Чого навчають бізнес-школи в 2025 році: 10 важливих навичок
Вразити рекрутерів, вказавши у своєму резюме ступінь MBA, часто є вагомою причиною для навчання у бізнес-школі. Але, можливо, навіть важливішим за отримання кваліфікації є те, що інвестиції в MBA-навчання також забезпечать вас цілою низкою цінних навичок, які формуватимуть вашу кар’єру на довгі роки.
За даними Graduate Management Admission Council (GMAC), трьома найважливішими навичками, які роботодавці цінують серед випускників бізнес-шкіл, є вирішення проблем, комунікація та стратегічне мислення.
Будь-яка програма для студентів буде зосереджена на розвитку цих ключових позиціях, проте Всесвітній економічний форум прогнозує, що 44% навичок, необхідних для роботи, зміняться впродовж наступних п’яти років. Отже, які ще навички вам потрібні, щоб бути успішним майбутнім корпоративним лідером? І які несподівані навички ви можете здобути, якщо вступите на програму MBA?
BusinessBecause попросив представників провідних світових бізнес-шкіл поділитися своїми думками про те, якими, на їхню думку, будуть навички, що стануть незамінними у 2025 році.
Десять важливих бізнес-навичок для 2025 року
1. Вчимося виживати і процвітати
«Перша навичка, якою повинні оволодіти студенти бізнес-шкіл у 2025 році, — це вміння не просто виживати, а процвітати у все більш турбулентні, невизначені, нові та неоднозначні часи.
Геополітична напруженість, війна, екстремальні погодні явища, економічна нестабільність чи невизначеність щодо впливу штучного інтелекту — світ зараз перебуває у стані нестабільності, небаченої за багато десятиліть. Студенти мають розвивати навички та мислення, щоб ідентифікувати ці руйнівні макротренди, розуміти можливості та виклики, які вони створюють для країн, організацій і для них самих, а також спиратися на найкращі наявні докази для реагування на них».
— Лоренс Вейнрайт (Laurence Wainwright), директор магістерської програми зі сталого розвитку, підприємництва та довкілля, Школа підприємництва та довкілля Сміта при Оксфордському університеті
2. Використання ШІ для створення відповідального блага
«Використання штучного інтелекту для відповідальної діяльності — це ключова навичка, яку студенти повинні розвинути у 2025 році і в майбутньому. Оскільки ШІ продовжує змінювати бізнес-ландшафт, технічна обізнаність у новітніх технологіях стає надзвичайно важливою для майбутніх лідерів.
Однак справжній успіх у використанні ШІ та інших досягнень полягає не лише в технологічних ноу-хау, а й у розвитку навичок усвідомленого лідерства, крос-культурної компетентності та прихильності до сталого розвитку.
У Sasin School of Management ми надаємо пріоритет цим навичкам, аби наші випускники були технічно підкованими, цілеспрямованими та готовими орієнтуватися в складнощах глобалізованого світу. Хоча ШІ може покращити процес прийняття рішень, саме людські судження та етичне лідерство визначають його кінцевий вплив. У Sasin студенти розвивають ці здібності за допомогою практик усвідомленості, курсових робіт, орієнтованих на сталий розвиток, і реальних практичних застосувань».
— Дібенду Босе (Dibyendu Bose), заступник директора зі стратегії, впливу та інновацій у Школі менеджменту Sasin
3. Духовність в основі бізнес-свідомості
«Професіонали в економічній сфері мусять визнати, що духовність і цінності, які виходять за межі матеріалізму, відіграють вирішальну роль у формуванні ділових та економічних практик. Взаємодія з людьми різного культурного та духовного походження є більш ефективною, якщо розуміти духовні принципи, що впливають на їхню поведінку та мораль, пропонуючи конкурентну перевагу та сприяючи зміцненню стосунків.
Духовність також кидає виклик традиційній орієнтації на максимізацію прибутку, сприяючи підвищенню відповідальності перед суспільством і навколишнім середовищем у межах нашої екосистеми. Вивчаючи духовні традиції та справжні ціннісні орієнтації, економічні фахівці можуть розвинути цілісне мислення, заохочуючи інноваційні підходи до створення цінності та вирішення проблем».
