Екосистема співробітництва
Автор: Марія Мудра
Джерело: kmbs
Від того, як побудовані наші взаємовідносини з партнерами, клієнтами, колегами і навіть конкурентами, залежить якість реалізації наших проектів, отримані нами короткострокові і довгострокові результати. У цій статті піде мова про екологію співробітництва: правила, які допомагають зробити стосунки з нашим оточенням продуктивними.
Пропоную заплющити очі і на мить замислитися про найважливіші чинники організації будь-якої успішної події. Впевнена, перед вашим внутрішнім поглядом пронеслося безліч важливих речей, моментів та нюансів: планування події, її особливості, правильно встановлені таймлайни, розподілені завдання, гарно продумані місце та час її проведення, активна популяризація проекту тощо. Словом, усі ті нюанси, без яких навіть найцікавіший проект перетвориться на хаотичну біганину. Однак, ставлячи таке запитання різним командам, я надто рідко чула очевидну відповідь — люди.
Ви можете сказати: навіщо озвучувати такі очевидні відповіді? І так зрозуміло, що без хорошої команди і зацікавленої аудиторії будь-який проект, незалежно від його спрямування, приречений на невдачу. Проте, я переконана, що переведення власне людей у розряд очевидних факторів перетворює проект на самоціль (проект заради проекту) й позбавляє його подальшої перспективи. Адже спілкування, робота, товаришування, спільні захоплення, випадкові мандрівки, віртуальні знайомства — формують навколо вас цілу соціальну екосистему, чистота і якість якої залежить безпосередньо від кожного її учасника.
Вона велетенська, з тисячами різних зв’язків та зав’язок. Ця екосистема народжується з того, що в неї вкладають. Саме тому навколо вас збираються люди зі схожими ідеями, принципами та баченням. Саме тому довкола так багато тих, хто розділяє ваші погляди, «підписується» на схожі проекти, має схожий тип і темп життя, саме тому ви продукуєте спільні ідеї і легко знаходите цільову аудиторію. Саме тому ваші проекти вдалі. Власне кажучи, найчастіше до вашої соціальної екосистеми входять ті, кого ви добре знаєте і можете з легкістю зараз назвати, і ті, про кого ви навіть не здогадуєтеся. Наприклад, опосередковано, завдяки спільному ресурсу, ми з вами входимо до однієї з таких екосистем, однак при плануванні чогось навряд чи враховуємо одне одного як потенційних колег чи цільову аудиторію конкретного проекту.
Звісно, що соціальні системи мають різне забарвлення: віртуальна соціальна екосистема, яка існує лише у мережі та відповідає певним правилам, робоча соціальна екосистема, яка формується в межах певної корпоративної культури та за субординаційними принципами, родинна соціальна система, що базується на генетичних та звичаєвих зв’язках, національна — будується на географічних, історичних та ментальних зав’язках та безліч інших. Однією з них є екосистема співробітництва — і саме від неї найчастіше залежить те, чи вдаються наші проекти, яку віддачу ми від них отримуємо і який розвиток це нам забезпечить у майбутньому.
Думаю, у кожного є свої «золоті правила» міцних взаємин. Проте я певна, що наведені нижче є універсальними для всіх.
Взаємна повага. Безперечно, будь-які міцні, здорові взаємини будуються на взаємній повазі. У співпраці повага до думки й позиції іншого, до його роботи, ідей та ініціатив просто необхідна.
Партнерство і відкритість. Сама модель співпраці передбачає побудову роботи на засадах партнерства. До того ж, партнерства відкритого і щирого, де проект обговорюється між усіма і розподіляється відповідно до ролі кожного. Партнерство також передбачає взаєморозуміння та відвертість, відкритість інформації та правильну її подачу, вибір зручних для усіх методологій та підходів до роботи.
Солідарність. До вашої екосистеми співробітництва входить не лише ваша команда та цільова аудиторія. До неї також належать і ваші партнери, які постачають сировину та послуги, і ті, хто займаються дотичною діяльністю, і навіть ваші конкуренти. До речі, побудова взаємин з останніми є чудовим індикатором якості вашої соціальної екосистеми і її зрілості. Так, скажімо, ІТ-компанії Львова об’єдналися у Кластер інформаційних технологій та послуг заради розвитку цієї галузі у Львові. Вміння бути солідарними одне з одним у принципових питаннях (наприклад, протести проти ухвалення законопроектів, які є неприйнятними для вашої та дотичних галузей), спільних цілях (розвиток галузі чи міста, у якому працює ваш бізнес), підтримка принципів, співзвучних з вашими — формують міцну спільноту, з якою просто мусять рахуватися й імідж якої говоритиме сам за себе.
Кооперація виробника і споживача. Часто виробники та ініціатори проектів забувають, що їхня цільова аудиторія розуміється на їхньому «продукті» не гірше за них самих. Тому цікаві клієнтські ініціативи проходять повз них. Часто, намагаючись «забавити» клієнтів різними способами, ми забуваємо про їхнє бажання бути залученими до бізнесу чи до конкретного проекту, внести щось своє у нього. Так можна зробити безліч цікавого і корисного — зібрати гроші на благодійну ініціативу, посадити сад, впровадити новий продукт. До речі, компанії, які враховують це бажання, залишаються у виграші, адже діалог і кооперування зі споживачами створюють низку нових концепцій (як-от вікіноміка) та трендів у економіці.
Долученість до соціально важливих проектів. Ваші робочі справи, так чи інак, мають відношення до якоїсь з таких ініціатив, громадських організацій, суспільних об’єднань. Долученість до них — це, щонайменше, солідарність на вищому — національному — рівні. Крім того, таке партнерство часто буває вигідним. Скажімо, частина ресторанів та сувенірних крамниць Львова співпрацюють із соціальними пекарнями, свічкарнями, меблевими салонами (комерційними проектами, у яких працюють соціально незахищені люди), ціни яких, зазвичай, нижчі, а якість продукту — висока. Долучаючись до таких проектів, ви стаєте членом екосистеми, що базується на партнерстві та взаємній підтримці, а також створюєте свою систему цінностей.
Економічний патріотизм. Одним з найцінніших результатів якісної екосистеми співробітництва є формування «економічного патріотизму» — тобто введення в дію давньої моделі «свій до свого по своє». Адже взаємна повага, солідарність і кооперація, відкритість і партнерство творять абсолютно іншу площину взаємодії як між компаніями-партнерами, виробниками і клієнтами, так і між компаніями-конкурентами. Якісне поле взаємодії формує розуміння вищих цінностей у економіці, відкриває нові тренди і перспективи, мережу внутрішніх взаємин, які дають поштовх до формування нової економічної культури.
Як на мене, розвинута та чиста суспільна екосистема є найкращим рішенням для низки наших політичних, національних та правових проблем, але це вже цілком інша історія.
Про автора:
Марія Мудра, незалежний консультант з питань HR-маркетингу.
|