«The Everything Token»: демістифікація NFT і грядуща цифрова революція
Стів Качинський (Steve Kaczynski), кар’єрний маркетолог і підприємець, та Скотт Дюк Комінерс (Scott Duke Kominers), професор Гарвардської школи бізнесу і науковий партнер a16z crypto, поділилися п’ятьма ключовими інсайтами зі своєї нової книги «The Everything Token: How NFTs and Web3 Will Transform the Way We Buy, Sell, and Create» («Токен для всього: як NFT і Web3 трансформують те, як ми купуємо, продаємо і створюємо»).
1. NFT і блокчейн започатковують те, що багато хто вважає наступною ітерацією інтернету, яка називається Web3
Технологи часто називають ранній інтернет, коли можна було читати вебсторінки і споживати контент онлайн, Web1. Соціальні мережі, такі як Facebook, Twitter (X) та Instagram, де можна писати і вести двосторонні розмови, називають Web2.
Web1 і Web2 змінили наше життя у немислимий раніше спосіб — і Web3 має потенціал зробити те саме, тому кожен мусить звернути на нього увагу. Web3 — це нова ітерація інтернету, побудована на індивідуальній власності на цифрові активи.
У Web2 — інтернеті, яким ми користуємося сьогодні, — дані, зображення та інформація кожного контролюються платформами, з якими ми взаємодіємо, такими як Facebook, Google, X та Amazon. Web3 створює світ, де ви фактично володієте і контролюєте свої зображення, пісні та інші дані і можете безперешкодно переносити їх між платформами. Замість того, щоб мати окремі копії цих файлів скрізь без чіткого розуміння їхнього походження, ви маєте набагато більший контроль, володіючи цими цифровими об’єктами так само, як і будь-якою фізичною річчю, якою ви володієте.
Такий вид цифрової власності, як правило, реалізується у формі невзаємозамінних токенів (NFT), які є основною темою книги «The Everything Token». NFT є своєрідним «цифровим актом», що надає людині право власності на цифровий актив — можливо, медіафайл або запис персональних даних. У цьому сенсі він не взаємозамінний, оскільки його можна унікально відрізнити від інших цифрових записів. І оскільки ви контролюєте цей цифровий документ, ви можете надати будь-якій платформі доступ до пов’язаних із ним активів.
Чому це важливо?
2. Власність уможливлює ринки
Одна з моїх спеціальностей у Гарварді — ринковий дизайн, а ринки не можуть існувати без прав власності. Подумайте про це. Ви не можете продати чийсь будинок або автомобіль, який належить автосалону. Вам потрібні документи на право власності, щоб довести, що ви є власником кожного з них.
До Web3 і появи NFT було майже неможливо визначити право власності на цифровий об’єкт, не кажучи вже про те, щоб довести право власності на нього третій стороні. Коли ми продаємо щось фізичне, наприклад, ювелірний виріб або глокеншпіль, ми передаємо право власності, передаючи об’єкт.
Але якщо хтось продає вам цифрове зображення, що саме він «передає»? Він може надіслати вам копію зображення електронною поштою, але копія все одно залишиться на комп’ютері продавця. Що завадить цій людині продати ідентичну копію комусь іншому в майбутньому? Покупець не знатиме, що ви є офіційним власником, доки ви йому про це не скажете, а копію, яку він надішле електронною поштою, неможливо буде відрізнити від вашої.
Але тепер є технологія під назвою блокчейн. Вона слугує для ведення цифрового реєстру, який фіксує кожну особу, котра коли-небудь володіла певним цифровим об’єктом. Саме це робить NFT дійсно невзаємозамінними — ви можете відрізнити один від іншого з абсолютною впевненістю. Коли ви володієте ним, будь-хто може побачити, що ви є його законним власником. Коли ви передаєте або продаєте його комусь іншому, це також фіксується.
Це дозволяє людям вільно купувати, продавати та передавати цифрові товари, якими вони насправді володіють. А це сприяє появі нових ринків. За допомогою NFT люди можуть купувати і продавати все — від медіафайлів, ігрових предметів, підписок на газети чи потокове мовлення до великих товарів, таких як абонементи в спортзал чи навіть будинки. І все це може відбуватися без будь-якої конкретної платформи-посередника.
Тож як це вплине на багатомільярдні індустрії?
3. NFT — це потужне багатоцільове ПЗ
Пригадайте, коли ви востаннє купували квиток на якусь подію — можливо, на спортивний матч або театральну виставу. Швидше за все, ви отримали лише QR-код у своєму імейлі. Якщо ви захочете перепродати цей квиток (або, навпаки, купити його у третьої особи), виникне проблема довіри, тому що немає способу дізнатися, чи не продається один і той же QR-код кільком людям. Надійний генератор QR-кодів може допомогти уникнути цієї ситуації, гарантуючи унікальність і безпеку кожного коду.
NFT вирішують цю проблему шляхом створення унікального цифрового активу, який одночасно може контролювати лише одна особа. Як тільки він передається покупцеві, продавець більше не має над ним контролю, як у випадку з фізичним квитком.
Тільки це робить NFT беззаперечно кращою технологією для цифрового продажу квитків, який сам по собі є багатомільярдною індустрією. Подібні додатки для управління правами власності в таких категоріях, як колекціонування, лояльність клієнтів, онлайн-акаунти і медичні дані, також оцінюються в мільярди доларів — можливо, сотні мільярдів. Але це лише початок. Завдяки тому, як працює програмне забезпечення NFT, вони можуть стати чимось набагато більшим, ніж просто записами про право власності.
