25 найвпливовіших бізнес-книг про управління
У світі не бракує нових книг про те, як бути більш ефективними в бізнесі. Більшість із них забуваються, але тільки не ті, що змінили наше уявлення про управління — від знаменитого "Як завойовувати друзів і впливати на людей" до новаторських "Партизанський маркетинг" і "Менеджер за одну хвилину". Журнал Time відібрав 25 бізнес-книг, які виховали вже кілька поколінь успішних керівників й усе ще залишаються актуальними.
1. Століття абсурду (The Age of Unreason, 1989), Чарльз Хенді (Charles Handy)
Професор Лондонської школи бізнесу розповідає про драматичні зміни в повсякденному й робочому житті людей. Нові технології скасовують звичні правила й способи роботи. Книгу називають пророчою, адже через десятиліття думки Хенді стали ще більш актуальними.
Автори вивчають успіх гігантів бізнесу (Disney, 3M, Sony тощо) і намагаються зрозуміти, як їм вдається виділятися на тлі інших. Міркування приводять Коллінза і Порраса до думки, що важливі не стільки лідери, скільки правильна корпоративна культура.
3. Конкуруючи за майбутнє (Competing for the Future, 1996), Гері Хемел (Gary Hamel), К. К. Прахалад (C.K. Prahalad)
Ця книга постачає революціонерів знаряддями й концепціями для боротьби із захисниками минулого. Хемел і Прахалад розповідають про стратегічне планування, про те, що воно повинне бути емоційним, цілеспрямованим, а не лише аналітичним. У книзі багато говориться про ключові компетенції компанії й необхідність передбачати зміни в галузі, а не просто пристосовуватися до нового.
Ось уже тридцять років ця книга стає відправною точкою для керівників, які замислюються про рентабельність на конкурентному ринку.
5. Емоційний інтелект (Emotional Intelligence, 1995), Деніел Гоулман (Daniel Goleman)
Чому люди з різним IQ однаково добре виконують роботу? Вся справа в самоконтролі, наполегливості й мотивації, інакше кажучи — в емоційному інтелекті. Гоулман розповідає, як цей інтелект можна розвивати. Ідеї з книги плавно перекочували в стандарти оцінки співробітників.
6. Переосмислення Е-міфу: Чому більшість малих підприємств не працюють і що з цим робити (The E-Myth Revisited: Why Most Small Business Don't Work and What to Do about It, 1985), Майкл Е. Гербер (Michael E. Gerber)
Існує міф, що хороший технічний або операційний працівник може настільки ж добре управляти й всім бізнесом. Гербер руйнує цей міф і доводить, що глава бізнесу повинен бути ефективним менеджером і підприємцем.
Друкер поодинці створив теорію управління. Його ідеї випереджали час. Почати знайомство з працями гуру менеджмента є сенс, мабуть, саме із цієї книги.
Більшість посібників з управління будуються на конкретних дослідженнях й аналізах даних. Але не ця книга. Сенге узявся за неї після ранкової медитації. Він описує п'ять дисциплін для розумної компанії. Але найважливіша з них — п'ята, котра зав'язана на "системному мисленні".
9. Спочатку поруште всі правила (First, Break All the Rules, 1999), Маркус Бакінгем (Marcus Buckingham), Курт Коффман (Curt Coffman)
Автори призивають керівників персоналізувати свій стиль і не гребти всіх під одну гребінку. Щоб дійти до такого висновку, Бакінгем і Коффман провели більше 80 тис. інтерв'ю із найкращими менеджерами. У книзі багато інших корисних порад.
10. Ціль (The Goal, 1984), Еліяху Голдратт (Eliyahu Goldratt)
Книга помітно відрізняється від інших бізнес-бестселерів. По-перше, її автор не титан промисловості, не професор бізнес-школи й навіть не консультант. Він фізик. По-друге, це не підручник, а роман. Головний герой Алекс Рого зіштовхується з "теорією обмеження" і намагається налагодити роботу компанії. Книга перевидавалася вже кілька разів.
Як компанії стають не просто успішними, але й прибутковими, причому довгий час? Щоб відповісти на це питання, Коллінз глибоко вивчив досвід 1,4 тис. компаній зі списку Fortune 500 і виявив сім складових успіхів.
12. Партизанський маркетинг (Guerilla Marketing, 1984), Джей Конрад Левінсон (Jay Conrad Levinson)
Партизани змінили уявлення людей про війну, а книга Левінсона змінила уявлення малих компаній про просування. Як конкурувати з гігантами? Використовуйте голову, а не м'язи. Через двадцять п'ять років на ідеях Левінсона виростають справжні бізнес-імперії.
13. Як завоювати друзів і впливати на людей (How to Win Friends and Influence People, 1936), Дейл Карнегі (Dale Carnegie)
Фінансовий успіх на 15% залежить від технічних знань і на 85% від уміння вести людей за собою, заявляє автор, який сам себе називав простим сільським хлопцем. Поради в книзі доволі прості, але це не зашкодило Карнегі продати в роки Великої депресії більше 30 млн. екземплярів.
