ІНТЕРВ'Ю | Юрій Наврузов 28 листопада 2007 р.

Криза зростання

Автор: Олена Криницька, щотижневик "Контракти" (№46, 2007 р.)

Прагнення українських ритейлерів за будь-яку ціну розширити мережу може призвести до кризи в галузі, стверджує Юрій Наврузов, керуючий партнер консалтингової компанії Netton CG.

Юрій Наврузов Хто зі столичних ритейлерів найактивніший в освоєнні регіонів?

— Корпорація Fozzy Group (у мереж «Сільпо» і «Фора» дві третини магазинів у регіонах) і Фуршет — 80% магазинів мережі є регіональними.

Яким областям віддають перевагу ритейлери з першої десятки?

— Географічні уподобання мереж явно не виражені. Вихід у певний регіон визначається не його розташуванням, а можливістю отримати підходяще для магазину приміщення або ділянку. Втім, існує нижня межа — міста з населенням до 50 тисяч великих ритейлерів не приваблюють. За статистикою, населених пунктів, у яких будують магазини великі оператори, — близько 400, отже, це і є перспективний ринок для експансії мереж у регіони.

З погляду платоспроможного попиту і відсутності конкуренції вигідніше працювати на Південному Сході, ніж у Центральній чи Західній Україні. Але, повторюся, на це мало хто звертає увагу.

Чим викликане посилення темпів регіональної експансії практично всіх ритейлерів в 2006-2007 роках?

— Причин дві. Перша — явне зростання добробуту населення, що, своєю чергою, породжує платоспроможний попит. Друга причина — зі сфери психології власників. Іноді здається, що вони влаштували своєрідне змагання з інтенсивного розвитку, я б навіть сказав, роздування власних мереж. Дуже часто на шкоду економічним показникам великі ритейлери нарощують присутність у будь-якому місці, де тільки можна «вихопити» ще одну торговельну точку.

Втім, ця гонка — один з важливих моментів у стратегії привернення до мережі уваги потенційних інвесторів. Цим пояснюється бажання київських мереж піти в регіони, і прагнення регіональних ритейлерів освоїти якнайбільше областей і постаратися зайти в Київ.

Топ-10 українського рітейлу (НАТИСНІТЬ ДЛЯ ЗБІЛЬШЕННЯ)

Наскільки успішно столичні мережі конкурують із регіональними?

— Наразі конкуренція регіональних і «сторонніх» ритейлерів проявляється в основному у двох площинах. Перша — етап отримання в оренду приміщення чи землевідведення. Друга — якість обслуговування покупців. Зазвичай столичні мережі демонструють вищі стандарти обслуговування, завдяки чому і переграють багатьох локальних гравців.

Схема роботи регіональних мереж з постачальниками чимось відрізняється від столичної: вони беруть плату за полиці, ретробонус тощо?

— Відмінностей немає — досвід швидко передається і сприймається всіма ритейлерами. В основі всіх додаткових зборів — прагнення мережевиків підвищити рентабельність, яка, взагалі-то кажучи, є невеликою: 5-7%.

Наведу як приклад російську мережу магазинів «Перекресток»: там на платній основі розміщується близько 10% асортименту. Асортимент усередненого «Перекрестка» — близько 20 000 найменувань. За середньої ціни розміщення $3000 за SKU (stock keeping unit, у цьому випадку — товарна позиція. — Прим. Контрактів) на рік, плата за розміщення 10% асортиментних одиниць дає $6 млн. Між іншим, весь чистий прибуток мережі «Перекресток» в 2005 р. становив $29 млн (за виручки приблизно $1,2 млрд. — Прим. Контрактів) — на цьому тлі складно відмовитися від додаткових $6 млн.

В українських супермаркетах — незалежно від того, відносяться вони до регіональної чи столичної мережі — за кожну позицію просять від $300 до $3000 на рік. Власники гіпермаркетів беруть дорожче — $5000-7000 за SKU щорічно.

Так званий ретробонус, він же відсоток з продажу, що виплачується постачальником магазину, становить у середньому 4-5%.

За яким сценарієм розвиватиметься роздрібний ринок в Україні?

— Економічною основою розвитку продуктового роздробу є зростання добробуту населення. Якщо говорити про зважений прогноз темпів зростання ринку — вони не перевершуватимуть темпи приросту грошових доходів українців, — тобто 20-30% на рік з урахуванням інфляції.

Можна припустити успішний розвиток найактивніших гравців, наприклад, Амстора чи АТБ-маркету. Завдяки розширенню вони можуть розраховувати на 50-60% зростання оборотів. Хоча прибутковість на цьому етапі буде невеликою.

Основними трендами розвитку будуть: зростання мереж за допомоги збільшення кількості магазинів (переважно за рахунок поглинань); диверсифікація торговельних форматів; розвиток ритейл-операторами власних девелоперських проектів.

Як відіб’ється на регіональних ритейлерах експансія в Україну іноземних мереж?

— На початку 2007 року METRO офіційно оголосила про створення в Україні мережі продуктових гіпермаркетів Real — підрозділу METRO Group. За даними компанії «METRO Cash & Carry Україна», мережа Real в Україні розвиватиметься самостійно. Real саме і є регіональним форматом найбільшої німецької мережі МЕТРО. Активність Real у регіонах може бути загрозою для багатьох, якщо не для всіх регіональних операторів. Але загалом великі міжнародні гравці чекають потрясінь на українському ринку ритейлу — це дасть їм можливість дешево скупити найпривабливіші для них мережі.

Що мається на увазі під «потрясіннями»?

— Криза розвитку ринку, яка загрожує практично всім гравцям. Відновлювальний етап зростання економіки України в цілому і роздрібного ринку зокрема закінчується. Відповідно, до моменту закінчення цієї фази успішність і конкурентоспроможність мереж визначатимуться не темпами відкриття нових магазинів, а рентабельністю кожної окремої торговельної точки і здатністю керуючої компанії одержати економію на масштабах. Поки ніхто до цього не готується. Тоді як міжнародні гравці цей факт мають на думці. Показовим є приклад французького оператора Auchan, який обрав партнерство з компанією «Фуршет». Фуршет — далеко не найбільший оператор, але він — один із найорганізованіших роздрібних продавців.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Під три чорти турботи! Нумо до роботи!Під три чорти турботи! Нумо до роботи!
Рішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світРішення. Практичні поради від 23 людей, які змінили світ
Як здобути прихильність людей і навчитися впливати на них: рекомендації колишнього агента ФБРЯк здобути прихильність людей і навчитися впливати на них: рекомендації колишнього агента ФБР

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)