— Даніель Гавран (Daniel Havran), декан магістерських програм, Університет Корвіна в Будапешті
4. Критичне мислення
«У світі, переповненому дезінформацією, однією з найважливіших навичок для майбутніх лідерів є критичне мислення та аналіз (за версією Всесвітнього економічного форуму, це одна з 10 найважливіших навичок 2025 року). Я глибоко переконаний, що світ потребує більш відповідальних лідерів. Ключовою частиною цього є лідери, які є вдумливими, виваженими та які приймають рішення на основі даних і доказів.
У 2025 році і надалі домінуватимуть невизначені політичні та суспільні рухи, пов’язані зі зростаючими технологічними змінами. Як бізнес-школа, ми бачимо свою місію в тому, щоб розвивати лідерів, які етично використовують дані, вдумливо застосовують технології і, перш за все, допомагають формувати світ, який винагороджує як інтелект, так і доброчесність.
Допомога студентам у розвитку критичного мислення та аналізу є основною метою Школи менеджменту UPF у Барселоні, і ми робимо це на всіх наших програмах».
— Ана Фрейре (Ana Freire), заступник декана з питань соціального впливу та академічних інновацій, Школа менеджменту Університету Помпеу Фабра в Барселоні
5. Адаптивність
«Роботодавці, з якими ми працюємо, постійно говорять нам, що адаптивність є найважливішою навичкою, яку вони шукають у випускників вишів. Більшість компаній стикаються зі значними трансформаціями — чи то через екологічний тиск, чи то через розвиток цифрових технологій, чи то через геополітичні проблеми.
Організаціям потрібні люди, які є гнучкими та адаптивними, здатні по-справжньому мислити по-іншому і які вільно сприймають зміни. Здатність ефективно реагувати на несподівані зміни в бізнесі та навколишньому середовищі є конкурентною перевагою.
Існує кліше, що бізнес швидко змінюється, але це дійсно так, і саме тому адаптивність буде однією з найбільш затребуваних навичок для роботодавців у 2025 році».
— Крістін Сінапі (Christine Sinapi), директорка програм у Школі менеджменту ESSCA
6. «Бульбашкове стрибання»
«У 2025 році однією з найцінніших навичок, які можна отримати в бізнес-школі, буде bubble hopping ("бульбашкове стрибання"). Для лідерів, які керуються цінностями і прагнуть зробити свій внесок у стійке майбутнє, шлях вперед часто передбачає подолання опору. Якщо легші, "низько висячі" заходи вже впроваджені, то для досягнення значного впливу тепер потрібно відстоювати дії, які можуть вимагати жертв і зіткнутися з ваганнями чи протидією.
У цьому контексті важливою навичкою є bubble hopping. Вона передбачає не просто нав’язування норм, що може призвести до опору, а активне вислуховування різних стейкхолдерів і розуміння їхніх поглядів. Проявляючи емпатію та враховуючи бажання і мотивації інших, лідери можуть розробити заходи, які є більш прийнятними. Такий підхід також дає можливість пояснити цінності, що стоять за нормами, сприяючи більшому розумінню та підтримці.
По суті, bubble hopping озброює майбутніх лідерів здатністю орієнтуватися в складній соціальній динаміці, досягати консенсусу і просувати значущі зміни у спосіб, який є інклюзивним і ефективним».
— Бербер ван Норден (Berber van Norden), програмний директор магістерських програм із менеджменту, Nyenrode Business University
7. Міжкультурна колаборація
«У Trinity Business School ми використовуємо вправу на заняттях із крос-культурного менеджменту. У перший день студенти діляться на групи, прагнучи до культурного розмаїття, і проходять "зефірний челендж". Кожна група отримує 20 паличок спагеті, мотузку, скотч і зефір. Завдання полягає в тому, щоб побудувати найвищу окремо стоячу конструкцію протягом 20 хвилин — досить стислий часовий проміжок.
