Індекс глобального розвитку роздрібної торгівлі 2005.
Результати дослідження. Частина 1
Джерело: ATKEARNEY
Переклад: Анна Качкалда, SCG
Початок — Індекс глобального розвитку роздрібної торгівлі 2005. Методологія
З кожним роком світова мапа можливостей для фірм роздрібної торгівлі змінюється. Цьогорічний GRDI свідчить, що в Європі гарячі точки все більше і більше зміщуються на Схід (Графік 2). Фактично, більше половини ринків, які потрапляють до привабливих категорій, за індексом, — це Східна Європа (Графік 3). Україна дуже помітно піднялася у рейтингу за останні кілька років, досягнувши 3-ї сходинки; Македонія та Боснія і Герцоговина вперше, взагалі, потрапили до рейтингу. Однак, Росія, втрачає лідируючі позиції, так як роздрібні торгові фірми почали агресивно входити на ринок, відповідно, підвищуючи рівень конкуренції.
В Азії "market mix" змінюється, включаючи все більше країн з Півдня. Однак, кілька середземноморських країн дещо послабили свої позиції у рейтингу цьогорічного індексу. Це сталося через насичення багатьох ринків даного регіону завдяки таким компаніям, як Carrefour та Casino.
Південна Америка поступово повертається в глобальну гру після кількох років економічної кризи. Бразилія, наприклад, повертається до індексу після 4 років затишшя.
Африка не входить до індексу, так як Південна Африка досягла рівня розвинутих роздрібних ринків.
Східна Європа: ще більше на Схід
У Східній Європі зараз виділяють 3 регіони можливостей: Росія; "стара" чи традиційна Східна Європа, що включає країни-члени ЄС; "новий Схід", що включає колишні країни Східного блоку, деякі з яких зараз є членами ЄС (Графік 4).
Росія спустилася на другу сходинку. Росія все ще залишається привабливим ринком, але постійний потік іноземних гравців спричинив зниження показника насичення ринку з 77 у 2004 р. до 71 у цьому році (нижчий бал свідчить про більшу насиченість). Незважаючи на зниження зазначеного показника, п'ять top бакалійних роздрібних фірм все ще займають менше 9% ринку. Spar, одна з перших роздрібних бакалійних фірм, які прийшли на російський ринок, планує майже удвічі збільшити кількість супермаркетів (до 16 у Москві) у 2005 р. і побудувати до 60 магазинів у центральній частині Росії до кінця 2007 р. Metro планує подвоїти свої продажі протягом наступних 3 років.
Російський ринок продовжує показувати високу ефективність, що підтверджується вражаючим зростанням ВВП на 7%. До багатьох великих міст міжнародні роздрібники ще не прийшли, а споживацький попит переключається з продуктів харчування на інші категорії роздрібних товарів, включаючи одяг, товари для дому та побутові електроприлади. Dixons (фірма, що займається роздрібною торгівлею електроніки, Велика Британія), ввійшли нещодавно на російський ринок з угодою на купівлю Eldorado, які займають, в свою чергу, 22% російського ринку.
Традиційний Схід спускається на нижчі позиції в рейтингу. Через появу в цьому регіоні нових гравців та розвиток існуючих, насичення ринку змушує традиційні східноєвропейські країни спускатися на нижчі позиції рейтингу. Наприклад, Чеська Республіка зайняла нижчу позицію. Польща, взагалі, опинилася на 30-ій сходинці.
Словенія, порівняно з 2004 р. спустилася на одну сходинку і зайняла 5-те місце. ВВП на душу населення складає 36,405 дол. США, а її вступ до ЄС зміцнили зростання та стабільність. Але по мірі насичення ринку, конкуренція на грані розростання. EuroSpin (Італія) нещодавно ввійшли на ринок, а місцева фірма Mercator (більш ніж 1,100 магазинів) агресивно розширює свою діяльність. Німецькі дискаунтери Lidl та Aldi також зацікавлені у присутності в країні.
Хорватія спустилася на 7-му позицію. Основні переваги країни — це 4% зростання ВВП, ВВП на душу населення 38,653 дол. США, міське населення, що превалює, і зростання загальних роздрібних продажів на 40% за останні два роки. Іноземні роздрібні фірми поступово виходять на даний ринок. Хорватські роздрібні фірми відреагували на зростання конкуренції з боку іноземних компаній, створивши NTL Organization, яка об'єднує діяльність 4 регіональних гравців, для збільшення своєї купівельної спроможності.
