Трансформація бізнесу через платформну стратегію: сім кроків для створення та масштабування екосистеми
У переконливій, насиченій історіями та бізнес-порадами книзі фінських авторів «Platform Strategy» описані системні підходи до запуску і використання цифрових платформ, а також зроблено глибокий огляд розвитку бізнес-стратегій.
Зростання інтелектуальних платформ є досить недавньою подією. Навіть Стів Джобс спочатку неохоче відкривав App Store при запуску в 2008 році для сторонніх девелоперів, побоюючись втрати контролю якості, — пояснює в передмові до книги нобелівський лауреат Бенгт Хольмстром (Bengt Holmstrom).
У порівнянні з фізичними ринками, цифрові платформи мають такі переваги, як швидкість, масштаб, інтелектуальність, персоналізація, зручність та управління ризиками. API («алгоритмічні рукостискання») відкривають нові канали для міжорганізаційної співпраці.
«Для управління відкритими платформами потрібні сміливість і майстерність», — застерігає Бенгт, посилаючись на складність і ризики організації екосистеми. Серед компаній-піонерів тут можна назвати Amazon (запровадження API в 2002 році) і Haier (аутсайдери також можуть очолювати команди співробітників для розробки нових продуктів).
«Ви створюєте платформу, маючи фокус. Робіть щось одне виключно добре, а потім розширюйтеся», — пишуть автори, наводячи в якості прикладу Apple і Tesla.
Нинішні великі фірми також запустили платформи, такі як ліфтова компанія KONE (платформа для розумних будівель), хімічна компанія Lanxess (ринок хімікатів Chemedis) і сільськогосподарський виробник John Deere (відкрита платформа для партнерів).
На додаток до мережевих ефектів, керованих платформою, і циклів навчання з використанням ШІ, компаніям потрібні творчі ідеї.
«Інтелектуальні платформи використовують людський інтелект, творчість і сміливість для здійснення несподіваних стрибків, розширюючи сферу своїх пропозицій», — стверджують автори. «По суті, стратегічні кроки, що змінюють категорію, вимагають людської креативності», — додають вони.
Лідери мають стимулювати креативність співробітників. Ці поради та приклади добре висвітлені у семи розділах книги.
Про авторів:
Теро Оянпера (Tero Ojanperä) — співзасновник лабораторії штучного інтелекту Silo AI та венчурний інвестор.
Тімо Вуорі (Timo O. Vuori) — стратегічний консультант і професор Університету Аалто.
1. Перетворіть страх на енергію
Зміна корпоративної стратегії для запуску нової платформної гри є непростим завданням і може призвести до паралічу лідерства, страху, паніки та неприйняття.
Прикладами можуть слугувати запізніле входження Nokia в гру платформ та уникнення Android від Google, придбання Microsoft бізнесу пристроїв Nokia Стівом Балмером (пізніше списаного Сатьєю Наделлою), ранні веб-сайти американських газет, які були просто копіями друкованого видання, та ранній дискомфорт інженерів NASA щодо відкритих інновацій.
Причинами такого страху є втрата контролю, зміна бізнес-моделі та зменшення простору для особистих суджень. В якості коригувальних заходів автори радять колективну уважність, психологічну безпеку, малі ранні перемоги та раннє налагодження партнерства.
На організаційному рівні безперервна комунікація та ініціативи з розбудови потенціалу за участю всіх зацікавлених сторін допомагають працівникам бачити загальну картину та реагувати відповідно. З партнерами рекомендується завчасна комунікація, чітке формулювання візії та відчуття імпульсу. Успішні приклади включають Netflix (від DVD до стрімінгу), Tetrapak (ринок запасних частин), енергетичну компанію E.ON (ініціативи з підвищення грамотності в галузі штучного інтелекту) і електрозарядну фірму Virta (більша видимість для брендів-партнерів).
2. Усуньте тертя
Причини тертя включають великі зусилля, час і гроші, що витрачаються на такі види діяльності, як пошук, які призводять до тривоги і невпевненості. «Успішні платформи починали з визначення галузей та процесів, які мали високе тертя», — зазначають автори.
Використання технологій, інтелектуальний пошук, менша кількість рішень, використання невикористаних активів та створення потужних брендів можуть допомогти в цьому плані. Небажана поведінка може бути виявлена за допомогою прозорості, зворотного зв’язку та правил управління.
Приклади включають гіганта з виробництва електроінструментів Hilti (доставка та обслуговування інструментів через управління автопарком), Amazon Prime (швидша доставка), Paytm (QR-коди для оплати), Upwork (рейтингові системи для фрілансерів) та Gubbe (з’єднання молоді зі старшими для спілкування).
Серед інших прикладів — John Deere (прогнозоване технічне обслуговування), Uber (відстеження місцезнаходження автомобілів), Flexport (оцифрування ланцюгів поставок для прозорості), Maersk-IBM’s Tradelens (блокчейн для прозорості торгівлі) та Airbnb (гарантії на випадок пошкодження житла).
3. Створіть прихильників
Автори рекомендують цілеспрямований запуск платформи з подальшим експериментальним залученням і розширенням. Тут допомагають експерименти, дослідження та емоційні поштовхи.
Приклади включають Amazon (почали з книг; рекомендаційні системи), IKEA (придбання Task Rabbit), Spotify (зосередження на потоковому мовленні, а не на завантаженні) та Facebook (початок у кампусах).
