Професійно про вірусний маркетинг
Дейв Балтер (Dave Balter), інтерв'ю з яким ви знайдете нижче, розповідає про основи вірусного маркетингу. Ще у 2002-му році він заснував агентство BzzAgent, яке надавало послуги вірусного маркетингу десяткам компаній із переліку Fortune 500. Дейв також є співзасновником та членом ради Асоціації вірусного маркетингу (The Word of Mouth Marketing Association). Будучи психологом за освітою, Балтер нещодавно опублікував книгу "Посібник із вірусного маркетингу. Том 2" (The Word of Mouth Manual, Volume II), яку абсолютно безкоштовно можна завантажити тут (PDF, 2,4 MB).
З.: Наскільки часто компаніям вдається успішно розробити стратегію вірусного маркетингу?
В.: Саме по собі формулювання "розробка вірусного маркетингу" дуже цікаве. Воно передбачає формальні підходи до неформального за своєю суттю явища. Можливо тому, я б сказав, що жодній компанії ніколи не вдавалося "розробити" успішну стратегію вірусного маркетингу. Проте, ті компанії, які навчилися підтримувати та надихати вірусну діяльність навколо свого продукту та бренду, надаючи змогу своїм клієнтам вільно розповсюджувати враження про компанію, поважаючи їхню точку зору, будучи вдячними їм за бажання розповісти про компанію, тощо..., отримують позитивну віддачу від вірусного маркетингу кожну хвилину кожного дня.
З.: Чи можуть великі корпорації користуватися перевагами вірусного маркетингу, чи це прерогатива невеликих компаній?
В.: Вірусне розповсюдження інформації стосується компаній будь-яких розмірів. Такі продукти, як iPod та iPhone — це також феномен вірусного маркетингу. Можливо, меншим компаніям доводиться більші надії покладати на дієвість вірусного механізму, але сам принцип має неабияку цінність для всіх компаній.
З.: З яких елементів складається ефективна програма вірусного маркетингу?
В.: Основний принцип полягає в тому, що компанії покладаються на розповсюдження інформації про них самими споживачами, при цьому довіряючи, що вони не зруйнують основної конкурентної переваги компанії — довіри. Ефективна програма можлива лише за умови, якщо її учасники:
- Не отримують грошової винагороди
- Не отримують жодних спеціальних вказівок із боку компанії
(тобто відкрито говорять про свій позитивний або негативний досвід)
- Працюють відкрито (якщо компанія дає свій продукт для оцінки — то про факт цієї оцінки споживачі повинні знати)
З.: Яким же чином винагороджувати (якщо це потрібно) людей, які займаються вірусним маркетингом для компанії?
В.: Найкращою винагородою є щира подяка. Компанії часто недооцінюють, наскільки потужним мотиватором є той факт, що вони підтримують внесок людей, показують свою зацікавленість їхніми діями і вдячні їм за витрачений час.
З.: Що ж допомагає новому продуктові (такому як iPhone) стати настільки винятковим?
В.: Коли Apple запустила продукт, був великий надлишок інформації про нього — всі говорили про iPhone. Але випуск був обмежений. Тому перш, ніж людина могла купити собі новий телефон — вона довго говорила про те, наскільки сильно вона хоче його придбати. Окрім того, Apple створила дуже потужну рекламну компанію, яка також змушувала говорити про продукт. Вірусний маркетинг не здатен замінити реклами, але він може зробити її набагато ефективнішою.
За матеріалами "The Inside Word on Word-of-Mouth Marketing", How to Change the World.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|