14. Людська сторона підприємства (The Human Side of Enterprise, 1960), Дуглас Мак-Грегор (Douglas McGregor)
Мак-Грегор перевернув уявлення бізнесу про управління персоналом, запропонувавши дві теорії. Теорія X припускає, що всі співробітники споконвічно ледачі. Теорія Y — що співробітники можуть бути амбіційними й мотивованими. Керівництво, на думку Мак-Грегора, повинне створювати умови, щоб підлеглі прагнули до більшого.
15. Дилема інноватора (The Innovator's Dilemma, 1997), Клейтон Крістенсен (Clayton Christensen)
Це книга не про успіх, а про невдачу. Професор Гарвардської школи бізнесу пояснює, чому колись успішні компанії ставали банкрутами, і що відбувається з тими, хто закриває очі на нові технології й тенденції ринку. Головний урок книги — адаптуйтеся раніше й частіше, навіть якщо через це падає сьогоднішній прибуток.
16. Попереду змін (Leading Change, 1996), Джон Коттер (John P. Kotter)
Хто не змінюється, той зазнає невдачі. Коттер розповідає про вісім етапів організаційних змін і постачає кожен етап прикладами із власної великої практики консультанта. У добавок автор пояснює, у чому різниця між тим, хто управляє змінами, і тим, хто їх очолює.
17. Як стають лідерами (On Becoming a Leader, 1989), Уоррен Бенніс (Warren Bennis)
Книга від гуру лідерства сприймається не як бізнес-підручник, а як спосіб розібратися в собі. Бенніс міркує про брак лідерів і називає цю проблему "соціальною хворобою". У книзі він розповідає, як лікувати цю недугу.
Саме в цій книзі була вперше сформульована ідея загального управління якістю (TQM). Праці Демінга зробили революцію на американських підприємствах. У книзі говориться про 14 ключових принципів управління, які суперечать багатьом стандартам тих часів, але зараз сприймаються як норма.
19. Мої роки в General Motors (My Years with General Motors, 1964), Альфред Слоун (Alfred P. Sloan Jr.)
Автор очолював GM у 1923-1946 роках і перетворив компанію в найбільшу світову корпорацію. Юристи GM довго перешкоджали виходу книги, боячись, що одкровення Слоуна послужать підставою для судових позовів проти компанії. Ця книга дотепер уважається обов'язковою до прочитання в багатьох бізнес-школах світу.
20. Менеджер за одну хвилину (The One Minute Manager, 1982), Кеннет Бланшар (Kenneth Blanchard), Спенсер Джонсон (Spencer Johnson)
Ця тонка книжка із простими (критика використовувала слово "простодушними") бізнес-істинами відразу ж завоювала серця світової публіки. Автори рекомендують ефективним менеджерам "виловлювати людей, які роблять щось правильно" і заохочувати хорошу поведінку за допомогою однохвилинної похвали. Погану поведінку треба теж відзначати однохвилинною доганою.
21. Реінжиніринг корпорації. Маніфест революції в бізнесі (Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution, 1993), Джеймс Чампі (James Champy), Майкл Хаммер (Michael Hammer)
Поділ праці, який колись прискорив ріст молодої корпоративної Америки, зараз тягне бізнес до дна, стверджують автори. Хаммер і Чампі призивають переосмислити будову бізнесу й злити деякі професії в одну. Є думки, що книга причетна до масових корпоративних скорочень 1990-х. В епоху цифрових технологій думки з книги звучать ще більш правдоподібно.
Це одна із найбільш продаваних бізнес-книг всіх часів. Цікаво, що в ній дуже мало говориться про бізнес і управління. Зате ви прочитаєте сім сентенцій, що легко засвоюються, які допоможуть у діловому житті.
23. Курс на Шість Сигм. Як General Electric, Motorola й інші провідні компанії світу вдосконалюють свою майстерність (The Six Sigma Way: How GE, Motorola and other Top Companies are Honing Their Performance, 2000), Пітер С. Пенді (Peter S. Pande), Роберт П. Ньюмен (Robert P. Neuman), Роланд Р. Кевенег (Roland R. Cavanagh)
Motorola і General Electric розробили шість сигм у 1970-1980 роках, а в 2000-х роках метод управління пішов у маси.
24. Виробнича система Toyota (Toyota Production System, 1988), Таїчі Оно (Taiichi Ohno)
Після Другої світової війни інженер Toyota Таїчі Оно шукав спосіб, як наблизити японські заводи до великої трійки з Америки. Результати його роботи змінили обробну промисловість назавжди. Таїчі Оно і його менеджери розробили систему "ощадливого виробництва", що допомогла Toyota вирватися у світові лідери галузі. У книзі Оно розповідає про найважливіші етапи інновацій.
25. Де мій сир? (Who Moved My Cheese?, 1998), Спенсер Джонсон (Spencer Johnson)
Ще одна тонка книжка-притча. Читається максимум за 30 хвилин. Ідея проста: змінюйтесь, тому що це неминуче. Керівники компаній закуповують книгу вантажівками й роздають екземпляри співробітникам, щоб ті не впадали в ступор, коли зіштовхуються з обставинами, що змінилися. Продано більше 20 млн. копій.
За матеріалами Time, E-xecutive.
|