Toyota під обстрілом: Уроки перетворення кризи на можливості
Toyota under Fire: Lessons for Turning Crisis into Opportunity
У серпні 2009-го року Джефрі Лайкер (Jeffrey Liker), професор індустріального та операційного інжинірингу в University of Michigan, а також Тімоті Огден (Timothy Ogden), виконавчий партнер з комунікацій у Sona Partners, закінчували свою книгу про те, яким чином Toyota розвиває лідерів, коли сталася жахлива трагедія — чотири людини загинули в автомобілі Lexus через неконтрольоване прискорення останнього. Ця трагедія ознаменувала початок кризи, яка суттєво зіпсувала репутацію компанії Toyota.
У книзі "Toyota під обстрілом: Уроки перетворення кризи на можливості" (Toyota under Fire: Lessons for Turning Crisis into Opportunity) автор пропонують детальний розгляд причин цієї кризи, а також обставин, які її супроводжували. Книга базується на розширених інтерв'ю з представниками компанії, включаючи президента Акіо Тойода (Akio Toyoda), чий виступ перед конгресом США у лютому 2010-го року став визначальним моментом для відродження репутації компанії.
Після короткого огляду історії Тойоти та розвитку її продуктових та управлінських систем, Лайкер та Огден показують, як винахідливо компанія відреагувала на кризу 2008-го року. Тойота, яка завжди ставилася до своїх співробітників як до цінного активу, не звільнила жодного з постійних працівників, як це робили практично всі її конкуренти. Більше того, в часи кризи компанії вдалося зберегти стосунки зі всіма основними постачальниками. Натомість, Тойота дещо скоротила кількість робочих годин та відповідно до цього вдалася до тимчасового скорочення виплат.
Це відкрило можливості додаткової роботи над подальшим покращенням прибутковості та гнучкості. Так, компанії вдалося знизити точку беззбитковості своїх заводів з 80% до 70% їхньої потужності — величезне досягнення для компанії, яка завжди вважалася ощадливою.
Влітку 2009-го складалося враження, що Toyota вийде з кризи взагалі без будь-яких втрат. Аж поки роздрібна мережа в Каліфорнії не вирішила використати великий килимок для підлоги із Lexus SUV у меншому седані ES 350. Оскільки килимок не ідеально підходив для цієї машини, педаль газу іноді заклинювало у вижатій позиції. На жаль, зрозуміти реальну причину аварії Тойоті вдалося лише через два місяці після фатальної трагедії. А за цей час які тільки спекуляції не з'явилися у пресі. Конкурентам було вигідно, щоб люди думали, що Тойота приховує факти, тоді як сама компанія докладала неймовірних зусиль, намагаючись знайти у машині помилку, якої не існувало.
Сьогодні історія практично повністю зникла з новин і автори можуть стверджувати, що репутація Toyota, а також її ринкові позиції практично повністю відновилися. Вони переконані, що компанії вдалося пережити економічну кризу, а потім ще й кризу, пов'язану з аварією автомобіля, виключно завдяки потужності її внутрішньої екосистеми — постачальників, дилерів, співробітників і звісно ж культури. Кейс Тойоти ще раз доводить твердження Ніцше: "Що нас не вбиває, робить нас сильнішими".
Ярослав Федорак, за матеріалами strategy+business.
|