Кліф Аткінсон: За рамками нумерованих списків
Кліф Аткінсон (Cliff Atkinson), експерт з питань розвитку комунікацій з використанням Microsoft PowerPoint, а також автор книги "За рамками нумерованих списків" (Beyond Bullet Points). Він також є президентом Sociable Media та незалежним консультантом, чиї клієнти включають компанії, що входять до першої п'ятірки Fortune 500. Він розповідає про правильні підходи до створення та проведення презентацій.
Кліф Аткінсон
(Cliff Atkinson)
|
З.: Чи правильно бізнес-консультанти використовують PowerPoint коли роблять презентації?
В.: Більшість консалтингових компаній мають власні підходи до використання PowerPoint, які глибоко інтегровані в їхню культуру. По суті, якщо ви глянете на презентацію будь-якої компанії, то зможете з великою ймовірністю оцінити внутрішню культуру комунікації в цій компанії.
Освітній психолог Річард Меєр (Richard Mayer) відзначає, що найбільш розповсюдженими є два типи "світогляду". Більш домінантною можна вважати так звану "інформаційну презентацію", яка фокусується в першу чергу на даних та тексті і фактично не переймається тим, як ця презентація буде сприйматися аудиторією. З цієї точки зору "розуміння" презентації аудиторією не має жодного значення — ви просто вписуєте цифри у презентацію і можна сказати, що ви виконали завдання.
Іншим типом світогляду є "когнітивний супровід", який починається із розуміння того, як працює людське сприйняття і роботою над узгодженням презентації із цим сприйняттям. Цей підхід призводить до абсолютно іншого результату. Вам доведеться правильно структурувати інформацію, ілюструвати її та працювати над поясненням, не забуваючи про те, що інформація повинна відкластися у пам'яті слухачів. Тільки когнітивний підхід забезпечує справжнє розуміння.
Консультантам слід подбати про те, щоб їхній підхід до створення презентації узгоджувався в першу чергу з їхнім власним світоглядом, а також баченням їхніх клієнтів.
З.: Едвард Тюфле (Edward Tufle), один з авторів презентацій переконаний, що шаблони PowerPoint "зазвичай послаблюють вербальне та просторове мислення, а також шкодять статистичному аналізу". Чи погоджуєтесь Ви з цим твердженням?
В.: Ні, не погоджуюсь. Будь-який носій може бути ефективним, коли йдеться про створення когнітивного супроводу. Величезна перевага PowerPoint перед іншими носіями (наприклад, папером) полягає в тому, що перший підтримує мультимедійні елементи, які, в свою чергу, сприяють навчанню. Проблема електронних презентацій полягає не в тому, що вони погані "самі по собі", а в тому, що люди не вміють їх робити.
З.: У своїй книзі "За рамками нумерованих списків" Ви адаптуєте підхід кіноіндустрії до створення сценаріїв, який складається із трьох кроків, до створення презентацій у PowerPoint. Чи можете Ви більш детально розповісти про цей підхід та пояснити, чому техніки Голівуду надихнули Вас?
В.: Голівуд надзвичайно ефективний в питанні комунікації та донесення складної інформації до глядача. Зверніть увагу — у фільмах не використовуються нумеровані списки. Натомість — у фільмах використовуються стандартні техніки побудови історії, які були відомі тисячу років тому.
Сценаристи адаптують ці ідеї до мультимедіа завдяки:
- Написанню сценарію, який допоможе сфокусувати їхні ідеї;
- Структуруванню цього сценарію таким чином, щоб ідеї були максимально розкритими та помітними.
- Максимальному залученню аудиторії.
Ми можемо суттєво вдосконалити наші презентації, якщо також навчимося розповідати історії.
З.: На Вашу думку, скільки інформації повинен містити один слайд PowerPoint?
В.: Насправді варто запитати, скільки інформації повинно бути вкладено в одну презентацію, зважаючи на її часові рамки. Якщо ви дасте відповідь на це запитання, буде доволі просто розбити всю цю інформацію на прості логічні частини, кожна з яких і перетвориться на окремий слайд у презентації.
З.: Чи можете Ви дати пораду щодо використання заголовків у презентаціях?
В.: Я зазвичай використовую заголовки, які окреслюють категорії інформації та спонукають глядача попрацювати над самостійною оцінкою змісту. З іншого боку, заголовки, які сформульовані як закінчені речення, допомагають слухачам краще зрозуміти, про що йтиметься, і вони можуть повністю зосередити свою увагу на доповідачеві.
З.: Деякі люди вважають, що окремі ключові слова є найкращими для розміщення на слайдах, інші ж переконані, що потрібно писати закінчені речення. Чи не могли б Ви поділитися кількома порадами щодо того, який текст краще розміщувати у презентації?
В.: Дослідження свідчать, що презентаційний текст, який нагадує розповідь, шкодить здатності аудиторії сприймати повідомлення. Зменшення кількості тексту на слайдах допомагає аудиторії на 28% краще запам'ятовувати інформацію та на 79% краще втілювати її.
Тому потрібно намагатися мінімізувати кількість тексту на слайдах настільки, наскільки це можливо. Презентація не повинна дублювати все, про що ви будете розповідати. Вона повинна бути тільки хорошим помічником, а не замінником оратора.
За матеріалами "Cliff Atkinson: Beyond Bullet Points", Management Consulting News.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|