Костас Маркідес про глобальні інновації
Костас Маркідес (Costas Markides), професор Лондонської бізнес-школи, більше двох десятиліть працює у сфері бізнес-стратегій та інновацій. Нещодавно він звернув увагу на більш глобальну проблему, яким чином люди можуть вирішувати головні проблеми суспільства. Чи можуть техніки, які використовуються менеджерами у сфері інновацій, працювати з глобальними змінами? В інтерв'ю, яке наведене нижче, він дає відповіді на деякі найбільш актуальні запитання.
Костас Маркідес
(Costas Markides)
|
З.: Над якими проектами Ви працюєте зараз?
В.: Зараз я працюю над двома книгами. У першій втілено спробу дати відповідь на запитання, як компанії реагують на впровадження різноманітних (часто — суперечливих) бізнес-моделей у їхній галузі. Наприклад, яким чином повинна традиційна авіакомпанія реагувати на впровадження інноваційних підходів Southwest Airlines чи Ryanair? Яким чином традиційні паперові видання (газети, журнали) повинні реагувати на розвиток онлайн-медіа тощо.
Мені довелося проаналізувати безліч таких випадків і результат виявися дуже цікавим. Висновок такий: традиційним компаніям, які втрачають перевагу під натиском інноваційних конкурентів, потрібно не намагатися повторити їх успіх, а піти по ще більш інноваційному шляху, намагаючись перевершити конкурентів.
З.: Перш, ніж ми перейдемо до розмови про Вашу другу книгу, чи могли б Ви навести приклад таких інновацій?
В.: Звісно. Один із найяскравіших прикладів — компанія Nintendo та її нова консоль Wii. Це нетрадиційний продукт, який є втіленням абсолютно нового підходу до електронних ігор. Наприклад, ви можете грати в гольф, стоячи перед домашнім телевізором та махаючи уявною клюшкою. А все почалося з того, що у 1990-их роках Nintendo була практично витіснена з ринку компаніями Sony та Microsoft. Але компанія вирішила не копіювати конкурентів, а зробити щось абсолютно нове, що знову повернуло її на високий рівень.
З.: Тобто Nintendo вдалося стати більш інноваційною, ніж інші інноватори?
В.: Саме так! Ми знову і знову стикаємося з ситуаціями, коли інноватор бере за основу вже наявні продукти конкурентів, але наголошує на інші їх атрибути. Інноватор каже: "Мої продукти володіють всіма перевагами конкурентів, але окрім цього, вони мають кілька особливих атрибутів, які навіть не снилися конкурентам".
Отож, потрібно вчитися бути кращими завдяки відмінності від конкурентів. Ви не можете перемогти компанію, якщо повністю копіюєте її стратегію. Не варто приймати правила гри конкурентів (хоча саме так робить абсолютна більшість компаній).
З.: Коли найкращий час для інновацій? Коли бізнес успішний, чи навпаки — коли він піддається сильному тиску з боку конкурентів?
В.: Два десятиліття досліджень дозволили мені зрозуміти, що інновації та тривалий успіх значною мірою залежить від здатності лідера активно розвивати та вдосконалювати організацію, навіть якщо вона працює дуже добре і є надзвичайно ефективною. Іншими словами, ніколи не зупинятися у своєму прагненні до досконалості. Найкращий час для докорінних змін у компанії настає не тоді, коли вона перебуває на дні, а тоді, коли вона зібралася на вершину і всі навколо думають, що так буде продовжуватися завжди.
З.: А як щодо Вашого іншого проекту?
В.: Мій другий проект стосується використання управлінських навичок та ідей у небізнесових ситуаціях для вирішення найбільших проблем, з якими стикається людство. Менеджмент не є синонімом бізнесу. І якщо менеджмент — це мистецтво вести людей вперед до спільної цілі, то я не розумію, чому його не можна застосувати для вирішення проблеми злочинності, проституції чи будь-якої іншої проблеми сучасного суспільства.
З.: Чи справді може бізнес послужити моделлю для інноваційних змін?
В.: На мою думку, спершу нам потрібно визначити роль бізнесу в суспільстві. Останні 20 років ми хибно називали основною роллю бізнесу максимізацію прибутків акціонерів. Насправді ж, основна ціль бізнесу — приносити цінність суспільству. І якщо дивитися через цю призму — створення цінності для споживача — тоді прибуток і зростання капіталу стане природнім наслідком. Нам навіть не доведеться думати про них.
На мою думку, ми занадто мало думали про цінності. У бізнесі ми занадто мало часу приділяли обговоренню цінностей як основному моральному компасу, який повинен керувати поведінкою. Саме тому моя робота включає і цей напрямок.
За матеріалами "Costas Markides: Innovating globally", management-issues.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|