КОНСАЛТИНГ | Стратегія 1 жовтня 2018 р.

Стратегічна сесія: що це та як зробити її ефективною

Автори: Оксана Щегельська, Дмитро Ієвлєв, Strategic®
Джерело: Strategic Insights

Стратегічна сесія: що це та як зробити її ефективною Світова практика показує, що більшість процвітаючих компаній говорять про стратегічну сесію як про найбільш ефективний інструмент визначення стратегічних цілей бізнесу і розробки плану тактичних дій для реалізації поставлених цілей.

Зазвичай мова йде про 2-3 дні, коли власник компанії разом з топ-менеджментом крок за кроком розробляють стратегію розвитку під керівництвом досвідченого фасилітатора.

Основна відмінність стратегічної сесії від наради полягає в тому, що ви концентруєтеся не на внутрішніх проблемах, а на зовнішніх можливостях.

Під час проведення сесії ви дивитеся на ринок і надсистему — туди, куди ви можете рухатися, а не розглядаєте те місце, на якому ви стоїте. Варто не шукати винуватих і думати про операційні проблеми нижнього рівня, а побачити ринок і знайти спосіб трансформації компанії, аби приносити найбільшу цінність споживачеві.

Одним з основних елементів стратегічної сесії є незалежний погляд зі сторони. Перед сесією потрібно провести детальний аудит компанії, але не лише фінансів, а й корпоративної культури, ефективності процесів, ціннісних пропозицій та інших життєво важливих елементів функціонування компанії. Набагато краще, коли це роблять незалежні фахівці, оскільки власнику і топ-менеджменту, які є всередині компанії, часто важко визначити, що йде не так.

Ось неповний перелік проблем, які вирішує стратсесія:

  • Розвиток компанії в довгостроковій і середньостроковій перспективі.
  • Пріоритети розвитку на найближчий рік.
  • Реформування організаційної структури.
  • Оптимізація системи управління.
  • Розробка функціональних стратегій (HR, виробництво, продажі, маркетинг, фінанси).
  • Розробка корпоративних цінностей і моделей компетенцій.
  • Створення та/або впровадження корпоративної культури та ін.

Як підготуватися до проведення стратегічної сесії

Чому одна компанія за два дні сесії формує потрібне стратегічне рішення і план тактичних дій, а інша проводить безглузді дебати, які не приводять до результату?

Без наступних елементів стратегічну сесію краще не починати. Вони — точка відліку і ресурс, який приносить вам бізнес-ідеї і нові рішення.

1. Чітке розуміння точки "0". Точка "0" — умовна назва, що описує стан вашої компанії в умовах відсутності змін. Що потрібно знати, щоб визначити цю точку?

Яка насправді цінність ваших послуг? Яке у вас фінансове становище? Яка динаміка розвитку за останні роки? Яка ефективність бізнес-процесів? Що у вас із корпоративною культурою?

На жаль, у більшості випадків ви не зможете чесно відповісти самі собі на ці питання. Перебуваючи всередині будь-якої структури ви не можете подивитися на неї з боку.

Для цього використовуються фінансові звітності, множинні інтерв’ю, участь в окремих нарадах або бізнес-процесах. Таким чином протягом підготовчого етапу можна скласти досить об’єктивне враження того, що відбувається в компанії. А відповідно і того, що станеться, якщо нічого не змінити. Це фундаментальна річ. Якщо ви обманюєте себе і не знаєте, в чому криються ваші проблеми, ви не зможете побудувати жоден план — адже в його основі лежатимуть невірні дані.

2. Аналітика ринку. Що з ним відбувається? Яка у нього динаміка зростання? Аби ваша стратсесія була предметною, вам необхідно знати куди рухається ринок і які у нього перспективи. Ви повинні знати його обсяг, глобальні та локальні тренди. Зміни на ринку відбуваються як у вашому регіоні, так і у світі.

Наприклад, якщо ви працюєте в дистрибуції, зверніть увагу на те, як ритейл і виробники зазіхають на ваші обсяги і намагаються позбутися від вашого посередництва. Подивіться за рамки своєї зони комфорту. Які новинки на ринку? Чи знаєте ви, що використання роботів у найближчі роки стане дешевше людської праці? Як це вплине на вас? Ви готові до цих змін? Як на рахунок big data та інформатизації? Чи достатньо ви інвестуєте в ці рішення, чи не випускаєте ви це зі свого поля зору? Ви повинні зібрати цю інформацію і розібратися як протистояти викликам, що насуваються, і як використовувати тенденції, котрі набирають обертів.

3. Бенчмаркінг. Підготуйте зразки найкращих бізнес-моделей, які працюють на вашому ринку. Чи є компанії, на які ви хочете рівнятися? Потрібно вибрати бізнеси, що існують приблизно в таких само умовах, як ваші, і проаналізувати, які послуги вони надають, яку цінність для клієнта створюють. Чи є щось, що ви могли б застосувати у себе? Не варто дивитися на прямих конкурентів, адже є ризик, що ви почнете копіювати їх рішення. Рівняйтеся на кращих, проаналізуйте їх діяльність. І подумайте, яку ідею можна втілити. Іноді не варто винаходити велосипед.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Правила всьогоПравила всього
Діяти як переможець, думати як переможецьДіяти як переможець, думати як переможець
Синдром самозванця. Як прожити неймовірне життя, на яке ви заслуговуєтеСиндром самозванця. Як прожити неймовірне життя, на яке ви заслуговуєте

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)