П’ять трендів 2024 року зі звіту MIT Platform
Серед нових трендів у цифрових платформах, згідно звіту MIT Platform, виявилися стійкість, підключене виробництво, економіка творців і нові нормативні положення.
Цифрові платформи назавжди змінили соціальні медіа, розваги та спільну роботу. Очікується, що в майбутньому взаємопов’язані екосистеми залишать незгладимий слід у циркулярній економіці та виробництві, навіть якщо гравці боротимуться з такими викликами, як створення цінності, регулювання та дезінформація.
На Саміті зі стратегії платформної економіки 2023 року (2023 MIT Platform Strategy Summit), організованому Ініціативою з цифрової економіки Массачусетського технологічного інституту (MIT), експерти з академічних кіл, уряду та промисловості визначили п’ять ключових трендів для платформної економіки, підсумованих у новому звіті.
1. Інтеграція штучного інтелекту
Широке захоплення штучним інтелектом (ШІ) поширюється і на платформи. Експерти пов’язують ШІ-технології з більшою масштабованістю та гнучкістю, покращеним процесом прийняття рішень і співпрацею між людиною і машиною, а також високо персоналізованими процесами. Деякі платформи створюватимуть і продаватимуть ШІ-технологію як послугу, тоді як інші впроваджуватимуть ШІ для розвитку власного бізнесу.
Незважаючи на безліч можливостей, зі штучним інтелектом пов’язані серйозні виклики. Сектор платформ мусить усвідомлювати приховані упередження, трудові питання та нерівномірний розподіл переваг ШІ між окремими верствами населення на шкоду іншим. Лауреат премії Тьюринга і піонер ШІ Йошуа Бенгіо (Yoshua Bengio) також висловив занепокоєння щодо можливості створення штучним інтелектом чогось на кшталт іншого виду, який людина не зможе контролювати. Він та інші спікери виступили за розробку «безпечних» ШІ-систем, які пропонують захист від «несанкціонованого ШІ», а також за те, щоб компанії, уряди та регулятори вжили негайних заходів щодо регулювання ШІ.
2. Зростання циркулярних платформ
Експерти стверджують, що платформи відіграватимуть певну роль у підтримці циркулярної економіки та цілей сталого розвитку, уможливлюючи обмін продуктами і матеріалами та підтримуючи ланцюги постачання, які наголошують на повторному використанні, відновленні, редизайні та переробці.
Існує кілька можливостей для ролі платформ у циркулярній економіці. Вони включають у себе:
- Біржі продуктів і матеріалів, де підприємства обмінюються надлишками або відходами, які можуть бути повторно використані для інших цілей.
- Ринки та програми повторного використання/перепродажу одягу та інших речей.
- Платформи для спільного використання активів, як-от автомобілів та нерухомості, щоб зменшити простої потужностей.
- Мережі постачальників із замкнутим циклом постачання, які дотримуються таких практик, як програми повернення товарів і скорочення відходів.
- Колективи сталих логістичних компаній, які співпрацюють у сфері зворотних перевезень і спільного використання активів, щоб зменшити викиди вуглецю та кількість подоланих кілометрів.
3. Різноманітне регулювання платформ
Платформи привертають увагу нових регуляторних органів, але компаніям доведеться враховувати відмінності між географічними регіонами. Наприклад, розділ 230 Закону США про доброчесність у сфері комунікацій від 1996 року надає платформам юридичний імунітет щодо контенту, розміщеного на їхніх сайтах третіми особами, а також можливість видаляти або блокувати доступ до небажаного контенту, якщо вони роблять це з добрими намірами. На противагу цьому, Закон про цифрові послуги в Європейському Союзі вимагає від великих платформ проводити періодичний аудит і бути прозорими, зокрема ділитися алгоритмами надання рекомендацій. Він також покладає на компанії-платформи відповідальність, якщо вони порушують заявлені умови надання послуг.
4. Підключене виробництво
Виробництво відставало від інших галузей, коли мова йшла про впровадження цифрових технологій, але це починає змінюватися. Нові пропозиції на основі платформ використовують виробничі дані для підтримки більш розумних заводських операцій та оптимізованого прогнозування попиту і пропозиції. Прогностична аналітика, доповнена штучним інтелектом, може використовуватися для прогнозування попиту і потреб у поповненні запасів, а також для розрахунку ризиків. Перевагою є значне покращення прозорості ланцюгів поставок і виробництва, що забезпечує конкурентну перевагу.
5. Зростаюча влада інфлюенсерів та економіка творців
Те, що колись було невідомим, тепер стало великим бізнесом — економіка творців наразі оцінюється приблизно в $100 млрд, що становить до 40% від загальних витрат на цифровий маркетинг. Індустрію рухають незалежні блогери та відеохостинги, які монетизують свою діяльність, деякі з них співпрацюють із традиційними компаніями, щоб знайти нові способи зв’язку з авдиторією.
За словами Хейді Міка (Heidi Mika), директорки з маркетингу інфлюенсерів у Mekanism, маркетологи в креативній економіці стикаються з такими проблемами, як вигорання та брак часу для творчого мозкового штурму. ChatGPT та інші ШІ-інструменти можуть допомогти інфлюенсерам заощаджувати час та керувати робочим навантаженням.
За матеріалами MIT Sloan.
Ілюстрація: z-tech.io
|