Стратегічна сесія: що це та як зробити її ефективною
Автори: Оксана Щегельська, Дмитро Ієвлєв, Strategic®
Джерело: Strategic Insights
Світова практика показує, що більшість процвітаючих компаній говорять про стратегічну сесію як про найбільш ефективний інструмент визначення стратегічних цілей бізнесу і розробки плану тактичних дій для реалізації поставлених цілей.
Зазвичай мова йде про 2-3 дні, коли власник компанії разом з топ-менеджментом крок за кроком розробляють стратегію розвитку під керівництвом досвідченого фасилітатора.
Основна відмінність стратегічної сесії від наради полягає в тому, що ви концентруєтеся не на внутрішніх проблемах, а на зовнішніх можливостях.
Під час проведення сесії ви дивитеся на ринок і надсистему — туди, куди ви можете рухатися, а не розглядаєте те місце, на якому ви стоїте. Варто не шукати винуватих і думати про операційні проблеми нижнього рівня, а побачити ринок і знайти спосіб трансформації компанії, аби приносити найбільшу цінність споживачеві.
Одним з основних елементів стратегічної сесії є незалежний погляд зі сторони. Перед сесією потрібно провести детальний аудит компанії, але не лише фінансів, а й корпоративної культури, ефективності процесів, ціннісних пропозицій та інших життєво важливих елементів функціонування компанії. Набагато краще, коли це роблять незалежні фахівці, оскільки власнику і топ-менеджменту, які є всередині компанії, часто важко визначити, що йде не так.
Ось неповний перелік проблем, які вирішує стратсесія:
- Розвиток компанії в довгостроковій і середньостроковій перспективі.
- Пріоритети розвитку на найближчий рік.
- Реформування організаційної структури.
- Оптимізація системи управління.
- Розробка функціональних стратегій (HR, виробництво, продажі, маркетинг, фінанси).
- Розробка корпоративних цінностей і моделей компетенцій.
- Створення та/або впровадження корпоративної культури та ін.
Як підготуватися до проведення стратегічної сесії
Чому одна компанія за два дні сесії формує потрібне стратегічне рішення і план тактичних дій, а інша проводить безглузді дебати, які не приводять до результату?
Без наступних елементів стратегічну сесію краще не починати. Вони — точка відліку і ресурс, який приносить вам бізнес-ідеї і нові рішення.
1. Чітке розуміння точки "0". Точка "0" — умовна назва, що описує стан вашої компанії в умовах відсутності змін. Що потрібно знати, щоб визначити цю точку?
Яка насправді цінність ваших послуг? Яке у вас фінансове становище? Яка динаміка розвитку за останні роки? Яка ефективність бізнес-процесів? Що у вас із корпоративною культурою?
На жаль, у більшості випадків ви не зможете чесно відповісти самі собі на ці питання. Перебуваючи всередині будь-якої структури ви не можете подивитися на неї з боку.
Для цього використовуються фінансові звітності, множинні інтерв’ю, участь в окремих нарадах або бізнес-процесах. Таким чином протягом підготовчого етапу можна скласти досить об’єктивне враження того, що відбувається в компанії. А відповідно і того, що станеться, якщо нічого не змінити. Це фундаментальна річ. Якщо ви обманюєте себе і не знаєте, в чому криються ваші проблеми, ви не зможете побудувати жоден план — адже в його основі лежатимуть невірні дані.
2. Аналітика ринку. Що з ним відбувається? Яка у нього динаміка зростання? Аби ваша стратсесія була предметною, вам необхідно знати куди рухається ринок і які у нього перспективи. Ви повинні знати його обсяг, глобальні та локальні тренди. Зміни на ринку відбуваються як у вашому регіоні, так і у світі.
Наприклад, якщо ви працюєте в дистрибуції, зверніть увагу на те, як ритейл і виробники зазіхають на ваші обсяги і намагаються позбутися від вашого посередництва. Подивіться за рамки своєї зони комфорту. Які новинки на ринку? Чи знаєте ви, що використання роботів у найближчі роки стане дешевше людської праці? Як це вплине на вас? Ви готові до цих змін? Як на рахунок big data та інформатизації? Чи достатньо ви інвестуєте в ці рішення, чи не випускаєте ви це зі свого поля зору? Ви повинні зібрати цю інформацію і розібратися як протистояти викликам, що насуваються, і як використовувати тенденції, котрі набирають обертів.
3. Бенчмаркінг. Підготуйте зразки найкращих бізнес-моделей, які працюють на вашому ринку. Чи є компанії, на які ви хочете рівнятися? Потрібно вибрати бізнеси, що існують приблизно в таких само умовах, як ваші, і проаналізувати, які послуги вони надають, яку цінність для клієнта створюють. Чи є щось, що ви могли б застосувати у себе? Не варто дивитися на прямих конкурентів, адже є ризик, що ви почнете копіювати їх рішення. Рівняйтеся на кращих, проаналізуйте їх діяльність. І подумайте, яку ідею можна втілити. Іноді не варто винаходити велосипед.
|