ТЕНДЕНЦІЇ | Nudge-підхід 7 листопада 2017 р.

Як найкраще стимулювати етичну поведінку співробітників?

Для будь-якого працедавця питання етичності поведінки персоналу — одне із найпріоритетніших. Але чи не призводить інколи надмірний тиск до зворотного ефекту?

Як найкраще стимулювати етичну поведінку співробітників? Термін «nudge» (англ.: підштовхування, наведення на думку) стає дедалі звичнішим у контексті управління бізнесом. Оскільки тактика «підштовхування» показала свою високу дієвість у соціальних кампаніях (візьмемо, хоча б державні кампанії, покликані стимулювати відмову від куріння чи переконати громадян не смітити в громадських місцях), чимало фірм почали її використовувати для скеровування поведінки працівників у певному напрямі. Наприклад, Google розміщує у своїх кафетеріях візуальну та текстову інформацію про користь овочів з тим, аби заохочувати співробітників переходити на більш здорове харчування, що у підсумку дозволить компанії зменшити витрати на медичне обслуговування персоналу. Для інших фірм тактика «підштовхування» є засобом покращення стану безпеки праці чи розвитку фінансової грамотності співробітників.

Крім цього, компанії зацікавлені в запобіганні зловживанням та проявам неетичної поведінки. Але чи матимуть ввічливі нагадування боса стосовно того, які дії є правильними, а які ні, такий же самий ефект, як і рекомендації урядових структур стосовно відмови від шкідливих звичок?

Це питання стало темою дослідження, яке провів Тодд Хауг (Todd Haugh), доцент школи бізнесу Kelley (Індіанський університет)1. Проаналізувавши nudge-програми великих компаній, дослідник з’ясував, що просте перенесення на корпоративний ґрунт тактики «підштовхування», яку використовують держагенції у своїх соціальних кампаніях, не тільки є неефектним, але й може викликати зворотний ефект. Причиною такого дисонансу є те, що ідеологія соціальних кампаній базується на гармонізації особистого вибору індивіда з його інтересами (наприклад, куріння заподіює шкоду вашому здоров’ю), у той час як метою поведінкового «підштовхування» в корпоративному середовищі є утримування людей від вчинення дій, котрі, навпаки, можуть відповідати їхнім інтересам (як-от фальсифікування витрат на відрядження).

Автор наголошує, що nudge-підхід, втілений в авторитарному стилі, може сприяти поширенню неетичних поведінкових проявів. Будучи позбавленими відчуття комфорту від перебування в автономній зоні, працівники можуть намагатися помститися «режиму», який, на їхню думку, є занадто жорстким або таким, що дозволяє босам перевищувати свої повноваження. Наприклад, обладнання для стеження за роботою персоналу може стимулювати більш етичну поведінку, але при цьому генеруватиме відчуття безперервного перебування під прискіпливим наглядом. У таких умовах людина відчуватиме, що її позбавили особистого вибору. Більше того, як показало дане дослідження, nudge-ініціативи, котрі не дають жодної віддачі, як правило, є агресивними за своєю сутністю, не несуть у собі зрозумілих для персоналу переваг, а реагування на них базується на механізмах емоційного, а не раціонального характеру.

У свою чергу, в основі успішної тактики «підштовхування» лежить дуже крихкий баланс між забезпеченням автономії співробітників і реальними перевагами цього підходу. Інші дослідження вказують на дієвість nudge-підходу при заохоченні співробітників до участі в пенсійних програмах. Якщо позиція здійснення вибору змінюється з «інформувати про участь» (щоб долучитись до програми, працівники мають заповнювати відповідні бланки) на «інформувати про неучасть» (люди стають учасниками програми «за замовчуванням» та мусять заповнювати бланки тільки, якщо цього не хочуть) — рівень участі стрімко йде вгору. Також важливе значення має чітке роз’яснення переваг, які співробітники отримають, долучившись до програми.

«Якщо "підштовхування" суттєво знижує рівень неетичних поведінкових проявів у компаніях, тоді застосування цієї тактики може стати унікальним інструментом запобігання порушенню корпоративних етичних норм, що дасть переваги компаніям, персоналу та громадськості», — пише автор.

За матеріалами "Want More Ethical Employees? Give ’Em a Nudge", strategy+business.

Ілюстрація: Depositphotos.com


    1 Джерело: «Nudging Corporate Compliance» («"Підштовхування" як засіб забезпечення дотримання корпоративних поведінкових норм»), American Business Law Journal, зима 2017.


ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Рік корисних звичок. Повний курс знань, щоб набути звичок, важливих для добробуту і щастя. Збірник самарі + аудіокнигаРік корисних звичок. Повний курс знань, щоб набути звичок, важливих для добробуту і щастя. Збірник самарі + аудіокнига
Можливо все!Можливо все!
Рішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світРішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світ

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)