Так казав Конфуцій...
Pragmatic Strategy: Eastern Wisdom, Global Success
Книга «Pragmatic Strategy: Eastern Wisdom, Global Success» («Прагматична стратегія: східна мудрість, глобальний успіх), авторами якої є Ікуїро Нонака (Ikujiro Nonaka) та Чжичан Чжу (Zhichang Zhu)1 присвячена глибинними змінам, що відбуваються на світових ринках у зв’язку із виходом на них «нових транснаціоналів». Втім, її аврори фокусуються у першу чергу на аналізі світоглядних та культурних аспектах цього явища.
Можливо, коріння усіх негараздів — фінансової кризи та економічної стагнації — у способі мислення, що домінує на Заході? Якщо ж це так, чи може філософія Сходу зробити західний бізнес раціональнішим? На таку думку наштовхують автори книги.
Як видно із назви книги, Нонака та Чжу вважають, що запорука успішності стратегії — у її прагматичності. При цьому, у їхньому розумінні прагматизм — це безперервне навчання плюс тверезість суджень. Саме це, як твердять Нонака та Чжу, органічно властиво конфуціанству, а спосіб мислення, притаманний цій філософській школі, значною мірою зумовив успішне перетворення Китаю. У підтвердження цієї думки, автори наводять улюблені вислови Ден Сяопіна (Deng Xiaoping), «батька» китайської «перебудови»: «переходячи ріку — намацуйте каміння»; «неважливо, якого кольору кішка, білого чи чорного — аби мишей ловила добре».
У своїй праці автори аналізують стратегічну модель Wuli-Shili-Renli, що базується на конфуціанській філософії. Так, Wuli (матеріальний складник) означає фокусування на результативності організації та забезпеченні ефективної взаємодії її окремих аспектів. Натомість Shili (когнітивний компонент) зорієнтований на створенні умов для прояву її творчого начала, а Renli (соціальний складник) — на забезпеченні благополуччя причетних до організації людей. При цьому, як підкреслюють Нонака та Чжу, кожний із цих компонентів є рівнозначним, а тому із однаковим успіхом може стати відправною точкою для розробки стратегії. У підсумку, прагматична стратегія дає змогу досягти рівноваги між Wuli, Shili та Renli. Інакше кажучи, ключ до успіху — у балансі та гармонії. Якщо ж віддається перевага одному із складників, то успіху не досягти. Скажімо, якщо стратегія зорієнтована на виконання певних фінансових показників або на досягнення ефективності у вузькому значенні цього слова, а її когнітивний та соціальний виміри ігноруються, вона може стати руйнівною для організації.
За матеріалами strategy+business.
1 Ікуїро Нонака — почесний професор Школи міжнародної корпоративної стратегії Університету Хитоцубасі (Японія), Чжичан Чжу — викладач бізнес-школи Халлського університету (Велика Британія).
|