ТЕНДЕНЦІЇ | Ідеї для бізнесу 3 квітня 2008 р.

10 найнезвичайніших бізнес-ідей

Автор: Наталя Резніченко, "Контракти" (№6, лютий 2008)

Вони вже давно працюють у Європі та США, для їх реалізації не потрібен великий стартовий капітал, але вони досі не реалізовані в Україні.

Парфуми в інтернет-магазині. Здавалося б, цей делікатний товар не може бути придбаний без безпосередньої участі та особистої присутності споживача. Тим часом такий спосіб продавати парфумерію цілком виправдав себе. Напередодні новорічних свят нам не вдалося купити бодай щось на спеціалізованому сайті: занадто багато замовлень.

Щоб бути успішним у бізнесі, який здається занадто оригінальним, а тому безперспективним, необхідні горезвісна незашореність мислення і готовність до ризику. Незвичайні види підприємництва мають низку незаперечних переваг порівняно зі звичними видами діяльності. Зокрема, невисокий поріг входження в бізнес, а також відсутність конкуренції на ринку. Ми вибрали десять оригінальних ідей малого бізнесу, які були відносно успішно втілені за кордоном, і попросили наших експертів оцінити можливість їх реалізації в Україні.

Ідея 1. Шкарпетки поштою

Ідея 1. Шкарпетки поштою Хто: Семі Лічті та Марсель Рот

Клієнти: підприємці та менеджери різних мастей

Дані про дохід: за неофіційною інформацією, з 1999 по 2006 рік компанія «Чорні шкарпетки» реалізувала 120 тис. пар шкарпеток у 25 країнах світу. Ймовірний річний оборот компанії становить більш ніж $1,5 млн.

Ідея: у 1994 році випускник університету, швейцарець Семі Лічті працював у рекламній агенції. Якось йому треба було зустрітися з японськими партнерами в чайній, де за традицією потрібно знімати взуття. Там і з’ясувалося, що шкарпетки в Семі не парні й до того ж діряві. Він сидів у позі лотоса, намагаючись скласти ноги так, щоб ні японці, ні бос, який був присутній на переговорах, не помітили його шкарпеток.

Через місяць у Семі з’явилася ідея, що дала старт його незвичайному бізнесу. Він вирішив доставляти шкарпетки за підпискою в інтернеті. Разом з другом Марселем Рот він створив фірму BlackSocks («Чорні шкарпетки»). На сайті компанії чоловікам пропонується зробити вибір: шкарпетки або гольфи. Колір вибрати не можна, всі вони тільки чорні. Потім оформляється підписка, і клієнти одержують поштою шкарпетки у подарунковій упаковці. Частота поставок різна: три, чотири або шість разів на рік. У кожному комплекті три пари. Щорічна абонентська плата — від EUR69. Дорожнечу шкарпеток засновники компанії пояснюють їхньою високою якістю: вони випускаються на півночі Італії з пряжі найвищої якості.

Коментар

    Легкою ходою

    Олег КРАВЧУК,
    заступник начальника відділу продажу АТЗТ «Україна» (ТМ «Легка хода»)

    — Загалом описану вище бізнес-ідею можна застосувати для будь-якого товару. Але я вважаю, що такий бізнес навряд чи приживеться в Україні. Мені відомо, як кілька років тому якісь підприємці намагалися реалізовувати трикотажну продукцію, зокрема й шкарпетки, через розсилки за каталогом. Але їхні спроби не увінчалися успіхом. Причина полягала аж ніяк не в якості продукції та каталогів, а в доставці товару. Сумніваюся, що Укрпошта зможе гарантувати доставку товару додому, причому вчасно, без зайвих зволікань. Одержувати посилки зі шкарпетками в поштовому відділенні, вистоюючи довгі черги, навряд чи сподобається навіть дуже терплячому підприємцю. Тому, створюючи такий сервіс у наших умовах, його ідейним натхненникам, напевно, доведеться подбати і про власну службу доставки. Але в такому разі реалізація цієї бізнес-ідеї вимагає певних капіталовкладень.

Ідея 2. Суцільний позитив

Ідея 2. Суцільний позитив Хто: Берт Джекобс

Клієнти: оптимісти

Дані про дохід: у 2007 році прибуток становив $100 млн.

