Конференція TOC: Впровадження здорового глузду
Здавалося б, здоровий глузд притаманний кожній людині. То чи можна говорити про якесь його впровадження? Хіба керівник компанії самостійно не докладе всіх можливих зусиль, аби його організація функціонувала за правилами здорового глузду? Як виявилося — це не завжди так.
Саме про такі проблеми розмовляли в п'ятницю 26 травня у приміщенні бізнес-центру "Кубік", де відбувалася міжнародна конференція "Теорія обмежень (ТОС): Методика, впровадження, фінансові результати". Перед відвідувачами виступали практики, які вже мали нагоду познайомитися із методологією ТОС, працюють консультантами, або є керівниками тих компаній, які впроваджують ТОС у своїй організації. Ведучим конференції був Андрій Колотов — керівник ТОС-практики консультаційної компанії Apple Consulting.
Першим виступав Хейті Пакк — регіональний директор Goldratt Consulting. Хейті Пакк брав участь у впровадженні і навчанні ТОС в різних організаціях Литви та Естонії. Серед клієнтів були компанії, що спеціалізуються на меблевому виробництві, розвитку телекомунікаційного обладнання, дистрибуції FMCG і навіть банківських операціях. Його доповідь була своєрідним вступом до всієї конференції. "Не зважаючи на те, що теорія обмежень звучить дуже солідно, адже це ціла теорія, ціла наука, — почав Хейті, — суттю підходу є конструювання, передача і впровадження здорового глузду. Як би дивно це не звучало, але виявляється, для його передачі необхідні спеціальні інструменти".
Суть і простота теорії обмежень полягає в тому, що насправді існує дуже мало факторів, які б могли вплинути на обмеження виробництва одиниць цілі. І будь-який із цих факторів обов'язково належатиме до одного з двох типів:
- обмеження в потужностях;
- обмеження в логіці.
При цьому більшість факторів належать саме до другого типу, а значить від них можна позбавитися, всього-на-всього змінивши логіку побудови певного процесу або кількох процесів.
Проблема полягає в тому, що більшість людей, які звикли до певних правил управління компанією відчувають труднощі у зміні своїх упереджень. Вони не можуть звільнитися від певних нав'язаних суспільством показників та індикаторів, навіть якщо такий підхід повністю суперечить здоровому глузду. Хейті наводить приклад: "Ми звикли, що тротуар твердий. Але якщо раптом виявиться, що тротуар м'який, то відповідно повинна змінитися і наша хода".
Наступним виступив Томас Тірс — ТОС-експерт Goldratt Baltic Network. Доповідь Томаса стосувалася безпосереднього впровадження теорії обмежень у одного із провідних дистриб'юторів FMCG Литви. В результаті роботи за надзвичайно короткий час оборотність товарів дистриб'ютора зросла на 60% в рік, продажі — на 43%, рівень вчасної поставки товару зріс на 1,3% і продовжував стабільно покращуватися. В грошовому еквіваленті це означає 1,7 млн. EUR в рік та 250.000 EUR чистого прибутку.
Одним з найбільш інформативних та захоплюючих став виступ Патріка Гоффсміта — директора Golldratt Consulting у Європі. Патрік зізнався, що йому надзвичайно сподобалася книга "Ціль", в якій у художньому вигляді викладено концепцію ТОС, проте він ніяк не міг застосувати її на практиці. Саме тому він прослухав курс Елії Голдрата. Патрік ділиться своїми спогадами про ті часи: "Елія був дуже грубим і прямолінійним. Коли я приніс йому звіти із власної компанії (ми займалися друкарською діяльністю) він почав переглядати їх і кидати на підлогу. А коли всі папери опинилися біля його ніг, Елія запитав: "У чому ваша проблема?" "Я не можу знайти обмеження у своїй компанії, — відповів я, — ми працюємо, випускаємо продукцію, але не можемо знайти достатньо клієнтів, щоб реалізувати її". "Якщо так, тоді де знаходиться ваше обмеження?", — запитав Елія". Обмеження виявилося поза компанією, на ринку.
Таким чином нам слід було шукати нових можливостей для розширення ринку. Єдиний шанс отримати додаткових споживачів — створити так звану "пропозицію мафії", тобто таку пропозицію, від якої неможливо відмовитися. І компанія Патріка Гоффсміта відшукала таку пропозицію. "Цей метод уже понад 20 років існує в автомобільній промисловості. І я досі не можу зрозуміти, чому цей метод не копіює кожна компанія? Він полягає в управлінні своєю продукцією на складі клієнта. Кожного дня ваша організація отримує інформацію про використання запасів із точки клієнта. Ви поповнюєте запаси при першій же можливості. Перевагами такої моделі є зменшення об'єму запасів при набагато кращому рівні наявності товару; швидка реакція на ринковий попит; зменшення навантаження і збільшення збалансованості виробництва".
Використавши таку модель постачання у себе в компанії, Патрік Гоффсміт зумів подолати обмеження ринку. До її впровадження компанія втрачала 500.000 EUR у рік. За три місяці роботи із ТОС компанія почала заробляти 1 млн. EUR.
Надзвичайно динамічним та інформативним виявився виступ Неріуса Ясинавічуса — партнера ЗАО "TOC sprendimai" із Вільнюса. Він розповів, як вперше познайомився із книгою "Ціль": "Батько змусив мене прочитати цю книжку. Він сказав: "Слухай — це дуже хороша книжка — прочитай!" А я тоді якраз закінчив програму МВА. Відчував себе дуже розумним. Думав, що й так все прекрасно знаю і розумію. Але з моїм батьком не посперечаєшся — довелося читати".
Пройшло цілих 1,5 роки, перш ніж Неріус почав застосовувати теорію обмежень на практиці. "До практичного застосування теорії обмежень я звернувся, коли переді мною постала проблема, подібна до тієї, перед якою опинився герой "Цілі". Мені сказали: "У тебе є півроку. Роби що хочеш, але через півроку бізнес буде закритий, як неприбутковий", — згадує Неріус.
Він назвав ТОС потужним вірусом, інкубаційний період якого — 2 роки (від того часу, як ви щось почули про теорію обмежень до того часу, як починаєте впроваджувати її у себе в компанії). Проте після того, як вірус захопить вас у полон і розвинеться — ваша компанія почне показувати просто приголомшливі результати. За чотири місяці роботи з ТОС у компанії дистриб'ютора автокосметики, де й працював Неріус, оборотність товарів збільшилася у два рази. Зрозуміла річ, що компанію не закрили.
Було декілька інших прикладів впровадження ТОС, зокрема в українських компаніях. До них належать, наприклад, корпорація "Артеріум" та ТМ "Рудь" (представлені Ігорем Колодієм та Вікторією Козловою відповідно). Перед публікою виступав також Дмитро Капранов — директор ТОС-центру в Москві та деякі інші експерти.
Загалом, конференція дала відповіді на безліч запитань: яким чином може бути впроваджена теорія обмежень, як досягнути процесу постійного покращення та ін. Окрім цього, відвідувачі мали змогу зустрітися з практиками, які вже давно працюють з ТОС і впроваджують її у своїх організаціях. А після конференції відбулося вручення цінних призів, власників яких було визначено лотереєю.
Ярослав Федорак, MCUa.
|