Скільки коштує ваш бізнес?
Практичний семінар Яноша Іллессі (János K. Illéssy, Угорщина)
Автор: Ярослав Федорак, редактор Менеджмент.com.ua
Янош Іллессі
(János K. Illéssy
|
Керівник кожної компанії рано чи пізно стикається з потребою (бажанням) дізнатися, скільки коштує його бізнес. Адже саме вартість компанії є найкращим дзеркалом результатів його діяльності. З підприємцем, який не може відповісти на запитання, скільки коштує його бізнес, неможливо вести серйозні переговори про інвестиції, кредитування чи здійснення спільних проектів.
Особливо актуальною тема оцінки бізнесу стає в умовах економічної нестабільності, коли доводиться приймати стратегічні рішення щодо подальшої підтримки або продажу компанії.
Саме про те, скільки коштує ваша компанія сьогодні, скільки вона коштуватиме завтра і яким чином можливо об'єктивно оцінити її вартість, йшлося на дводенному (16-17 вересня) майстер-класі "Скільки коштує Ваш бізнес? Оцінка бізнесу, бренда та іміджа компанії" Яноша Іллессі — професора Центрального Європейского університету, викладача KPMG Academy та IBR (Institute of International Business Relation), родом з Угорщини.
Доктор Іллессі має досвід роботи на керівних посадах у провідних світових компаніях, практичний досвід управління у сфері корпоративних фінансів та управління капіталом. А сьогодні він керує власною компанією, яка займається фінансовим консалтингом та навчанням.
Хоча тема семінару була заявлена як оцінка бізнесу, глибина розкриття теми виявилася вражаючою. З перших хвилин зустрічі Янош признався, що не хотів би "втрачати" окремих слухачів з аудиторії через їх занадто високий чи занадто низький рівень володіння тематикою фінансів. Тому перш, ніж перейти безпосередньо до семінару, тренер познайомився з кожним учасником (серед яких були фінансові директори та експерти, власники компаній та учасники програм МВА). Рівень викладення інформації був підібраний ідеально, щоб не перевантажити новою інформацією людей, які менше працюють із фінансами, але при цьому дати щось нове і фінансовим директорам.
Семінар розпочався з філософського обґрунтування необхідності фінансового планування, як такого. "Коли ми сидимо у цій аудиторії, ми втрачаємо можливість робити щось інше — тобто, по суті, ми витрачаємо найбільш цінний ресурс (який, до того ж, неможливо відновити) — час. Але при цьому ми отримуємо віддачу. В даному випадку це знання та навички, які, безперечно, дозволять нам зекономити більше часу у майбутньому. Так само й у фінансовій сфері, розпоряджаючись капіталом, ми повинні думати про те, яким чином можливо використати його найбільш ефективно (з найвищою віддачею)".
Жвава дискусія про те, що має цінність для людини, як особистості, перейшла до того, що має цінність у бізнесі (люди, унікальність, перспектива, прибуток, конкурентоспроможність, лояльність споживачів, бренд, тощо); а потім і до того, яким чином можна це оцінити фінансово.
Загалом, протягом першого дня семінару було розглянуто п'ять підходів до оцінки компанії:
- Балансова вартість
- Уточнена балансовою вартість
- Ліквідаційна вартість
- Вартість відтворення
- Ринкова вартість
А насупного дня — ще шість:
- Відношення ціни до прибутку
- Метод коефіцієнта продажу
- Метод коефіцієнта EBITDA
- Модель дисконтування дивідендів
- Метод дисконтування вільного грошового потоку
- Метод дисконтованого грошового потоку до акції
Втім, мабуть найцікавішими виявилися техніки, засновані на аналізі майбутнього грошового потоку (дисконтованого грошового потоку), основна цінність яких полягає в тому, що вони розглядають компанію не лише з точки зору того, чи приносить вона прибуток сьогодні, але й з тієї позиції, чи зможе вона бути прибутковою завтра.
Кожен із методів було дуже ретельно досліджено та описано, а учасники самостійно намагалися відшукати їх слабкі та сильні сторони, а також дати відповідь на питання, в яких випадках доречно користуватися даними методами оцінки (як з точки зору компанії, яка продається, так і з точки зору компанії, яка купує).
Окрім цього на семінарі йшлося про:
- ефективність роботи управління компанії і визначення подальшого шляху розвитку;
- визначення вартості активів, термінів окупності підприємства, розмірів щорічного прибутку, тощо;
- покупку та продаж бізнесу на вигідних для власника умовах;
- аргументи для ведення переговорів в процесі укладення угоди щодо купівлі або продажу;
- зниження рівня фінансового ризику при кредитуванні, тощо.
Організатором семінару в Україні виступила міжнародна бізнес-школа IBR, Institute of International Business Relation, яка є частиною німецького університету Steinbeis University Berlin (SHB).
|