Ідея: позитивне ставлення до життя — така концепція бренда одягу Life is good, розроблена Бертом Джекобсом і його братом Джоном. У 1994 році брати надрукували напис Life is good і логотип на футболках тестовим накладом 48 штук і почали продавати на вулицях Бостона зі старенького фургона. Футболки розкупили за 45 хвилин. Брати вирішили, що ключ до їхнього багатства — вселяння оптимізму. Зараз продукція Life is good продається у понад 4500 торговельних точках США та 27 країнах світу. У компанії 93 фірмових магазини. До асортименту бостонського підприємства входить велика кількість товарних груп, починаючи з головних уборів та біжутерії й закінчуючи підстилками для собак.

Коментар

    Життя прекрасне?

    Лев ГОФМАН,
    засновник Креативного бюро

    — Не думаю, що на футболках з написом «Життя прекрасне» в Україні вийшло б заробити мільйон доларів. Хоча б тому, що зараз багато рекламних компаній експлуатують подібні вислови. Не впевнений, що цей слоган настільки сподобається нашим споживачам.

Ідея 3. Чи був ключик?

Хто: ім’я засновника компанії невідоме

Клієнти: ділові люди з поганою пам’яттю

Дані про дохід: NewYourKey створена кілька місяців тому. Дані про доходи недоступні

Ідея: нью-йоркська компанія NewYourKey за невелику річну плату зберігає копії ключів клієнтів у безпечній камері й може доставити їх на першу вимогу. Якщо клієнти загубили ключі від квартири, автомобіля чи офісу, їм треба зателефонувати в компанію, і запасні ключі буде доставлено протягом години незалежно від часу доби та місцезнаходження клієнта. Для додаткової безпеки під час створення профілю користувача клієнту слід вказати ім’я, пароль і надати фотографію, щоб зловмисник не міг одержати чужих ключів.

Коментар

    Обережно, двері відчиняються

    Сергій ХАРЧУК,
    власник туристичної фірми «Рутенія-Тур» і компанії «Спортивні та культурні ініціативи»

    — Із задоволенням скористався б цією послугою. Тільки за минулий рік я двічі запрошував представників ліцензованої компанії з відкриття квартир, які протягом 30 секунд відкривали замок за допомогою спеціальних аерозолів і відмичок. Вартість цієї послуги становить $50. До речі, замок після такого втручання треба замінити. Упевнений, що бізнес на зберіганні копій ключів був би затребуваним в Україні. Головне, щоб діяльність такої компанії була сертифікована Міністерством внутрішніх справ. Якби мені запропонували виступити в подібному проекті пасивним інвестором, найімовірніше, я погодився б.

Ідея 4. Робітниця-неселянка

Ідея 4. Робітниця-неселянка Хто: Керрі Кіллінг

Клієнти: жінки

Дані про дохід: відомо, що оборот A Woman’s Touch сягає 1,2 млн. фунтів на рік, а Керрі Кіллінг готується до запуску програми франчайзингу.

Ідея: компанія A Woman’s Touch («Жіночий дотик») виконує малярські, штукатурні, покрівельні, теслярські, слюсарні, електромонтажні та інші роботи. Особливість у тому, що на замовлення виїжджають висококваліфіковані, надійні та ввічливі майстрині. Керрі Кіллінг, колишня працівниця інвестиційного банку, вирішила, що жіночий колектив, який конкурує у споконвічно чоловічих сферах діяльності, не може не виділятися і не стати помітним на ринку. Засновники компанії вважають, що багато клієнтів-жінок почуваються комфортніше, довіряючи ремонт свого житла жінкам. Доказом цього є часті відгуки про ефективність, пунктуальність і чистоту виконуваних робіт. A Woman’s Touch надає послуги зі спорудження та ремонту будинків: від підготовки та узгодження проектної документації до декоративного оздоблення приміщень і проведення комунікацій. При цьому турбота про поставки матеріалів, необхідних для проведення робіт, також лягає на жіночі плечі. Щоправда, звернувши увагу на сторінку «Знайомтеся з командою» на сайті компанії, можна побачити, що серед її працівників двоє чоловіків: головбух і будівельник. До речі, головний співвласник компанії також представник сильної статі.

Коментар

    Коня на ходу зупинять

    Сергій ТЕПЛОВ,
    директор департаменту персоналу та організаційного розвитку корпорації «Золоті Ворота»

    — Зізнаюся, не бачу в цьому бізнесі особливої фішки, яка сприяла б швидкому просуванню. Я багато років прожив в Америці й чудово розумію, чому там виникла ця бізнес-ідея. Але в нашій країні немає горезвісної боротьби за емансипацію, українським жінкам не треба нікому доводити свою рівність з чоловіками. Можливо, розробляючи свою бізнес-ідею, засновники A Woman’s Touch мали на увазі якийсь психологічний контекст. Мовляв, жінкам-клієнткам значно легше порозумітися з жінками-виконавицями. Але навіть у цьому випадку не бачу доцільності описаного вище сервісу. Сучасні будівельники-чоловіки виконують свою роботу якісно, у спілкуванні ввічливі й коректні. Слід ураховувати й те, що деякі види робіт жінкам не під силу, приміром, проведення електромережі, установка сантехніки або систем обігріву.

