ТЕНДЕНЦІЇ | Підприємництво 17 липня 2015 р.

Жіноче підприємництво в Україні

Після проведення опитування серед 1000 українських бізнес-леді весною 2015-го року, американські дослідники виявили три ключових перешкоди на їхньому шляху ведення власної підприємницької діяльності: бюрократія в державних органах, брак фінансування та відсутність кваліфікованого персоналу. Високий рівень комунікаційних навичок серед жінок є головною перевагою серед представниць бізнесового середовища, як продемонстрували результати дослідження.

Жіноче підприємництво в Україні
Ілюстрація: Shutterstock
Весною 2015-го року було проведене дослідження стосовно жіночого підприємництва в Україні. Проект був профінансований науково-дослідним центром управління та підприємництва Університету Фенікс (Phoenix University Center for Management and Entrepreneurship) та реалізований українськими соціологами. Керівниками проектної групи виступили проф. Джон Джонсон (Dr. John Johnson)1 та проф. Раві Чінта (Dr. Ravi Chinta) з Університету Фенікс. Ціллю проекту було виявлення існуючих перешкод на шляху ведення успішної підприємницької діяльності жінками. Задля досягнення цієї мети анкета для опитування була розповсюджена серед 1000 українських бізнес-леді з Центральних, Південних, Західних та Східних областей України та у місті Київ. Жінки, які брали участь у проекті, в основному представляли сферу торгівлі та послуг, яка належить до малого бізнесу країни.

Проект побудовано на результатах попереднього дослідження «Проблеми жіночого підприємництва в Україні». Згадані перешкоди було виявлено під час проведення першого етапу — 23 інтерв’ю на місцях та однієї фокус-групи у складі десяти учасниць — з ціллю вивчення реального досвіду жінок та визначення перепон у підприємництві. Особливих зусиль було докладено для того, щоб виявити, чи перешкоди, озвучені підприємницями у якісному дослідженні, співпадають із думкою вже більшої групи українських бізнес-леді в Україні.

Три чітких перешкоди

Висновки дослідження, як і можна було очікувати, підтвердили наявність чітких перешкод. Беручи до уваги результати, можна виділити три типи таких перешкод у підприємництві. Першою та найбільш важливою перепоною є бюрократія в державних органах. Менше ніж 10% респонденток повідомили, що ніколи не зустрічались із цією перешкодою, або, що вона є неважливою. Брак незалежного фінансування та кваліфікованої робочої сили є наступною важливою перешкодою для українських жінок. Відсутність кваліфікованого персоналу мала б стати попереджувальним дзвінком для державотворців та освітян, оскільки вважається серйозною перепоною для 42% респонденток. Цій проблемі слід приділяти більше уваги в країні, де чимало людей потребують працевлаштування, підкреслюють американські дослідники.

Мотиватори та демотиватори успіху

Серед ключових мотиваторів для українських жінок, які б хотіли розпочати власну справу, є зацікавлення підприємництвом як таким, задоволення власним способом життя та економічна необхідність. На відміну від попередніх досліджень, більшість опитаних підприємниць (понад 60%) погоджуються, що ведення власної справи стало одним із найбільш важливих досягнень у їхньому житті. Цікава перепона, виявлена американським дослідником, стосується впевненості у власних силах. Майже 40% респонденток зазначили, що їм бракувало цієї якості. За результатами опитування можна із впевненістю стверджувати, що великий відсоток бізнес-леді сумнівалися у власних силах, розпочинаючи власну справу в Україні.

Комунікаційні навички як ключова перевага ("Нетворкинг")

Також дослідники зробили деякі неочікувані висновки, з’ясувавши, що українські жінки є неперевершеними комунікаторами у бізнесі. Проте американський дослідник переконаний, що така риса є як позитивною, так і негативною: позитивним є те, що вони активно спілкуються із іншими підприємницями (71% опитаних сказали про це); нажаль їхнє спілкування обмежується комунікацією із такими ж бізнес-леді. Переваги спілкування були б значно більшими, якби до неї залучали консультантів, фінансистів, представників державного апарату та інвесторів.

Як подолати ці перешкоди?

Американські вчені вважають, що одним із ймовірних варіантів для боротьби із виявленими перепонами могла б бути розробка комплексних програм підтримки, що стосуються жіночого підприємництва в Україні. Банки, місцеві фонди та інвестори повинні звернути свою увагу на жінок, надаючи їм фінансову допомогу у вигляді початкового капіталу для налагодження власної справи. Такі проекти могли б допомогти підприємницям подолати фінансові бар’єри в Україні, які вважаються однією із найбільших перепон. Освітні програми у підприємницькій діяльності, запропоновані жінкам, можуть бути ще одним вирішенням проблеми, допомагаючи набути додаткових навичок та впевненості. Скажімо, фонд Кауфмана (The Kauffman Foundation) у Сполучених Штатах та бостонський Babson College мають кілька вузькоспеціалізованих курсів з підприємництва, які можна було б перекласти та запропонувати для вивчення в Україні. USAID також пропонують тренінги «Go Women» для бізнес-леді у регіонах (весна/літо 2015). Сприяння таким тренінгам могло б допомогти уникнути перешкод у сфері підприємництва та забезпечило б економічний розвиток на місцях, підкреслюють американські дослідники.

Результати дослідження було поширено через наукові публікації:

  1. Johnson J. Chinta R. (August 2015). Barriers to entrepreneurship for women in Ukraine: quantitative study. Studies of changing societies: comparative and interdisciplinary focus. (www.scsjournal.org)
  2. Джонсон Дж.С. Успіх у бізнесі: перешкоди та стимули на шляху українських бізнес-леді. Науковий журнал "Українский соцiум" (№4, 2014, с. 62-74).

Mатеріал підготувала: к.соц.н. Буко Свiтлана, к.філол.н., доцент Галаса Ірина, к.політ.н. Тараненко Ганна (Precedent Academics), магістр соціології НаУКМА Крот Олександра за звітами та интерв’ю проф. Джона Джонсона. Керiвник проекту у 2015 році: Галина Курило.


    1 Джон Джонсон (Dr. John Johnson) має ступінь доктора наук у міжкультурній освіті (Biola University, США) і ступінь магістра в галузі управління людськими ресурсами. Жив у Києві 5 років (1994-1999 рр.) і працював над докторською дисертацією. Досліджував проблематику: культурні зміни в освіті в Україні, лiдерство в освіті Контакт: Науково-дослідницький центр управління та підприємництва університету Фенікс (Phoenix University Center for Management and Entrepreneurship).


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Технологія EQ-BOOST. Як використовувати емоційний інтелект у бізнесі та життіТехнологія EQ-BOOST. Як використовувати емоційний інтелект у бізнесі та житті
Дисципліна — це свобода. Як звільнитися від слабкостей і досягти бажаногоДисципліна — це свобода. Як звільнитися від слабкостей і досягти бажаного
МікромайстерністьМікромайстерність

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)