На що або на кого в майбутньому буде "молитися" український керівник?
Майстер-клас Джона П. Коттера
"Управління змінами: чим насправді займаються лідери"
(13 вересня 2007 р.)
Автор: Оксана Щегельська, SCG
"На найближчі 25 років мрію
про створення 100 млн. лідерів"
Джон П. Коттер
13 листопада. Денний майстер-клас Джона Коттера, професора Harvard Business School, автора серії відомих по всьому світу книжок з управління змінами: "Leading Change" (у російському перекладі "Впереди перемен"), "Our Icebers is Melting", "The Heart of Change", "What Leaders Really Do" та інших. Книжок, які, з мого досвіду, є дуже корисними у напрямку ведення змін. Але зараз ми будемо говорити не про книжки, а про майстер-клас для керівників українського бізнесу, організатором якого виступила компанія Brain2Brain. Що відбувалось? Що було цікавим та корисним? Що було основним "меседжем" для учасників? Про що говорили очі учасників у процесі та після …
На майстер-класі були присутні представники преси, консалтингових компаній, декілька власників компаній, деяких, мабуть, "включив" у подію обізнаний, небайдужий до майбутнього компанії персонал, керівники компаній, та, переважно, керівники середньої ланки. Досить робочий настрій. Доволі сумні, в порівнянні з учасниками майстер-класів із маркетингу та брендингу, обличчя. Це не є поганим, а просто відображає специфіку теми, яка зачіпає глибинні речі в компанії, претендує, інколи, на відкриття та зміну "святая святих". Серед заявлених питань:
- Чому ми змушені впроваджувати все більші зміни?
- Основні помилки в управлінні змінами?
- Сутність 8-ми ступінчатого підходу до змін?
- Роль лідера в управлінні змінами?
- Грань між лідерством та управлінням?
- Як впроваджували зміни видатні лідери бізнесу та політики?
- Вплив "серця" в лідерстві та змінах;
- Що коїться, коли ми все ускладнюємо?
Майстер-клас було розпочато з короткої промови генерального спонсора події — корпорації "ІНКОМ", президента пана Кардакова. Він висловив думку про невелику вірогідність почути щось нове, але про можливість перевірки ідей на тому, що було вже зроблено у власних компаніях …
І почалось …
Не знаю, чому, але замість самого Джона Коттера було включено фільм, де він стисло виклав основні ідеї свого найбільш відомого 8-ми ступінчатого підходу до ведення змін з прикладами "великих компаній". Основна цінність цієї частини була підкреслена в наступному: "Ви є першими, хто бачить це відео". Тільки потім з'явився гуру. Першою його темою була промова про відмінність менеджменту від лідерства. Логіка та плівкові слайди свідчили про не перше десятиріччя їх використання. Цікаво, чи це є його стандартною промовою по всьому світу, чи тільки для нас?
Потім була серія відео-кейсів змін у компаніях із різних галузей: приклад, присвячений подоланню лиха від урагану "Катрин", трансформація в банку №1 в світі ANZ, історія успіху Матсушити (з фотографіями, починаючи з його дитинства, закінчуючи смертю), тощо. Та, звичайно, як же не обійтись без Джека Велча, дзеркала американської мрії, яким до його часів був Лі Якокка (до речі, після відходу останнього компанія значно здала свої позиції та стиль управління. Лі Якокка зараз розглядається як "антиприклад" для ведення бізнесу в майбутньому).
Багато було цікавих ідей закладено всередині документальних матеріалів. Особливо хочу відзначити кейс про банк ANZ, де використали непростий, але досить потужний підхід до управління змінами: управління через цінності, зміну бізнес-культури. Тим, хто стоїть на шляху змін та в кого буде можливість, дуже раджу знайти спосіб познайомитись із цим досвідом.
У проміжках між відео-кейсами від гуру лунало одне й те саме питання: "Що зробило компанії такими успішними?" Як правило, говорилось про вражаючі цифри зростання цін на акції і т.п... А ще лунали "коментарі-молитви". Вони були простими, не відрізнялись великою різноманітністю, незважаючи на багатогранність відео-кейсів, глибини та підходів змін у компаніях, і мали назву "формула успіху":
- Лідерство;
- Інновації;
- Швидкість;
- Турбота про клієнтів
- і... знову Лідерство.
Ще додавались такі слова як "пристрасть", "бути серед людей", "просто робити свою справу", "надихати", тощо … Під лідерством, як головною складовою успіху, мались на увазі таки речі:
- Створення візії та стратегії;
- Донесення візії та стратегії, забезпечення прийняття її персоналом;
- Мотиваційні дії;
- Допомога в організації та зростанні
- Еволюціонування та адаптація до умов, що постійно змінюються.
На питання "Ви навели приклади великих корпорацій, культури, яка допомогла їм зробити прорив. Але це було в минулому. Світ змінюється. Люди стають вільнішими, та деяких із них не потрібно мотивувати та надихати, давати готову ідею. Що далі? Які принципи в управлінні можуть бути більш адекватними? Який розвиток у бізнес-культурі Ви прогнозуєте?"
Професор Коттер відповів: "Ще більше Лідерства, лідерства, лідерства…".
І тут хочеться поставити крапку.
Я бачила очі людей у ході майстер-класу і після, в'ялі аплодисменти після закінчення… Хочу подякувати пану Коттеру за те, що люди все ж таки вміють відрізняти сутність від форми… Ми не є дуже досвідченими в бізнесі, але маємо стрижень всередині. Нажаль, культура старого ("мовчати", "боятися") ще трошки заважає вмінню сказати "ні" вголос, але сказати "ні" практичними діями вже вміємо.
Може залишити американську мрію американцям? ☺
Та все ж таки, що дійсно перевірялось цим майстер-класом?
|