Десять головних бізнес-трендів 2022 року
2021 рік хоча і був у багатьох відношеннях успішнішим для бізнесів, ніж попередній, приніс із собою чимало непередбачуваності. Як розвиватимуться події протягом 2022 року?
Андреа Брокмейєр (Andrea Brockmeier), керівник напрямку управління проєктами у Watermark Learning, та група її колег, виділили десять трендів, котрі мають стати визначальними для розвитку бізнесу в поточному році.
Проєктний менеджмент
Керівники проєктів як лідери
Ідея про те, що керівник проєкту має одночасно бути як менеджером, так і лідером, не нова, але протягом останніх років потреба володіння лідерськими вміннями проявляється дедалі сильніше. Звісно, такі технічні елементи ролі, як планування, бюджетування та контроль, залишаються; при цьому уміння впливати, продуктивно спілкуватися та виконувати функцію фасилітатора стають критично значущими.
Розширення набору PM-інструментів
Якщо раніше в управлінні проєктами організації обмежувались стандартним набором із Microsoft Project, то тепер активно використовуються альтернативні, дуже різні інструменти (можливо тому, що в контексті дистанційної роботи вони є більш рентабельними або ж просто стають простішими у використанні). Крім усього, такі інструменти, як Asana, Wrike, Easy Project, Smartsheet та інші, значно полегшують виконання суто управлінських завдань і дають змогу керівникам проєктів більшою мірою сконцентруватися на лідерських аспектах своєї ролі.
Бізнес-аналіз
Розвиненість навичок фасилітації та комунікації
Зараз кількість добровільних звільнень досягла рекордних значень. Люди шукають кращих умов, збалансованості робочого і приватного життя і, до того ж, багатьох мало приваблює перспектива перебування в токсичному робочому середовищі. Тож із завершенням пандемії дистанційна робота залишиться. Для тих, хто працює у сфері бізнес-аналізу, це означає необхідність вдосконалювати вміння взаємодіяти у віртуальному середовищі. Важливо навчитися формувати довіру в умовах, коли ви не можете безпосередньо «бачити» своїх підлеглих, колег та інших стейкхолдерів. Для цього потрібна вдумлива фасилітація, а не лише використання Microsoft Teams, Slack та інших комунікаційних платформ. Середовище, в якому домінують психологічна безпека та довіра і яке сприяє продуктивній співпраці, — ось чого ми маємо досягти.
Бізнес-аналіз як основа цифрової трансформації
Серед найпоширеніших причин провалів програм цифрової трансформації:
- нерозуміння сутності бізнес-проблем; компанії просто впроваджують технологічні рішення, аби подивитися, що спрацює;
- відсутність показників успіху, тому в організації немає розуміння, чи є ініціатива успішною;
- неусвідомлення того, що цифрова трансформація має супроводжуватися культурними змінами.
Такі невдачі змушують організації більшою мірою використовувати бізнес-аналіз як засіб виявлення першопричин невдач. Серед завдань бізнес-аналізу — проведення глибокого вивчення проблеми чи можливості; перевірка готовності організації до культурних змін; формулювання показників успішності ініціативи — як загальних, так і тих, що вимірюватимуть результативність окремих фаз проєкту.
Agile
Територіальна розпорошеність команд
Хоча дехто вважає, що виконання засад аgile вимагає розміщення команд «під одним дахом», сучасна технологія дає змогу дуже легко долати фізичну відстань і територіальна розпорошеність груп стає звичним явищем. Із подальшим поширенням такого формату роботи першорядної значущості набуватимуть висока дисциплінованість (особливо у сфері комунікацій), а також домовленості щодо засад колаборації.
Масштабування — додавання чи вилучення?
Зараз на ринку з’являється дедалі більш моделей, які уможливлюють масштабування аgile-засад у великих організаціях (зокрема, це Scaled Agile Framework (SAFe) та Large Scale Scrum (LeSS)). У найближчі місяці кількість компаній, які використовують такі інструменти, зростатиме.
Зараз немає одностайної думки щодо того, як найкраще забезпечити ефективність масштабування. Деякі з підходів (як-от SAFe) орієнтовані на додавання організаційних «ярусів»; інші (такі, як LeSS) спираються на припущення про те, що гнучкості можна досягти лише усунувши все, що безпосередньо не стосується генерування цінності для клієнтів. Також висловлюються ідеї, що створення додаткових структур потрібно тільки на період проведення трансформації.
