Масаакі Імаі розповів про Kaizen та поділився уроками для українського бізнесу
Автор: Ярослав Федорак, редактор Менеджмент.com.ua
14 грудня 2010 року відбувся майстер-клас президента Інституту Kaizen (KAIZEN Institute) та засновника виробничої філософії Kaizen, гуру міжнародного менеджменту Масаакі Імаі (Masaaki Imai), організаторами якого виступили Українсько-Японський Центр спільно зі Львівською бізнес-школою УКУ (LvBS).
Легендарна концепція Kaizen — це постійне прагнення до удосконалення всього, що ми робимо, яке реалізується через прагнення до досконалості. Українським управлінцям, можливо, більш знайомим буде термін "постійне вдосконалення". Народившись у Японії, філософія Kaizen (від японського kai — зміни та zen — добрий) набула широкого розповсюдження у всьому світі та довела свою ефективність не тільки у виробничій, але й у сфері обслуговування.
Масаакі Імаі відомий тим, що видав дві книги "Kaizen: ключ до успіху японських компаній" (1986), в якій вперше прозвучав термін "кайдзен" та заклик до широкої аудиторії підприємців та керівників компаній звернути увагу на величезні можливості менеджменту по-японськи, та "Гемба Kaizen: шлях до зниження витрат та підвищення якості" (1997). Наразі готується до видання третя книга експерта філософії кайдзен: "Kaizen: Стратегія".
Розмову з українськими керівниками та власниками компаній Маасакі Імаі розпочав з анекдоту про лева:
Якось двоє мисливців, японець та американець, вийшли на сафарі і відійшли достатньо далеко від автомобіля. Коли у них закінчилися кулі і мисливці вже зібралися повертатися, як раптом помітили лева, який з недвозначним наміром наближався до них. Американець кинувся бігти, але на мить зупинився, побачивши, що японець натомість присів і відкрив свій рюкзак:
— Що ти робиш? — запитав американець.
— Збираюся вдягнути кросівки, щоб швидше бігти — відповів японець.
— Хіба ти не розумієш, що жодні у світі кросівки не допоможуть тобі бігти швидше, ніж лев, — заперечив американець.
— А мені не потрібно бігти швише, ніж лев, — посміхнувся японець. — Мені треба бігти швидше, ніж ти.
Цей анекдот чудово ілюструє основну ідею Кайдзен: не обов'язково здійснювати революцію в своїй сфері для того, щоб стати найкращим. Достатньо постійно вдосконалюватися і бути хоча б на один крок попереду від свого конкурента.
Розповідаючи про принципи функціонування кайдзен, Масаакі Імаі наголосив, що хоча концепція постійного вдосконалення та розвитку передбачає залучення всіх без виключення представників компанії, починатися вона повинна на верхньому рівні. Без підтримки ключових людей в організації кайдзен неможливий.
"Сьогодні дуже легко здобути знання, — розповідає пан Імаі, — але самі по собі вони не мають жодного значення. Знання стають мудрістю лише тоді, коли перетворюються на щоденну активність. Коли невеликі поступові покращення починають здійснюватися системно — це призводить до значних змін, які можуть на порядок збільшити результативність компанії".
Найдієвіший метод впровадження кайдзен — вміння постійно запитувати себе, чому ті чи інші процеси відбуваються так, а не інакше. Адже навіть найрозумніші люди в компанії часто не мають анінайменшого уявлення, яким чином працюють ті чи інші процеси і наскільки ефективно використовуються ті чи інші ресурси. Як правило існує безліч способів почати використовувати їх більш ефективно. Бажання та готовність шукати ці способи — і є основною ознакою кайдзен.
У рамках короткого семінару Масаакі Імаї встиг не лише розповісти про основні принципи філософії кайдзен, але й про зміну управлінських пріоритетів. Сьогодні менеджмент у всьому світі більше орієнтується на:
- якість;
- продуктивність;
- ощадливість;
- повний ланцюжок створення цінності;
- глобальність.
Окрім того виступ пана Імаі був глибоко пронизаний численними прикладами, історіями з життя та кейсами.
Закінчився семінар обговоренням гемби (Gemba) — тобто реального місця в компанії де створюється якість. Українському підприємцеві, який вперше чує це слово, може бути непросто зрозуміти, про що йдеться, оскільки у західних мовах немає короткого відповідника. Гемба — це той відділ чи місце в компанії, де працюють люди, які безпосередньо спілкуються з клієнтами, які є по суті реальним обличчям компанії для клієнта. Це, наприклад, відділ отримання платежів у банку чи прийомна в готелі.
Саме гемба визначає, наскільки успішним буде ваш бізнес, і саме до гемби потрібно застосовувати принципи кайдзен, звертаючи увагу в першу чергу на якість, а не на вартість.
Загалом, семінар Масаакі Імаі змусив підприємців та управлінців по-новому глянути на принципи менеджменту і, можливо, дехто із них почне застосовувати концепцію кайдзен на практиці.
|