Когнітивний надмір
Cognitive Surplus
Традиційний медіа-бізнес повинен змінитися або померти. Представникам молодших аудиторій вже недостатньо читати або дивитися: вони повинні твітити, писати в блог, оновлювати свій статус (бажано — все одночасно). Цифрові мережі змінюють культуру, економіку та політику.
У своїй новій книзі "Когнітивний надмір: Креативність та щедрість віку зв'язку" (Cognitive Surplus: Creativity and Generosity in a Connected Age) автор Клей Шіркі (Clay Shirky) пояснює, яким чином вікі та флеш-моби впливають на стосунки між представниками суспільства. Під "когнітивним надміром" Шіркі має на увазі потенційний вільний час. Зараз ми витрачаємо час на "погане" телебачення, тоді як могли б набагато більш ефективно інвестувати його в розвиток онлайн-спільнот.
Від численних книг на подібну тематику "Когнітивний намір" відрізняє здатність автора показати, як носій (Інтернет) може бути ідеальним для вирішення соціальних питань. Втім, книга Шірка абсолютно чорно-біла. Він практично не сприймає і не показує "сірих" тонів, від чого виникає відчуття штучності.
Втім, мережа перевантажена думками та враженнями, більшість з яких ніколи не "показували в одному напрямку". Тут є люди, які захищають зброю і заперечують проти неї, є ті, які захищають меншини, і є ті, які виступають проти них. Тому насправді часто може статися, що Інтернет забиратиме ваш час, замість того, щоб звільняти його для вас.
Природа Інтернету полягає в тому, що він дозволяє розвиватися і розповсюджуватися всім ідеям, як хорошим, так і поганим. Він може бути настільки ж зручним інструментом для терористичних угруповань та розповсюдження дитячої порнографії, як і для активістів, які проповідують здоровий спосіб життя та вегетаріанство.
Ярослав Федорак, за матеріалами Business Week.
|