Ідея 5. Голод не тітка

Хто: Кетрін Кейн

Клієнти: меломани з плеєрами iPod.

Дані про дохід: коли прибуток компанії HungryPod перевищив $100 тис., Кетрін Кейт залучила у свій бізнес фахівця з маркетингу

Ідея: 24-річна Кетрін Кейн заробляє, заповнюючи обсяг пам’яті плеєрів iPod. Усе почалося з того, що один зі знайомих запропонував їй за $500 оцифрувати свою колекцію CD-дисків і закачати отримані файли на його плеєр. Відшукавши ще двох охочих скористатися цією послугою, вона одержала стартовий капітал — $1500. Невдовзі Кетрін оприлюднила розцінки на свої послуги: $1,75 за кожен з перших закачаних 50 дисків і $1,5 за кожен наступний.

Коментар

    На мажорній ноті

    Максим МІЩЕНКО,
    менеджер з проектів Гала Радіо

    — Швидше за все, йдеться про студентський або навіть шкільний бізнес. Його цільова аудиторія — діти багатих батьків, які готові платити $500 за те, щоб не витрачати час на заповнення обсягу пам’яті свого плеєра. Цілком можливо, що в нашій країні ідея Кетрін Кейн знайшла б своє застосування. Кількість iPod і плеєрів інших виробників збільшується з кожним днем. Але незалежно від обсягу пам’яті міні-програвача вартість послуги не має перевищувати 500 грн, інакше обслуговування плеєра обійдеться дорожче, ніж він сам. Думаю, вже через рік у нас почнуть з’являтися пункти, де заповнюватимуть обсяги пам’яті плеєрів різних типів та модифікацій. Щоправда, тим, хто зацікавився цим видом бізнесу, треба уточнити у фахівців, чи не трактуватиметься їхня діяльність як тиражування ліцензійних дисків, що суворо заборонено законом.

Ідея 6. Зарядка для хвоста

Ідея 6. Зарядка для хвоста Хто: Лоурен Лопер

Клієнти: зайняті, закомплексовані або ледачі жінки

Дані про дохід: відсутні

Ідея: Лоурен Лопер, підприємець із Джорджії, запустила унікальний проект «Твій мобільний спортзал». Її логіка проста: багато жінок не йдуть у фітнес-зал через банальну лінь, брак часу або комплексів з приводу своєї зовнішності. Лише один дзвінок — і професійний тренер, також жінка, приїде додому або офісу клієнтки й проведе персональне тренування. Усе необхідне є у спеціально обладнаних автобусах компанії, де й пропонується провести заняття.

Коментар

    Бігом марш

    Дмитро ПЛЕШКОВ,
    директор фітнес-клубу Sport-studio, керівник компанії «Ф. І. Т. Дівіжн» (офіційний представник корпорації Cybex на території України)

    — Зізнаюся, я давно обмірковую ідею виїзду інструкторів з фітнесу додому. Але використання автобусів у цьому випадку мені здається зайвим. Тренувальний процес в автобусі буде одноманітним, оскільки на обмеженій площі неможливо розмістити тренажери, які забезпечуватимуть повний комплекс вправ. Значно ефективніше було б організувати виїзд інструктора додому, де обладнані власний тренажерний зал, басейн. Зараз багато заміських будинків можуть конкурувати з фітнес-клубами за своїм оснащенням. Проте навіть якщо умов для домашніх тренувань немає, інструктор міг би приїхати до клієнта й обмежитися пробіжкою в парку. Грамотний фахівець може організувати тренувальний процес і без тренажерів.

Ідея 7. Мобільний фен-шуй

Ідея 7. Мобільний фен-шуй Хто: Пол Дарбі

Клієнти: шанувальники фен-шуй

Дані про дохід: відсутні

Ідея: англійський підприємець Пол Дарбі запустив сайт, який поєднує стародавнє китайське вчення фен-шуй і 38 млн. власників мобільних телефонів у всьому світі. На сайті phoneshui розповідається, як отримати позитивну енергію за допомогою феншуїзації свого мобільного телефону. Дарбі заявляє, що персональні настройки телефону можуть багато розповісти про його власника. Інформація, розміщена на сайті, навчить відвідувачів, як поліпшити приплив позитивної енергії за допомогою правильних настройок телефону. Підприємець амбітно заявляє про те, що є «послом світу» і здатний внести гармонію в життя користувачів мобільними телефонами. Сайт підтримує компанія Phones 4u, продавець мобільних телефонів.

