Інновації 2019: зліт штучного інтелекту, платформ та екосистем
Boston Consulting Group (BCG) опублікувала свій 13-й щорічний звіт під назвою «The Most Innovative Companies 2019: The Rise of AI, Platforms, and Ecosystems» («Найбільш інноваційні компанії 2019: зліт штучного інтелекту, платформ та екосистем»), в основі якого лежить вивчення стану інноваційної діяльності в світі.
За результатами дослідження було сформовано когорту «сильних інноваторів» — перелік з 50-ти організацій, які суттєво випередили інших в інноваційній царині. «В "крові" деяких компаній — послідовна зорієнтованість на зміни та невгамовне прагнення переосмислювати свою сутність», — зазначається в звіті.
Нещодавно користувачі електронної пошти Google побачили, що Gmail пропонує закінчити за них речення. В основі нової функції Smart Compose — напрацювання Google в сфері штучного інтелекту (AI), машинного навчання (ML) плюс мільярди прикладів, на яких навчаються алгоритми та тензорний процесор компанії. Це дозволяє завершити думку користувачів швидше, ніж вони можуть її сформулювати.
Нема чого дивуватися, що в світі, де комп’ютер може скласти повідомлення до ваших друзів, царина використання штучного інтелекту стрімко розширюється і що у своїх інноваційних зусиллях чимало компаній дедалі більшою мірою покладаються на технологічні платформи і екосистеми.
«Цифрові аборигени» попереду — всі інші їх наздоганяють
Практично всі компанії з цьогорічного переліку BCG широко застосовують штучний інтелект та платформи (особливо це стосується тих, хто увійшов до першої десятки) (табл.1). Alphabet/Google, яка витіснила Apple з чільної позиції після її 13-річного домінування, за словами CEO Ларрі Пейджа (Larry Page), є «першою у сфері AI». Компанія вже давно покладається на платформи (Android) та екосистеми (серед прикладів — співпраця Alphabet з іншими гравцями в процесі розробки безпілотного автомобіля Waymo). На наступній позиції розмістилася Amazon, яка, крім використання штучного інтелекту у своєму роздрібному бізнесі, першою створила технологію розпізнавання мовлення (Alexa) та платформу хмарних сервісів (Amazon Web Services). Apple (третє місце) допомогла освоювати терени технології розпізнавання мовлення (Siri) та забезпечила базове віртуальне середовище для розробки додатків під iOS. Microsoft (4-та позиція) також трансформувалася із розробника ПЗ у провайдера рішень на основі AI та хмарних сервісів.
Найбільш інноваційні компанії 2019
Всі гравці з провідної десятки (та багато серед перших 50-ти) використовують штучний інтелект, технологічні платформи та екосистеми, що дозволяє їм розробляти нові продукти та впроваджувати альтернативні способи виконання роботи. Наприклад, McDonald’s (21-ше місце) впровадила цифрове меню, яке функціонує на основі AI-алгоритму. Його позиції безперервно змінюються відповідно до часу доби, дня тижня, інтенсивності трафіку та погоди. 2018-го Philips (29-та позиція) дала старт AI-платформі, яка допомагає «науковцям, розробникам ПЗ, клініцистам та провайдерам послуг у сфері охорони здоров’я отримувати доступ до аналітичних систем, а також пропонує інструменти для створення, використання та масштабування рішень на основі штучного інтелекту». BASF (12-те місце) співпрацює з компанією Citrine, розробником AI-рішень, над побудовою моделей, які ідентифікують нові матеріали для поглинання двоокису вуглецю та інших тепличних газів.
Платформи та екосистеми
Більшість компаній щонайменше розглядають можливість використання штучного інтелекту, а лідери в царині інновації вже отримують від цього конкретні результати. Дев’ять із десяти учасників опитування BCG сказали, що їхні компанії роблять інвестиції в AI, а понад 30% респондентів очікують, що в найближчі три-п’ять років ця технологія матиме найбільший вплив на будь-який напрям інноваційної діяльності в їхніх галузях (рис.1.) Чотири з десяти опитаних, які назвали себе «сильними інноваторами», зазначили, що 15% продажів їхніх компаній генерують продукти, що базуються на штучному інтелекті.
Рисунок 1. Основні ділянки цифрової інновації
Платформи та екосистеми виконують різноманітні функції, зокрема, полегшення генерування інновацій іншими (при цьому інколи вони отримують переваги для себе), розширення радіусу співпраці та уможливлення долучення до процесу широкого кола учасників. Сильні інноватори більшою мірою схильні у своїх пошуках концентруватися на зовнішніх джерелах і не в останню чергу завдяки цьому можуть розраховувати на суттєву віддачу протягом трьох-п’яти років (рис. 2). Так, 75% учасників опитування BCG використовують інкубатори, 81% — укладають партнерства з академічними установами, а 83% — з іншими компаніями. У свою чергу, слабкі інноватори демонструють відставання на кожній із цих ділянок.
Рисунок 2. Платформи та АІ — вибір сильних інноваторів
Платформові технології використовуються як основа для створення різнопланових бізнес-пропозицій. Наприклад, великі промислові виробники (зокрема, Siemens (16-та позиція) та та Boeing (11-та)) розвинули на базі платформ такий напрям, як превентивне технічне обслуговування. Серед інших, Amazon, Microsoft та IBM пропонують низку хмарних додатків та сервісів.
Екосистеми дозволяють піти ще далі та через партнерства інтегрувати технології, додатки, платформи та сервіси, потрібні для створення цілісного рішення. Дві основні мобільні операційній системи Android Google та iOS Apple переросли в складні екосистеми, зокрема, телекомунікаційних операторів, виробників пристроїв, сервіс-провайдерів та розробників ПЗ. Особливо широкі можливості для створення потокових інновацій відкриває для B2B-бізнесів інтернет речей (IoT). У майбутньому екосистеми даних відіграватимуть критично значущу роль у конкурентній боротьбі.
І ще один важливий висновок. Компанії, які зайняли перші чотири позиції переліку (2005-го всі вони фігурували у першій десятці), безупинно переосмислюють те, що роблять. Google постійно переглядає свої алгоритми та пропозиції. Amazon знов і знов винаходить нові моделі, сервіси та способи взаємодії зі споживачами. Microsoft, яка впродовж багатьох років функціонувала на ринку ПК як сторона партнерства Wintel, трансформувалася в технологічну компанію, діяльність якої ґрунтується на хмарних технологіях. А IBM кардинально змінювалась кілька разів, переходячи від виробництва електронно-обчислювальних машин до персональних комп’ютерів, далі до комплексних рішень, потім до хмарних сервісів, штучного інтелекту, платформ та екосистем.
За матеріалами "Innovation in 2019", BCG.
|