Масштаб впливу
У суспільстві, особливо західному, сьогодні розповсюджена думка про те, що великі корпорації чинять набагато більше шкоди, аніж приносять користі. Саме їм людство «завдячує» масштабними викидами в атмосферу, надмірним споживанням, експлуатацією працівників… У той же час, стартапи дуже часто показують приклад того, як екологічно вести справу. Проте чи дійсно великі компанії — це зло, а маленькі — відповідь на те, яким має бути майбутнє бізнесу?
Мільйони споживачів, приймаючи рішення про покупку, сьогодні віддадуть перевагу невеликій місцевій компанії, а не інтернаціональному гіганту. Усім відомо, що бренди на кшталт Tesla прагнуть зробити світ кращим місцем для життя. Люди зараз цінують такі якості бізнесу, як етичність, чесність, піклування про навколишнє середовище. А мода на споживання усього підряд й якомога в більших обсягах відходить у минуле.
Тим не менш, фахівці trendwatching.com вважають, що великі компанії можуть створювати чимало цінності — набагато більше, аніж шкоди, — та наводять приклади на підтвердження цієї тези. Що ж стосується стартапів, то, незважаючи на добрі наміри, їм часто бракує ресурсів та доступу до широкого кола споживачів. А значить, важко втілити в життя кардинальні зміни — і тим паче зробити це швидко.
Натомість великі бренди мають справжню силу. У них є людський капітал, масштаб, безліч ресурсів та доступ до мільйонів людей. Крім того, вони часто мають величезні обсяги інформації та знань, бо акумулювали їх десятиліттями. Таким чином, гіганти можуть ініціювати зміни і ефективно імплементувати їх. Вони мають потенціал зробити більше, аніж уряди деяких країн.
Звісно, для цього потрібне бажання та воля, прагнення зробити щось вагоме для світу. Великим компаніям варто запитати себе: для чого ми насправді існуємо? Скажімо, Coca-Cola має один з найкращих у світі механізмів для виготовлення та дистрибуції продукції. У цій компанії та локальних партнерських бізнесах працює 700 тис. людей з 200 країн. Чи може такий гігант існувати лише для заробляння грошей? Чи здатен він вижити, якщо метою будуть тільки прибутки?
Стартапам, незважаючи на добрі наміри, часто бракує ресурсів та доступу до широкого кола споживачів — аби змінити світ
Дослідження 2016 року показало, що вісім з 10 людей вважають: знаходити рішення соціальних проблем має бізнес. Скажімо, компанії, подібні Coca-Cola, могли б займатись доставкою гуманітарної допомоги у найвіддаленіші куточки світу. Автомобільні виробники — опікуватись питаннями контролю за кліматом на планеті. Зрештою, це потрібно не лише суспільству — а й самим гігантам.
Великі компанії розуміють, що програють війну у сприйнятті клієнтів маленьким бізнесам. Корпорації навіть починають копіювати деякі елементи роботи стартапів: заводять акаунти в Twitter, щоб «бути ближчими» до споживачів, проводять хакатони тощо. Але це не змінює ситуацію. Ефективніше було б використати ресурси, що вже наявні, і взятись за вирішення важливої для суспільства проблеми.
І ми вже можемо спостерігати перші паростки цієї стратегії. Скажімо, дуже серйозною соціальною проблемою є вживання нікотину. Лише у США через це вмирає 480 тис. людей на рік. Американська компанія CVS Health, яка має понад 9600 аптек у країні, з 2014 року працює над реалізацією нової місії: допомогти виростити перше покоління в національній історії, яке не палить.
У жовтні 2014-го організація оголосила, що більше не буде продавати цигарки у своїй мережі (хоча цей продукт забезпечував їй $2 млрд. прибутку на рік). У березні 2016-го бренд запустив п’ятирічну ініціативу #BeTheFirst, у межах якої він буде виступати партнером програм проти паління, а також у своїх магазинах інформуватиме клієнтів, за допомогою якої схеми можна позбутись шкідливої звички. Мета компанії — зменшення кількості молодих курців на 10%.
Результатом цієї ініціативи стало падіння прибутку від продажу товарів на 5% у 2015-му році. Проте позитивна увага громадськості до програми принесла зростання прибутку від аптечних сервісів на 13,5%. Це ще один доказ того, що великі компанії можуть не тільки приносити користь людству, але й вигравати від цього.
Великим компаніям варто запитати себе: для чого ми насправді існуємо?
Ще одна масштабна проблема сучасного суспільства — смертність внаслідок дорожньо-транспортних пригод. За даними ВОЗ, приблизно 1,25 млн. людей на рік вмирають з цієї причини. Шведська автомобільна компанія Volvo вже давно була відома своїм уважним ставленням до безпеки. А тепер вона поставила перед собою нову амбіційну мету: жодна людина не має померти або бути серйозно ушкодженою у машині Volvo, починаючи з 2020-го року і назавжди.
У березні 2015-го автовиробник запустив пілотну технологію Connected Safety у Швеції та Норвегії. Вона дозволяє машинам Volvo ділитись інформацією, що стосується безпеки, через хмару. У тому числі — повідомляти про несприятливі дорожні умови, а також випадки різкого гальмування інших водіїв. У 2017-му Volvo планує розпочати наймасштабніше тестування автономних машин: 100 клієнтів компанії будуть їхати в автомобілях, обладнаних автопілотами, по шведських дорогах.
Звичайно, організація розуміє, що її мета може бути недосяжна — завжди існує ризик травмування у машині. Проте довгострокова візія Volvo — створювати автомобілі, для яких «майже неможливо» потрапити в аварію.
Сьогодні у суспільстві існує безліч проблем, які не під силу вирішити маленьким компаніям, а іноді — навіть окремим країнам. Величезні корпорації, які візьмуть на себе частину відповідальності за якусь із цих «больових точок», не тільки привернуть увагу споживачів, а й мають нагоду справді змінити світ.
За матеріалами trendwatching.com
Ілюстрація: projectcommunityonline.com
|