Вихід за межі середовища програмістів
Agile-маніфест, в якому проголошено засади розробки програмних продуктів, з’явився понад 20 років тому. Зараз принципи та цінності, на яких ґрунтується гнучкий підхід, вкорінюються в інших сферах, зокрема, в маркетингу. Також робляться спроби перенести спосіб мислення аgile та деякі елементи цього підходу в освіту. Цей тренд прискорюватиметься у міру того, як пандемія, природні лиха, політичні та економічні потрясіння нагадуватимуть організаціям, що єдиною константою в сьогоднішньому світі є безупинність змін.
Датологія
Поширення штучного інтелекту
У 2016-му комп’ютерна програма AlphaGo, створена компанією DeepMind (належить Google), обіграла найкращого у світі гравця в давньокитайську гру го, що, як вважалося тоді, було неможливо. Програма використовувала метод навчання з підкріпленням (один зі способів машинного навчання): комп’ютер грав тисячі партій сам із собою, вивчаючи таким чином тактики перемагання в го. А у 2021-му DeepMind випустила AlphaFold 2 — програму штучного інтелекту, здатну спрогнозувати трьохмірну структуру білку, що відкриває нові можливості у сферах фармакології та медицини. Цього року слід очікувати подальшого поширення сфери використання AI і машинного навчання.
Прориви в царині NLP (обробка природної мови)
NLP — це використання моделей машинного навчання для обробки текстових даних. Традиційно ця технологія застосовувалась для розподілення текстових матеріалів по категоріях або для аналізу тональності контенту. Наприклад, навчаючись на наборах даних, алгоритми можуть визначити: рецензія на якісь фільм є негативною або позитивною за змістом.
В останній час у сфері NLP-технологій спостерігаються вражаючі прориви. В 2020-му OpenAI випустила GPT-3, алгоритм третього покоління, здатний генерувати текст, котрий майже не відрізняється від тексту, написаного людиною. GPT-3 навчався на сотнях мільярдах слів, зібраних в інтернеті, і зараз може програмувати, зокрема, на мовах JSX та Python. В 2021-му розробники просунулися ще далі. Алгоритми Codex (OpenAI) і Copilot (Github) здатні не просто дописувати за людину частини програми, але й створити код на основі опису того, яким він має бути. Впродовж наступних місяців ми спостерігатимемо за появою все досконаліших алгоритмів обробки природної мови.
Керівництво
Нові акценти в управлінні персоналом
Якщо виходити з того, що деякі роботи неможливо виконувати дистанційно, то виникає низка запитань, які активно обговорюються в корпоративному середовищі.
- Рівність умов. Чи є справедливим те, що працівники, які не можуть виконувати свої обов’язки дистанційно, мають приходити в офіс, у той час як інші мають змогу працювати вдома? В ході дискусій на цю тему виникають питання, пов’язані з безпекою праці; витратами працівників; часом, який витрачається на доїзд на роботу і назад; гнучкістю організації процесу; продуктивністю командної взаємодії; справедливістю ставлення з боку керівників.
- Продуктивність. Яким є рівень продуктивності праці, коли співробітники виконують свої завдання в офісі і коли працюють дистанційно? При обговоренні цього питання висловлюються думки про те, що вдома люди працюють довше, бо не витрачають час на доїзд до офісу і назад; що продуктивність праці вища, бо є можливість сфокусуватися і немає відволікань. Водночас ми чуємо, що вдома продуктивність праці, навпаки, є нижчою через відволікання на сторонні справи або через відсутність контролю. Також порівнюється здатність менеджерів управляти в фізичному і у віртуальному середовищах.
- Вплив на організаційну культуру. Якщо співробітники можуть працювати вдома, чи це краще для культури компанії? Дискусії ведуться навколо таких питань, як співпраця, наставництво, відчуття товариства, органічне розв’язання проблем, генерування інновацій.
За матеріалами "Top 10 Business Trends To Watch For In 2022", BA Times.
Ілюстрація: kochiesbusinessbuilders.com.au
|