Зазвичай, коли ви використовуєте цифровий квиток, взаємодія закінчується після події. Але з NFT цифровий актив продовжує жити і може бути використаний, наприклад, для прив’язки до програми винагород, організованої власником заходу, або для перехресної перевірки місцевим баром чи рестораном, щоб надавати знижки відвідувачам заходу.
І, мабуть, найважливіше, власники NFT за своєю природою є мережею людей, пов’язаних спільним інтересом до того, що вони купили і чим володіють. NFT можна використовувати як перепустку до так званих «закритих» онлайн-спільнот, де можуть збиратися лише покупці певного квитка, відеоігри чи колекційного предмета. Несподівано володіння активом дає можливість сформувати спільноту ентузіастів бренду, а також встановити двосторонній зв’язок між ними та самим брендом.
Це відкриває світ можливостей для бізнесу, митців і приватних осіб.
4. NFT змінять на краще спосіб взаємодії великих і малих компаній із клієнтами
Ми вже бачимо, як великі бренди, такі як Starbucks, Nike та NBA, використовують NFT.
Одне з найпростіших застосувань — це використання NFT для створення колекційних предметів, таких як цифрові спортивні картки — і NBA зробила це, випустивши серію колекційних відео «моментів», які можна продавати і колекціонувати. Вони також можуть дозволити компаніям робити закриті релізи продуктів, коли власники NFT отримують привілейований доступ до нових продуктів; такі бренди, як Adidas і The Hundreds, роблять це вже багато років, а TicketMaster почав впроваджувати подібну систему для продажу квитків — Web3-версію своєї програми доступу для «перевірених фанатів».
NFT також можуть сприяти винагороді за лояльність, коли люди, які виконують позитивні для бренду дії, отримують цифрові активи, які, в свою чергу, можуть корелювати з вищими перевагами лояльності. Минулого року Starbucks започаткувала цей підхід зі своєю програмою винагород Odyssey, а авіакомпанії, такі як Lufthansa, наразі тестують подібні програми.
Ви можете подивитися на деякі з цих додатків і подумати: «Навіщо мені потрібні NFT? Існуючі рішення можуть робити те ж саме». І хоча кожен окремий додаток може бути виконаний за допомогою поточного ПЗ, ніщо не може зробити все це так само безпечно і ефективно. Крім того, хоча всі ці додатки починаються з «NFT як простих записів про право власності», вони дають клієнтам новий спосіб формування ідентичності та спільноти навколо бренду, особливо в цифровому просторі.
Крім того, на відміну від NFT, ці додатки також пропонують потенціал для створення цінності третіми сторонами. Якщо ви хочете запропонувати стороннім особам переваги, такі як знижки або спеціальний доступ до власників певного NFT, вам потрібно лише ідентифікувати їх у блокчейні — і ви навіть можете надсилати ці бенефіти безпосередньо за допомогою процесу, який називається «airdropping», схожого на електронну пошту або прямий депозит.
Таким чином, хоча великі компанії та стартапи, що використовують NFT, проклали шлях на ранніх стадіях розвитку Web3, підприємства будь-якого розміру готові використовувати це ПЗ із користю для себе. Місцевий магазин одягу може надати власникам NFT-карток Adidas знижку на товари. Або група малих підприємств може створити спільну, сумісну програму лояльності «Місцевий паспорт» NFT, яка надаватиме знижки або спеціальний доступ до різних підприємств, заохочуючи прихильність до кожного місцевого магазину.
Це лише кілька способів, як бізнес може використовувати NFT, але, звичайно, поширення NFT і Web3 не відбудеться одномоментно.
5. Як і будь-яка інша рання технологія, впровадження NFT займе певний час і буде пов’язане з певними труднощами. Але одного дня ця технологія стане частиною практично всього
Якщо ви створювали вебсторінки в середині 1990-х, вам потрібно було навчитися кодувати HTML. Це було складно, займало багато часу, і якщо хоча б один символ коду був неправильним, вебсайт міг не запрацювати. Google ще не існував, тому потрібно було прочитати книгу про HTML або знайти когось, хто б вас навчив. Але зараз, з появою таких платформ, як WordPress, Squarespace та Wix, майже будь-хто може створити сайт за пару днів.
Так само колись інтернет, соцмережі і навіть мобільні телефони вважалися примхами чи нішевими продуктами. Але зараз багато людей не можуть прожити без них ані дня.
NFT і Web3 все ще перебувають на ранній стадії розвитку, але їх застосування і пов’язаний з ними ринок швидко дозрівають. Коли ми писали нашу книгу в 2022-2023 роках, вартість і технічні бар’єри NFT були непосильними для багатьох людей. Але це швидко змінюється. Навіть коли 2023 рік добігав кінця, компанії розгортали більш зручні для споживачів інтерфейси для створення, збору та управління NFT, а тим часом великі споживчі бренди, такі як Nike, дебютували з пропозиціями NFT для масового ринку.
Крім того, бренди, що використовують NFT, починали ставати відомими на ширшому ринку — на параді до Дня подяки 2023 року в Macy’s навіть була повітряна куля з зображенням «Cool Cat» від однойменного NFT-бренду. У міру того, як перешкоди на шляху до Web3 зменшуватимуться, дедалі більше компаній почнуть використовувати NFT.
За матеріалами Next Big Idea Club
|