Коментар

    Заради економії

    Юрій СТОЛЯР,
    менеджер зі зв’язків з громадськістю компанії «АЛЛО»

    — Після уважного вивчення сайта компанії у мене виникли деякі сумніви, що в Пола Дарбі 38 млн. шанувальників. Упевнений, що цей бізнес навряд чи знайшов би застосування в Україні. Популярність фен-шуй минає. Власників українських телефонів, за моїми спостереженнями, більше цікавлять додаткові можливості заощадити: приміром, дисконтні картки, що дозволяють одержувати знижки на кожну наступну покупку або послугу.

Ідея 8. Лікарі прилетіли

Ідея 8. Лікарі прилетіли Хто: Джей Паркінсон

Клієнти: ті, хто вирішив заощадити на здоров’ї

Дані про дохід: відсутні

Ідея: лікар Джей Паркінсон з Брукліна вирішив використовувати сучасні технології для спілкування з пацієнтами. У нього немає офісу. Консультації він проводить за допомогою електронної пошти та видеочату. Лише у разі гострої потреби 31-річний лікар приїжджає до пацієнта додому або на роботу.

Коштують його послуги $500 на рік. До щорічного платежу входять консультування через інтернет плюс два відвідування хворого. Крім медінструментів лікар користується iPhone і ноутбуком.

Коментар

    Іди й дивися

    Олег КУРЧЕНКО,
    директор компанії Health Promotion Ltd

    — Я більш ніж упевнений, що кваліфікована медична допомога не може бути надана дистанційно. Отримана в інтернеті порада лікувати кашель медом або малиною тільки на перший погляд видається цілком невинною. У жодному разі не слід заміняти огляд кваліфікованого лікаря віртуальним спілкуванням. Інакше хворий ризикує не виявити, наприклад, запалення легенів.

Ідея 9. Небесні ластівки

Ідея 9. Небесні ластівки Хто: династія Стінісів

Клієнти: як великі корпорації (Budweiser, Coppertone sunscreen, Kodak), так і приватні клієнти.

Дані про дохід: відомо, що в 2005 році чистий прибуток Skytypers становив $2,7 млн.

Ідея: компанія Skytypers займається тим, що за допомогою літаків малює на небі рекламні послання. Для цього використовуються спеціальні пристрої, які випускають струмки пари, з яких складається фраза. Кожна буква виходить не менш ніж 400 метрів заввишки. Для виведення одного символу потрібно лише 4 секунди. За розрахунками керівників компанії, кожен напис бачать близько 2 млн. осіб.

Компанія розташована на східному узбережжі США й працює сім місяців на рік. Ціна послуги залежить від багатьох параметрів. Вартість напису з 20-25 знаків — від $2,5 тис.

Коментар

    Гроші на вітер

    Ірина КУЗНЕЦОВА,
    генеральний директор агенції Dialla communications, голова правління Всеукраїнської рекламної коаліції

    — Навряд чи із застосуванням цієї ідеї в Україні можна було б заробити мільйони доларів. Наскільки мені відомо, у нашій країні польоти над містом заборонені. До того ж я сумніваюся, що засновники такого бізнесу в нашій країні знайдуть достатню кількість замовників. Рекламодавці зазвичай просять придумати для просування їхньої компанії нестандартні, креативні прийоми. Проте переважно коли такі пропозиції надходять, замовник обирає стандартні рекламні технології.

Ідея 10. Свіжі пікселі

Хто: Алекс Тью

Клієнти: рекламодавці

Дані про дохід: Максимальну кількість пікселів на Pixelotto викупив сайт Lastminute.com (заплатив $20 тис.). Але достовірних даних про завершення проекту немає

Ідея: британський студент став мільйонером, продаючи пікселі на своєму сайті milliondollarhomepage.com. У грудні 2006 року він відкрив новий ресурс Pixelotto. Як і на першому сайті, Тью продає на Pixelotto пікселі, але ціна однієї точки вже вдвічі вища і становить $2. Крім того, тепер у відвідувачів з’явився шанс заробити. Алекс пропонує їм взяти участь у лотереї. Для цього потрібно зареєструватися на сайті й щодня клікати на десять рекламних оголошень, розміщених на Pixelotto. Тільки-но всі пікселі на сайті розпродадуть, буде проведено розіграш і один з найактивніших відвідувачів отримає приз — мільйон доларів.

