Роджер Мартін про інтегруюче мислення
Роджер Мартін (Roger Martin) — декан Ротманської школи менеджменту та Університету Торонто, а також автор нової книги про лідерство "Протилежна думка: Як успішні лідери досягають успіху завдяки інтегруючому мисленню" (The Opposable Mind: How Successful Leaders Win Through Integrative Thinking).
В інтерв'ю, яке наведене нижче, Мартін, який протягом тривалого часу займався освітою успішних лідерів, розповідає про лідерське мислення та аналізує їхній спосіб прийняття рішень. Мартін пояснює, як працює вміння справжніх лідерів "узгоджувати у власній свідомості дві, здавалося б, цілком протилежні думки".
З.: У Вашій новій книзі йдеться про інтегруюче мислення. Поясніть, будь ласка, детальніше цю концепцію.
В.: Якщо у своїй діяльності ви стикаєтесь із протилежними точками зору, то "інтегруюче мислення" — це саме та концепція, яка замість необхідності вибирати "краще" із двох зол — допоможе відшукати третю альтернативу.
З.: Чи можете Ви навести подібний приклад?
В.: Звісно! Коли Іссі Шарп (Issy Sharp), засновник мережі готелів "Чотири пори року", починав свій бізнес, будуючи перші готелі, всі його колеги із готельного бізнесу доводили йому, що у цій сфері можна "вижити" лише у тому випадку, якщо скористатися однією із двох дієвих моделей.
Ви можете або будувати невеликі готелі (менше 200 кімнат), але які будуть дуже комфортними і висококласними. Або ж створювати гігантські готелі (750 кімнат і більше) і зосереджуватись не на сервісі, а на масовому попиті на ваші кімнати (при конкурентних цінах на них).
Але Шарп не захотів обирати одну з цих перспектив. Він не погоджувався з тим, що великий розмір неодмінно передбачає слабший рівень сервісу. Саме тому він поставив перед собою складний виклик — застосувати найкращі якості обидвох моделей. Саме так було створено його модель "Чотири пори року". Це готель середнього розміру (200-350 кімнат), який пропонує своїм гостям найвищий рівень сервісу, що дає йому змогу встановлювати преміум-ціни й успішно справлятися зі всіма своїми витратами.
З.: Це і є інтеграційне мислення?
В.: Так, це класична реакція людини, яка застосовує інтеграційне мислення. Коли дві моделі опонують одна-одній і кожна з них є незадовільною. З точки зору традиційної логіки людині слід здійснити складне рішення і обрати один із двох непривабливих варіантів.
Інтеграційні мислителі не погоджуються з твердженням, що їм необхідно вибирати "із двох зол". Вони намагаються відшукати альтернативу, яка повністю задовольнить всі їхні потреби.
З.: На Вашу думку, саме така модель притаманна найбільш успішним лідерам бізнесу?
В.: У переважній більшості випадків, так! Я б сказав — у 80% випадків. Але все-таки не завжди. Я не стверджую і ніколи не стверджував, що виключно підхід, описаний мною у книзі, здатен привести до успіху. Втім, він є частиною здорового глузду, який здатен полегшити ваше життя.
З.: Який висновок повинні зробити для себе майбутні лідери — люди, які надихатимуть і мотивуватимуть наступні покоління?
В.: Насамперед, не варто вважати, що ви зможете стати успішним, якщо займатиметесь лише аналітикою та оцінюванням, на базі яких обиратимете кращу зі створених раніше моделей. На жаль, значна кількість бізнес-освітніх закладів орієнтовані саме на такий підхід.
Основна ідея моєї книги полягає у пропагуванні іншого підходу — що досягнути успіху можна лише руйнуючи усталені стереотипи та створюючи нові моделі. Завдання лідера полягає не у виборі, а у створенні чогось нового. Адже у світі так мало моделей, які б цілком та повністю відповідали всім вашим потребам. А отже — вам потрібно створювати свої власні.
За матеріалами "Roger Martin on integrative thinking", management-issues.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|