Індекс глобального розвитку роздрібної торгівлі 2005.
Методологія
Джерело: ATKEARNEY
Переклад: Анна Качкалда, SCG
Правила глобальної гри в роздрібну торгівлю змінюються. У той час, як у 2004-му році гравці атакували нові ринки, цього року вони більш фокусуються на перегляд та перестановку своїх позицій. За останні роки, наприклад, як мінімум 15 компаній, що займаються роздрібною торгівлею, розпочали діяльність на нових географічних ринках, одночасно більш ніж 10 компаній покинули країни. Carrefour залишає кілька ринків, Tesco підтримує позиції найшвидше зростаючого роздрібного торговця за межами своєї країни. Ahold вже майже вийшли з глобальної гри, а Wal-Mart, навпаки, без перестану відкривають нові магазини за межами своєї країни кожні кілька днів.
Останні 4 роки A.T. Kearney публікує Індекс глобального розвитку роздрібної торгівлі (The Global Retail Development Index, GRDI). Мета дослідження полягає у наданні допомоги фірмам, спеціалізованим на роздрібній торгівлі, вірно розставити пріоритети під час складання своїх глобальних стратегій розвитку.
Індекс надає не лише разову річну інформацію щодо нових можливостей на ринках країн, що розвиваються, а й пропонує користувачам ознайомитися з тенденціями, що змінюються. Невеликі зміни з року в рік можуть й не здаватися суттєвими, але, беручи до уваги певну кількість років, ми бачимо наскільки важливими можуть бути такі скрупульозні індикатори.
Отже, щоб краще розуміти значення дослідження, необхідно враховувати його результати за минулі роки — від 1995 до 2000 (дивіться The Timing Message Holds).
Методологія розрахунку GRDI
При розрахунку щорічного GRDI A.T. Kearney охоплюють 30 країн, відібраних зі 185, що розвиваються, та використовують 100-бальну шкалу — чим більше балів має країна, тим вигіднішим є вихід на її ринок. Індекс складається на основі більш ніж 25 макроекономічних та спеціальних, сфокусованих на роздрібну торгівлю, параметрах.
Країни обиралися за наступними трьома критеріями:
- Країновий ризик: більш ніж 35 балів при розрахунку країнового ризику, за даними Euromoney
- Населення країни: більш ніж 2 млн.
- Багатство: ВВП на душу населення більш ніж 2,000 дол. США
Бали GRDI розраховувалися на основі наступних чотирьох показників:
- Бізнесовий ризик у країні (25%)
- Країновий ризик (20%): політичний ризик (25%), економічна ефективність (25%), показники заборгованості (10%), несплачені та реструктуризовані борги (10%), кредитні ставки (10%), доступ до банківського фінансування (5%), доступ до короткострокового фінансування (5%), доступ до ринків капіталу (5%), та дисконт на форфейтинг (5%).
- Бізнесовий ризик (5%): тероризм, злочинність та насильство, незаконні платежі, корупція.
Чим вищий рейтинг, тим меншим є ризик невдачі. Цього року під час розрахунків було включено витрати бізнесу на подолання загроз від тероризму.
- Привабливість ринку (25%)
- Роздрібні продажі на душу населення (10%): 0 балів означає, що сектор роздрібної торгівлі все ще не розвинутий. 100 балів, відповідно, свідчить, що роздрібний ринок вже зрілий.
- Населення (5%): Країні з населенням більше 100 млн. автоматично присвоюється 100 балів.
- Міське населення (5%): 0 означає, що в країні проживає переважно сільське населення; при 100 балах — в країні превалює міське населення.
- Бізнес-ефективність (2.5%): 0 означає, що в країні слабка інфраструктура та система постачання; 100, відповідно, означає, що в країні висока якість інфраструктури та системи постачання.
- Законодавство (2.5%): 0 показує, що регуляторні обмеження негативно впливають на прийняття бізнес-рішень.
- Насичення ринку (30%)
- Частка сучасних потужностей роздрібної торгівлі (10%): 0 означає, що частка продажів у роздріб через сучасний дистриб'юторський формат висока. Під сучасними форматами розуміють, в основному, продуктові (гіпер-маркети, супер-маркети тощо) та змішані магазини (універмаги тощо).
- Кількість міжнародних роздрібних фірм (10%): Цього року загальна сума балів надавалася за розмір роздрібних фірм у країні. Країни з максимальною кількістю роздрібних фірм отримали найнижчу кількість балів.
- Площа сучасних потужностей роздрібної торгівлі на душу населення (5%): 0 означає, що країна має високий рейтинг у загальному обсязі роздрібної торгівлі на душу населення, близький до середнього західноєвропейського рівня.
- Частка ринку провідних роздрібних фірм (5%): 0 означає, що на ринку присутня велика концентрація 5 top-гравців (місцевих та міжнародних), які займають більш, ніж 55% роздрібного продуктового ринку. 100 балів означає, що ринок все ще залишається дуже фрагментарним.
- Вплив часу (20%)
100 балів означає, що сектор роздрібної торгівлі швидко розвивається, відповідно, демонструючи короткострокові можливості.
Аналіз матеріалів було зроблено на основі бази даних Підрозділу з населення Об'єднаних націй, звіту про глобальну конкуренцію 2003-2004 Світового економічного форуму, національних статистичних даних, звітів Euromoney та Світового банку, та баз даних Euromonitor і Planet Retail.
Продовження — Результати дослідження. Частина 1
|