Коментар

    Ранувато буде

    Сергій ГРИГОРОВИЧ,
    засновник і директор IT-компанії GSC Game World

    — Цінність ідеї в тому, що вона здатна привернути увагу за невеликих витрат на рекламу. Варто було продавцю пікселів розповісти про свій бізнес в одному з інтернет-видань, як журналісти відразу стали писати про нові можливості прославити ім’я своєї компанії. Але я маю певні сумніви в тому, що таким самим способом можна було б заробити мільйон у нашій країні. По-перше, рекламодавці не звикли до різних мікроплатежів. Думаю, пропозицію заплатити $2 за якусь точку на електронній сторінці багато українських підприємців не сприймуть всерйоз. По-друге, місцеві компанії ще не зовсім розуміють доцільність розміщення реклами в інтернеті. По-третє, кількість активних користувачів інтернету в нас не така велика, як за кордоном.

Думка експерта

Вадим НЕПОСЄДОВ,
генеральний директор Української торговельної гільдії

— Незважаючи на простоту впровадження незвичайних західних бізнес-ідей, ми не можемо сліпо переймати іноземний досвід. Більшість проектів неможливо реалізувати в українських умовах через економічні, соціальні та ментальні розбіжності. Приміром, місцеві підприємці віддадуть перевагу китайським шкарпеткам перед італійськими. Адже на китайські не потрібно оформляти підписку в інтернеті, вони продаються в будь-якому супермаркеті за кілька кроків від лотків з хлібопродуктами. Прищепити українцям любов до спорту навряд чи допоможе мобільний фітнес-зал, що пересувається містом. Послугами зі зберігання запасних ключів зацікавляться лише забезпечені громадяни. І тільки найбільш інертні й недовірливі обговорюватимуть з лікарем симптоми захворювання по інтернету, адже виклик фахівця додому в нас поки що безплатний. Тому я сумніваюся, що, пропонуючи названі вище послуги, можна заробити капітал.

Попри вдаваний прагматизм наших співвітчизників, проекти, які передбачають гру на довірливості й підозріливості споживачів, здатні озолотити своїх ідейних натхненників. Але не слід забувати, що феншуїзація мобільних телефонів є не чим іншим, як продажем ілюзій їхнім користувачам. Замість того щоб заробляти свій мільйон нечесним шляхом, краще зосередитися на маркетинговому супроводі свого бізнесу. Подбавши про просування продукції, можна заробити $100 млн., як це зробили Берт і Джон Джекобс, які створили новий бренд одягу Life is good. Але надлишок маркетингу і реклами, найімовірніше, матиме зворотний ефект. Рекламні гасла, виписані літаками, швидше відлякуватимуть споживачів від продукції, ніж звертатимуть на неї увагу. Так уже склалося, що українці не надто довіряють товарам, рекламний супровід яких є занадто агресивним. Тому навряд чи хтось із рекламодавців захоче ризикувати репутацією, замовляючи дорогі хвалебні оди своїй компанії на тлі хмар.

Утім, деякі з названих ідей у близькому майбутньому знайдуть своє застосування в Україні. Простота і доступність у реалізації проекту з наповнення обсягів пам’яті музичних плеєрів є очевидною. Цілком можливо, незабаром цю послугу запропонують мережі супермаркетів електроніки або молоді підприємці, які добре знаються на музиці. Невдовзі продаватимуть, а не здаватимуть в оренду рекламні площі, за прикладом Алекса Тью, всі, у кого є гідні для цього носії: чи то стартова сторінка сайта компанії, чи обкладинка нового детективу Олександри Мариніної. Мені здається цікавою ідея гендерного бізнесу. Про жіночі будівельні організації, щоправда, не чув, а ось те, що в столиці вже кілька років функціонує служба таксі, у якій працюють лише представниці прекрасної статі, мені достеменно відомо.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Міф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогуМіф про мотивацію. Як налаштуватися на перемогу
Технологія EQ-BOOST. Як використовувати емоційний інтелект у бізнесі та життіТехнологія EQ-BOOST. Як використовувати емоційний інтелект у бізнесі та житті
Принцип мозаїки. Шість навичок дивовижного життя і карєриПринцип мозаїки. Шість навичок дивовижного життя і карєри

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)