Серед інших наведених прикладів — Peloton (почали з велосипедів і велосипедних класів, потім — бігові доріжки і йога з багатомовними інструкціями), Tesla (постійне вдосконалення через оновлення програмного забезпечення; вирішення проблем користувачами на сторінці спільноти у Facebook) і Dropbox (зростання за рахунок рефералів).
«Дозвольте спільноті говорити за вас», — радять автори. У цьому можуть допомогти менеджери спільнот, які взаємодіють із користувачами онлайн та офлайн.
4. Створіть цикл навчання
Цикли навчання на основі штучного інтелекту (ШІ) є ключем до створення віртуального циклу інсайтів і прогнозів. Підготовка даних тут передбачає обробку неповних, помилкових або пошкоджених даних.
Прикладами є Tesla (збір і оновлення даних про автомобілі повітрям), австралійська компанія з виробництва вибухових речовин Orica (покращення результатів вибухових робіт), Uber (ціноутворення), данська інжинірингова компанія Ramboll (прогнозування якості води), іспанська енергетична компанія Repsol (ефективне буріння).
«Правила обміну даними та права кожного партнера є дуже важливими», — зазначають автори. Пояснюваний ШІ — ще один актуальний аспект у цій сфері.
5. API
«Недостатньо впроваджувати інновації всередині компанії. Вам потрібні зовнішні партнери, щоб створювати привабливі послуги для ваших клієнтів», — закликають автори.
API допомагають створити таку екосистему партнерів віртуально та автоматично, як це зробили Google (Google Maps), OpenTable (бронювання Uber) та John Deere (передача даних з обладнання фермерів).
Компанія KONE використовувала свої API для сервісних роботів у готелях та виклику ліфтів, щоб уможливити партнерство з Robotise (роботи для доставки) та Blindsquare (навігаційний додаток для сліпих). «Розробляйте API як продукти та визначайте бізнес-модель», — радять автори. Це стосується власників продуктів, дорожніх карт, комунікаційних планів і життєвих циклів для внутрішніх і зовнішніх API.
Компанії мають з’ясувати, що, коли і скільки стягувати за використання API. Цілі, показники та моделі управління є ключовими для розробки перспективних платформ. «Аудит безпеки, конфіденційності та якості є частиною цього процесу», — додають автори.
Серед інших прикладів — фінська OP Financial Group (внутрішні API), Skyscanner (розподіл доходів від додатків та веб-сайтів) та Apple (конференції для розробників). Leaf та Stripe мають перші моделі API.
6. Людська креативність
Цей видатний розділ показує, як створення несподіваного та здійснення проривних стрибків вимагає концептуальних ідей, що базуються на креативності та нестандартному мисленні.
Автори радять такі кроки, як відстеження трендів, аналогії з інших галузей, мислення «що, якщо», різноманітність команди, творчі простори та види діяльності, зовнішні партнерства та поглинання.
Серед прикладів — Uber (перехід від лімузинів до звичайних автомобілів, UberRush, UberEats), Amazon (запуск Kindle, Alexa, AWS; придбання Whole Foods), Disney (запуск власного стрімінгового сервісу), TradeLens (від Maersk та IBM), Apple (від iPhone до смарт-годинника).
Корисним фрейморком для оцінки сильних сторін компанії є VRIN Джея Барні (цінний, рідкісний, неповторний, незамінний). Слід також розглянути альтернативні способи використання сильних сторін, наприклад, Tesla (від автомобільних акумуляторів до домашньої та сонячної енергетики).
Такі стратегії передбачають поєднання мислення «зсередини назовні» та «зовні всередину», і навіть придбання компаній, що мають платформні можливості. Прикладами таких придбань є Visa (Plaid), Target (Shipt), Facebook (Instagram, Chainspace).
7. Організуйтеся навколо ШІ
Цей провокаційний розділ пропонує використовувати ШІ не тільки для процесів і даних, але й для переробки організаційної структури. Це включає в себе розподіл завдань, формування команд і комунікацію змін. Прикладами є Sensoneo (проєктування маршрутів вивезення сміття), Futurice (підбір пацієнтів до лікарів і навіть меблевих компаній).
«ШІ може бачити все відразу, весь час», — зазначають автори. Ця здатність може допомогти краще координувати основні процеси. Іншим застосуванням може бути адаптація повідомлень на основі стилю спілкування співробітників.
ШІ може бути ефективним і до певної міри вільним від упереджень. Незважаючи на автономні можливості ШІ, за людиною має залишатися роль у прийнятті остаточного рішення. Тут може допомогти наявність інтерфейсу з поясненнями або зміцнення довіри людини до ШІ.
Інші сценарії передбачають створення цифрових двійників заводів і навіть людей, наприклад, Finnair (для управління перевантаженням рейсів), Nestle (завод в Юуці), Hilti (інформаційне моделювання будівель).
Книга закінчується розповіддю про те, як, незважаючи на те, що телефонний бізнес Nokia не пережив епоху платформ, компанія трансформувалася для світу мереж 5G. Багато її співробітників перейшли на роботу в інші компанії, такі як Goldman Sachs, Thomson Reuters, KONE, Google та Hilti, де вони займаються розробкою платформних стратегій.
Загалом, книга містить переконливі тематичні дослідження та фреймворки для трансформації організаційного бізнесу з використанням платформних стратегій. Історії та рекомендації будуть корисними для стартапів, які прагнуть стати першими платформними стартапами, а також для діючих компаній, які диверсифікують свою діяльність у платформному просторі.
За матеріалами YourStory
|