Вузькоспеціалізовані програми МВА: тенденції розвитку
Останнім часом напрямок вузькоспеціалізованих програм МВА швидко розвивається. Основними центрами їх створення сьогодні є США та Європа. В цьому році на такі програми зареєструвалося понад 2 тисячі кандидатів, у той час як 10 років тому цей показник складав лише 200 чоловік.
Сучасні бізнес-школи надають можливість вибору із широкого спектру програм, призначених для спеціалістів, які працюють у вузькій області знань. Існують навіть такі "екзотичні" спеціальності, як корпоративна соціальна відповідальність (Швейцарія), винний менеджмент (Італія) та футбольний менеджмент (Великобританія).
Зростання популярності вузькоспеціалізованих програм розділило академічний світ на два табори, між якими відбувається палка суперечка. Так, за словами Алейна Лемпере, професора школи ESSEC, вузька спеціалізація дає змогу менш авторитетним школам створювати програми з низькою якістю викладання. А це, в свою чергу, створює труднощі для тих кандидатів, які прагнуть отримати хорошу освіту.
Політика багатьох бізнес-шкіл відкрито спрямована проти вузькоспеціалізованих програм МВА. Одним із найбільш жорстких її противників є Айєн Тернер, директор програм МВА у Henley Management School. За його словами, мета бізнес-освіти полягає в тому, щоб отримати знання в сфері менеджменту, розвинути лідерські якості, а зовсім не зосередитися на вузькій спеціалізації в тій чи іншій сфері. Тих самих принципів дотримується і школа IESE Business School (Барселона), яка робить акцент на управлінські якості, які дають змогу працювати у міжнародному середовищі.
Школи, які входять до асоціації "Ліга плюща", намагаються втримати передові позиції у світових рейтингах, тому надають практично всі види програм МВА. Проте, керівництво цих шкіл визнає, що створення вузькоспеціалізованих програм — справа дуже кропітка і вимагає потужних інвестицій, які іноді "не по зубах" навіть для провідних бізнес-шкіл. Викладацький склад подібних програм повинен не лише викладати і писати книги, але й впливати на теорію і практику управління.
Компанія QS провела спеціальне дослідження з метою виявити, які школи випускають найкращих вузькоспеціалізованих фахівців МВА. В опитуванні взяли участь понад 500 компаній зі всього світу. Найкращими школами виявилися учасники "Ліги плюща", деякі із провідних європейських шкіл та декілька дрібних вузькоспеціалізованих програм.
Нижче наведено 10 бізнес-шкіл, які створили найкращі спеціальні програми МВА в галузі маркетингу:
- The Kellogg School of Management, Northwestern University
- Fuqua School of Business, Duke University
- Harvard Business School
- The Wharton School, University of Pennsylvania
- INSEAD
- Stanford University Graduate School of Business
- NYU Stern
- London Business School
- S.C. Johnson Graduate School of Management, Cornell University
- Stephen M. Ross School of Business, University of Michigan
Форма навчання також виявляється дуже важливим фактором для студентів МВА. Онлайн-програми та програми дистанційного навчання набули великої популярності, оскільки дають змогу навчатися без перерви у роботі. Однак, подібні форми навчання поки-що більш затребувані на території Євросоюзу. Наприклад, в Instituto de Empresa (Мадрид) була створена змішана програм МВА в області підприємництва. Програма комбінує онлайн-навчання та навчання через мережу, яка пов'язує між собою студентів з понад 30-ти міст світу.
Проте, академіки можуть сперечатися до безкінечності, а потенційні студенти — вибирати, але в кінцевому рахунку думка роботодавців залишається визначальною. Чи потрібні їм вузькоспеціалізовані випускники МВА, чи вони більше цінують традиційні програми?
Ярослав Федорак, за матеріалами QS, E-xecutive.
|