Лише два роки тому Словакія була на другій позиції, але сьогодні знаходиться вже на десятій. ВВП стабільно зростає на рівні 4.3%, споживання також швидко зростає. Іноземні компанії скористалися даною можливістю і почали будувати плани розширення та консолідації.
Болгарія з ростом ВВП 5% знаходиться на 13-му місці, значно знизивши рівень бюрократії, властивий процесу іноземного інвестування. П'ять top роздрібних бакалійних фірм займають лише 24% харчового ринку, а харчових дисконтних магазинів, взагалі, майже не існує. У результаті, численні роздрібні фірми, такі як Schwarz Group's Kaufland, Spar та Lidl, швидко приходять на даний ринок. Місцеві фірми також зміцнюють свої позиції.
Новий Схід піднімається. Одна з зірок, які найшвидше піднімаються в індексі, — це Україна, яка прескочила 8 сходинок і зайняла третє місце. Усі складові успіху роздрібної торгівлі поєднуються на даному ринку і умови продовжують покращуватися. Населення країни складає 50 млн., що робить країну другою, за кількістю населення, у Центрально-Східній Європі, і міське населення превалює. У країні також зафіксовано 6 % зростання ВВП, 40 % зростання загальних роздрібних продажів за останні два роки. У кінці кінців, в Україні фрагментарний роздрібний ринок, на якому 5 найбільших торговців займають більше 20%. 2/3 роздрібних продажів належать харчовому сектору, по мірі того, як населення стає багатшим, відбувається зміщення в бік нехарчового сектору.
Роздрібні фірми помітили потенціал України: Billa (Rewe) вже на ринку. Російський "Перекресток" також нещодавно увійшов на ринок, купивши український Spar. Metro розширяє свою діяльність у містах України (Київ, Харків, Одеса, Дніпропетровськ, Донецьк). Також до кінця року на ринок планують повиходити Lidl (Німеччина), Jeronimo Martins (Португалія) та Migros Turk (Туреччина). Перешкоди, звичайно, ще є: нерозвинена інфраструктура, обмежена купівельна спроможність. Однак, за показниками індексу, зараз найкращий час для виходу на український ринок, щоб отримувати стабільні прибутки у майбутньому.
Прибалтійські країни Латвія та Литва продовжують пропонувати сильні можливості, але бали, за рахунок часового тиску, зменшуються. Це означає, що роздрібним фірмам слід діяти швидко.
Румунія цього року займає позицію 22. Її ринкова привабливість зросла, завдяки стабільному зростанню ВВП (5%), роздрібні продажі зросли на 60% за останні 2 роки, і очікується політична та економічна реформи в контексті можливого вступу до ЄС у 2007 р. Kaufland планують побудувати 10-20 гіпер-маркетів у найближчому майбутньому, і десь 50 до 2010 р. Інші нові та існуючі зарубіжні роздрібні фірми також планують розширюватися.
Македонія та Боснія і Герцеговина потрапили до рейтингу. Македонія дебютувала в GRDI на 16-ій сходинці. Як і інші країни даного регіону, вона має дуже фрагментарне середовище роздрібної торгівлі, в якому 5 top роздрібних фірм контролюють 15% ринку. Також приблизно 30% міського населення країни проживає у столиці. Здорове зростання ВВП складає 4.5%. Прогнозується стабільне економічне середовище, так як Македонія планує вступити в ЄС. Недоліки включають відносно складне бізнес-середовище, де корупція та бюрократія сприймається за норму. Єдиною зарубіжною фірмою, що контролює 10% харчового роздрібного ринку, є Veropoulos (Греція). Однак, Migros Turk, Mercator та Intermarche всі планують спробувати свої сили в цій країні.
Боснія і Герцоговина, також нова країна для GRDI, займає 20-ту позицію. На роздрібному ринку країни домінують тисячі маленьких незалежних магазинчиків. Фактично, 5 top фірм контролюють 20% ринку при тому, що володіють лише 18 магазинами. Однак, непевними залишаються політична та економічна стабільність, а іноземному інвестуванню перешкоджають ускладнені адміністративні процеси. Metro AG висловили інтерес щодо входу на ринок.
Продовження — Результати дослідження. Частина 2
|