Кен Бланшар про підприємців «однієї хвилини»
Кен Бланшар (Ken Blanchard) змінив мову управління завдяки своїй проривній книзі "Менеджер за одну хвилину" (The One Minute Manager) яка вважається однією із найбільш успішних бізнес-книг всіх часів та народів. Він також вважається популярним автором більш, ніж 40 книг.
З.: Що спонукало Вас до написання "Менеджера за одну хвилину?"
В.: Більшість людей ніколи не помічають, що 90% компаній у всьому світі належать до категорії "малого бізнесу". Більшість малих компаній провалюються майже відразу після створення. Тому поради, надані у книзі, повністю відповідають реаліям справжнього бізнесу.
На мою думку, існує дві групи людей, які найбільше цікавляться підприємництвом. Перша група — це молоді люди, які спостерігають за своїми батьками, котрі все життя важко працювали і були лояльні до свого роботодавця. Наші дослідження показують, що такі люди є надзвичайно технологічно обізнаними і багато з них мріють мати власний бізнес, плануючи розпочати його протягом найближчих п'яти років.
Друга група — бейбі-бумери. Схоже, вони не мають наміру йти на пенсію. Один співробітник Procter & Gamble, який відпрацював у компанії 30 років, після звільнення заснував власну компанію, якою керує разом зі своїм сином. І таких прикладів — безліч!
З.: А яке значення, на Вашу думку, має місія компанії?
В.: Вам потрібно те, що об'єднає співробітників. Місія у її традиційному значенні потрібна хіба що раді директорів. Але ж не директори виконуватимуть повсякденні завдання, які стоять перед організацією.
Колись мені довелося працювати з банком і я попросив клієнтів надіслати мені формулювання їхньої місії. Після цього я зустрівся з президентом та головою правління і попросив їх також розповісти мені про місію компанії.
Місія компанії звучала приблизно так: Ми працюємо у сфері фінансових сервісів і надаємо такі-то і такі-то послуги.
Як вважаєте, чи мотивує така місія на досягнення цілей, поставлених перед компанією? Чи впливає вона на клієнтів компанії? Чи спонукає користуватися послугами саме цього банку?
Я сказав, що якби я був потенційним клієнтом, то мені набагато приємніше було б чути, що мета існування компанії — зберігати та примножувати мої гроші. Якщо я віддаю комусь капітал, зароблений моєю важкою працею, то хочу спати спокійно і бути впевнений, що з грошима не станеться нічого поганого, а навпаки — вони зростатимуть та примножуватимуться.
Створюючи місію своєї компанії, подумайте ще раз, що ви пропонуєте своїм клієнтам та споживачам. Що вам слід зробити для того, щоб вразити людей, з якими ви хочете чи плануєте працювати?
З.: Коли підприємець починає серйозно задумуватися над створенням команди, яких помилок йому варто уникати?
В.: Однією з найбільших проблем, на мою думку, є підсвідоме бажання керівників бізнесу наймати людей, які схожі на них. Тоді як для процвітання бізнесу, їм слід дотримуватися абсолютно протилежного підходу — шукати людей, які володіють навичками, недоступними вам.
Наприклад, якщо ви виконуєте у компанії роль візіонера та мислителя — вам потрібна людина, яка займатиметься впровадженням ідей та візьме на себе роль повсякденного управління. Коли я і моя дружина створювали компанію, ми добре зналися на управлінні персоналом, але нічого не знали про фінансовий менеджмент. Тому перше, що ми зробили — це найняли відповідних людей, які володіли знаннями, недоступними нам.
З.: Одне з ключових тверджень Вашої книги полягає в тому, що будь-яка ваша "сильна риса", якщо довести її до крайнощів, може перетворитися на слабку сторону. Що Ви мали на увазі?
В.: Візьмімо, наприклад, мене. У мене підприємницький світогляд. Нові ідеї приходять до мене кожного дня. І якби я намагався впровадити кожну із них — то швидш за все не зміг би добитися жодного успіху.
Кожна перевага у своєму крайньому вияві може перетворитися на недолік. Саме тому вам необхідна збалансована команда. Саме тому вам потрібні люди, які б не боялися у вічі говорити вам про ваші помилки. Якщо кожен стверджуватиме, що все гаразд і так і повинно бути — тоді ви дуже здивуєтесь, коли в один "прекрасний" день ваша компанія збанкрутує.
З.: Які інші найбільш розповсюджені помилки роблять підприємці?
В.: Існує дві причини, які можуть привести компанію до краху: це або слабке управління людьми, або ж слабке управління фінансами. І якщо ви хочете досягнути успіху — вам абсолютно необхідно налагодити вдале управління у цих двох сферах.
І хоча це прозвучить аж занадто банально, та все ж — вам слід переконатися, що ваші прибутки перевищують ваші витрати. Мені іноді стає страшно, коли я бачу як багато компаній не дотримуються цього простого принципу. Вони винаймають модерний офіс, купують найсучасніше обладнання, проводять всі різновиди досліджень продукту — і це при тому, що у них немає клієнтів. А отже — ніхто не платить гроші за їхні потуги.
Що ж стосується управління людьми, то основна помилка, яку роблять топ-менеджери — це ставлення до інших, як до "нижчого сорту". Якщо ви починаєте думати, що ви найрозумніша людина в компанії, тоді ви перестаєте прислухатися до думок інших людей, перестаєте довіряти їм та поважати їх, не надаєте їм необхідних повноважень. Не дивно, що через деякий час найкращі люди покидають вашу компанію. А залишаються тільки найгірші — ті, які справді набагато дурніші за вас і не здатні принести компанії жодної користі.
З.: І останнє запитання: Якби Ви могли дати підприємцеві лише одну пораду — що це була б за порада?
В.: Я сказав би: Не думайте, що здатні зробити все самостійно. Коли ви створюєте компанію — ви починаєте потребувати інших для втілення вашої ідеї.
Не варто вважати себе найрозумнішим, а інших людей вважати технічною робочою силою. Дозвольте людям використовувати свій мозок, а не лише руки. Дозвольте їм стати частинкою вашої мрії. І зробіть вашу мрію — їхньою. Люди потрібні вам для того, щоб досягнути вершини, а потім — втриматися на ній.
За матеріалами "Ken Blanchard on The One Minute Entrepreneur", Management Consulting News.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|