Роб Гоффі про управління розумними людьми
В інтерв'ю, яке наведене нижче, Роб Гоффі (Rob Goffee) — професор з організаційної поведінки у Лондонській бізнес-школі, а також експерт з питань лідерства, корпоративної культури та інновацій, співавтор книг "Розумний: Як керувати найрозумнішими та найкреативнішими людьми" (Clever: Leading Your Smartest, Most Creative People) — розповідає про те, яким чином лідери повинні мислити, працювати та утримувати найрозумніших людей в компанії.
Роб Гоффі (Rob Goffee)
|
З.: Як Ви визначаєте розумних людей?
В.: Розумні люди — це ті співробітники, яким вдається створити непропорційно велику цінність порівняно з кількістю ресурсів, які виділяються для них компанією. Це найталановитіші індивіди, які завжди досягають неймовірних результатів, незалежно від того, всередині організації чи поза нею. Втім, як би там не було — розумні люди завжди потребують додаткових ресурсів від організації — у різному вигляді.
Ми свідомо вибрали слово "розумний", щоб спонукати читачів задуматися. Не хотіли використовувати заїжджені слова на зразок "талановитий", "інтелектуальний працівник" і т. п.
З.: А керівництво розумними людьми чимось відрізняється від керівництва всіма іншими?
В.: Так. Ми проаналізували велику кількість компаній, в яких працюють розумні люди і виявили кілька доволі специфічних особливостей.
Передусім — це бажання розумних людей бути незалежними і працювати автономно. Вони також набагато більше потребують визнання (яке, знову ж таки, може виходити і з-поза меж організації). І, насамкінець, вони зазвичай повністю занурені у свою сферу діяльності. Тобто їх можна назвати геніальними тільки в якійсь одній сфері.
Саме тому виникає стільки проблем з управлінням розумними людьми. Вони усвідомлюють, що їм потрібна організація через наявність у ній ресурсів. Але, з іншого боку, вони вважають, що краще б вони були незалежними. Це своєрідні стосунки на межі любові і ненависті. Тому організації, яка працює з такими людьми, краще зразу дати собі відповідь на запитання, що вона може запропонувати їм.
З.: Чи існує у сучасній науці менеджменту відповідь на це запитання?
В.: Традиційний підхід до лідерства завжди передбачав наявність харизматичної особи, яка поведе всіх за собою. Але чого розумні люди хотіли б менше всього — це управлінця-мікроменеджера, який втручатиметься у кожнісінький аспект їхньої роботи. Їм потрібна людина, яка відповідатиме за ключові рішення в компанії, але при цьому залишатиме підлеглим значну частину автономії та свободи.
Мотивація сьогодні полягає у вмінні зробити бізнес більш привабливим для тих людей, які можуть бути цінними, ніж у традиційному стимулюванні. І ця зміна парадигми вимагає від лідера більше креативності.
Розумних людей мотивує не стільки зарплата та широкий соціальний пакет, скільки наявність у компанії інших розумних людей, щоденні виклики, свобода дій та можливість постійно вдосконалюватися і зростати.
З.: А якими навичками повинен володіти лідер, який керує розумними людьми?
В.: Такому лідеру дуже важливо розвинути специфічний різновид дисципліни, який поважатимуть розумні люди.
Основна ж проблема залишається незмінною — розумні люди не хочуть бути частиною організації і сприйматися як гвинтик великого механізму. Тому керувати ними потрібно відповідно — не надто втручаючись у їхнє життя та плани.
З.: А яким чином можна поєднати розумних людей зі всіма іншими. Особливо, коли йдеться про формування команди?
В.: Основне, що треба пам'ятати — це те, що креативність зростає, коли в команді працюють різноманітні люди. Диверсифікація фактично завжди працює на підвищення креативності.
З іншого боку, занадто великою кількістю різноманітності складно керувати. Якщо ваша команда складатиметься лише з розумних людей — вона швидш за все не зможе працювати. Дослідження показало, що команди, які складаються виключно з людей з високими показниками IQ за ефективністю програють командам, які складаються з людей, де лише один або двоє мають високий показник IQ, а всі інші — трохи нижчий.
З.: Якби Ви могли дати лідерам одну пораду, як найкраще керувати розумними людьми, що це була б за порада?
В.: Я знову повернуся до свого твердження — потрібно зробити компанію цінною для цих людей. Ці люди мотивуються відчуттям великої цілі і з радістю працюватимуть у компанії, яка, на їхню думку, реально допомагатиме їм досягати їхніх цілей.
За матеріалами "Rob Goffee on Managing Clever People", Management Consulting News.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|