РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 1 березня 2016 р.

Віртуоз підприємництва

У своїй книзі «The Virgin Way: Everything I Know about Leadership» («Шлях Virgin: все що я знаю про лідерство»)1 Річард Бренсон (Richard Branson), один із найвідоміших підприємців нашого часу, намагається дати відповідь на запитання, в чому, на його думку, полягає зміст ефективного провідництва.

The Virgin Way: Everything I Know about Leadership (Шлях Virgin: все що я знаю про лідерство)
» Докладніше на Amazon
На сторінках книги Річард Бренсон предстає як розсудлива, вдумлива та дуже харизматична людина. Цінність порад, які дає автор, важко заперечити. Зокрема, він наголошує на важливості вміння слухати, делегувати, культивувати командну роботу та формувати культуру, зорієнтовану на людей. Щоправда, розчаровує те, що підприємець-мільярдер, який створив стабільно-успішні бізнеси в різних галузях, значною мірою спирається на інформацію, запозичену із літературних джерел та на приклади інших (Чи насправді так вже й цікаво вкотре читати про протиріччя характеру Стіва Джобса?)

Найцікавішими частинами книги є ті, де Бренсон розповідає про свій досвід — розмірковує над тим, чого його навчили успіхи та провали. Наприклад, у розділі «Big Dogfights» («Великі бійки») він дуже яскраво обмальовує підприємницький спосіб мислення, ділиться одкровеннями — як можна зменшити ризик, виходячи на ринки, котрі належать потужним гравцям (лише дві підказки: не бійтесь вступати в бійку з незграбними Голіафами (такими, як British Air) та не викидайте грошей на рекламу).

Бренсон виявляє непідробну щирість, коли аналізує причини своїх невдач. Так, в разі запуску Virgin Cola, він недооцінив наскільки важко подолати конкурентну перевагу марки Coca-Cola, а мережа Virgin Megastores не виправдала повною мірою очікувань, тому що він не передбачив потужного наступу нових медіа. Також засновник Virgin Group багато чого навчився, опиняючись в одному кроці від катастрофи. Прикладом цього можуть служити намагання Goldman Sachs вмовити Virgin купити портфель субстандартних іпотечних кредитів. Тоді Бренсон зробив для себе висновок, що «навмисне затягування справи» часто є мудрішим, ніж рішучість (або, можна сказати, імпульсивність) дій, — лідерський стиль, який прагнуть освоїти багато підприємців.

Якщо б хтось з ветеранів корпоративного світу спробував наслідувати лідерство а-ля Бренсон, то, ймовірно, в нього нічого б не вийшло. Невдовзі після старту будь-якого нового підприємства голова Virgin передає його комусь в управління. Отже, в силу необхідності пошук управлінців певного складу є для нього головним пріоритетом. Бренсон не хоче бачити в своїх компаніях адміністраторів. Йому потрібні люди підприємницького складу і при цьому краще «підковані» в менеджменті, ніж він. У Virgin головує свобода: немає обмежувального контролю, цілей щодо прибутків у короткостроковій перспективі — і взагалі немає жодних правил. («Найкраща зміна політики — це відміна політики», — так формулює Бренсон своє кредо.) Описуючи стосунки з підлеглими, автор зазначає: «Їх подеколи занадто багато, аби пам’ятати всіх; часто мені доводиться довго думати, щоб збагнути, хто ж управляє ким у якомусь проекті». А далі додає: «Навіть якби виявилося, що хтось керує мною, це немає жодного значення, якщо тільки виконується робота». Сильну корпоративну культуру Бренсон порівнює із кораловим рифом. «Їм обом потрібно чимало часу, щоб зрости, — пише він. — Як одне, так і друге являє собою крихке створіння, котре, якщо з ним не поводитися обережно, може дуже швидко відійти в небуття».

Багато хто знає Річарда Бренсона завдяки його епатажним трюкам (наприклад, якось він виїхав танком на Таймс-сквер та почав цілитися в білборд з рекламою Coca-Cola). Втім, у книзі також розкривається маловідома сторона особистості засновника Virgin — його прихильність ідеї соціального підприємництва. Так, Бренсон відкрив на Ямайці та у Південній Африці спеціальні центри, мета яких — надати підтримку тим, хто хоче заснувати власний бізнес і через створення робочих місць та виробництво потрібних громаді продуктів сприяти суспільному розвитку. Якщо ж взяти промислово розвинуті країни, то, як стверджує автор книги, лише у Великій Британії функціонує 70 тис. соціальних підприємств. Навіть якщо ця цифра і перебільшена, все одно вона вказує на глобальний тренд. Річард Бренсон зазначає, що великі корпорації (включаючи також його компанії) повинні бути на гребні хвилі та активно долучатися до поширення етики «хорошого бізнесу». І ще, він заявляє про створення «B Team», консорціуму, націленого на для пошуку альтернативних шляхів розвитку підприємництва, котрі дозволили б поєднати природне прагнення прибутковості із потребами суспільства та довкілля. Що ж, враховуючи неймовірну енергійність Бренсона, не виключено, що йому вдасться зробити і це.

За матеріалами strategy+business.


    1 Ця книга ввійшла в перелік «Найкращі бізнес-книги 2015-го року» (категорія «Лідерство») за версією видання strategy+business.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як вижити серед токсичних людейЯк вижити серед токсичних людей
Торгівці правдою. Бізнес на новинах та битва за фактиТоргівці правдою. Бізнес на новинах та битва за факти
Налаштуйся на зміни. Нова психологія успіхуНалаштуйся на зміни. Нова психологія успіху

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)