воно стосується способу й змісту дії, сутність його є радше прикметниковою».
«Мистецтво є для (Ернста) Юнгера підсвідомим вираженням цього (робітничого) міфу. Твори мистецтва стають властивостями гештальту. Митець, за Юнгером, є слухняним і незрячим інструментом інтерпретації робітників його епохи».
Що приводить нас до «третього кита», який інтегрує в собі естетику та мистецтво, до управління.
«Для (Карла фон) Клаузевіца стратегічне управління війною є не наукою, а мистецтвом, адже "справи, які мають на меті творення й виробництво, належать до царини мистецтва"».
«Рецепт успішного управління від магната медійно-розважальної індустрії Штрауса Цельніка (…): "Той, хто ефективно керуватиме діловою активністю компанії, збанкрутує. Той, хто ефективно керуватиме творчою активністю компанії, але нехтуватиме діловою активністю, матиме успіх. А той, хто ефективно керуватиме як діловою, так і творчою активністю компанії, матиме величезний успіх"».
А що далі? Треба об’єднати всі напрацювання філософів і створити ідеальний коктейль під назвою «арт-фірма» — збовтати, але не змішувати. А якщ, це коктейль, то і ставлення до процесів не може бути занадто серйозним, адже «в арт-фірмі має бути радісно та весело». Тому що треба досліджувати «суспільні перетворення як гру, у яку митці мають право грати за власними змінними правилами. Економіка — це вистава. Політика — теж вистава».
Тож давайте зіграємо!
Вам сподобається, якщо: ви шукаєте нових підходів до управління бізнесом, проєкту чи навіть свого життя. Коли впевнені, що все наше життя та бізнес-процеси пронизані ідеями мистецтва та філософії, а справжній бізнес схожий на створення світового арт-шедевру.
Вам не сподобається, якщо: від самого слова «філософія» клонить на сон. Її тут дуже багато, і прочитати книжку без постійного порівняння з творами видатних філософів, просто неможливо.
Головна причина прочитати: знайти натхнення, щоб почати те, про що давно думали, — написати статтю, завести блог, намалювати першу картину, запустити новий проєкт, створити власну справу, нарешті взятися за ненависний звіт — але підійти до всіх цих процесів творчо, а ще краще філософськи.
|