Ця вправа неймовірно ефективна для подолання бар’єрів, оскільки учасники мають співпрацювати задля досягнення спільної мети. Часто, коли вони кладуть зефір на вершину, їхня конструкція руйнується, створюючи момент колективної паніки. Це завдання демонструє різні підходи, що ґрунтуються на різному мисленні та культурному досвіді, що робить його ідеальним способом представити основні концепції модуля.
Цікаво, але дослідження показують, що студенти бізнес-шкіл, як правило, погано справляються з цим завданням, оскільки вони часто навчені шукати єдине рішення. На відміну від них, вихованці дитячих садків зазвичай досягають успіху, тому що вони природно створюють прототипи та ітерації. Ця вправа не лише розбиває лід, але й виховує сильне почуття командного духу».
— Еймір Нолан (Eimear Nolan), доцент кафедри міжнародного бізнесу та директор програми Flexible Executive MBA, Бізнес-школа Трініті
8. Відповідальний менеджмент
«Вже більше десяти років ми включаємо "Принципи освіти з відповідального менеджменту" (PRME) в нашу учбову програму, вони є частиною результатів навчання на курсах і вбудовані в наші пакети оцінювання.
Ми хочемо, щоб студенти усвідомлювали глобальне середовище, в якому їм доведеться працювати, приймали етичні бізнес-рішення, демонстрували інклюзивне лідерство та розробляли сталі рішення. Це означає, що ми працюємо у співпраці з галуззю, щоб створити реальні завдання для оцінювання, і студентам пропонується відповісти на питання, яке вимагає прийняття складних рішень, щоб продемонструвати інклюзивну практику».
— Деріл Мей (Daryl May), керівник відділу сталого розвитку та ланцюжка поставок, Школа бізнесу Шеффілда
9. Стійкість
«Серед безлічі необхідних навичок, стійкість виділяється як одна з найважливіших. Стійкість — це не просто відновлення після невдач, а процвітання в умовах несприятливих обставин, адаптація до викликів і впровадження інновацій в умовах невизначеності.
IIM Indore очолює цей освітній зсув, впроваджуючи стійкість у свій навчальний план через імерсивні програми та цілісний підхід до навчання. Зосереджуючись на практичному навчанні, усвідомленості та соціальному впливі, IIM Indore забезпечує готовність своїх студентів не лише до кар’єри, але й до майбутнього.
Однією з таких програм в IIM Indore є Гімалайська виїзна програма (HOP), яка була започаткована у 2010 році. Спочатку запроваджена як пілотний проєкт, в якому взяли участь лише 30 студентів, що вирушили в похід до Найніталу, мальовничого гірського містечка на півночі Індії, HOP перетворилася на 4-кредитний курс для нашої дворічної програми MBA. Він покликаний розвивати стійкість, лідерство та самосвідомість через занурення у величні Гімалайські гори».
— Гіманшу Рай (Himanshu Rai), директор Індійського інституту менеджменту в Індорі (IIM Indore)
10. Підприємницьке мислення
«Підприємницьке мислення має критично важливе значення для виживання корпорацій у динамічному середовищі. Адаптивність і стійкість — також, незалежно від того, наскільки великою є організація.
Бізнес-лідери мають створювати середовище, в якому інші можуть бути інноваційними. Коли творчі працівники мають свободу експериментувати, вони розробляють унікальні рішення. Ми розвиваємо це під час групової роботи над завданнями, кейсами та бізнес-симуляцією. Якщо попросити учасників поміркувати про простір, який вони створили для інших, і про їхню відкритість до ідей, що виходять за рамки їхньої системи координат, то це розвиває абсолютно нову навичку.
Підприємливі мислителі часто надихають та ефективно керують командами. Де краще практикувати свої підприємницькі навички, як не в групі цілеспрямованих, однаково амбітних бізнес-лідерів, які розділяють ваш шлях навчання».
— Мартін Батлер (Martin Butler), професор управлінської практики у сфері цифрової трансформації, Бізнес-школа Vlerick
Ілюстрація: hult.edu
|