Не можете контролювати «хвилі»? Тоді навчіться «серфити»!
Автор статті, яка наведена нижче, Макс МакКеон (Max McKeown) працює стратегічним радником у провідних світових компаніях, а також читає семінари на теми інновацій. Перу Макса належить шість відомих бізнес-книг, серед яких "E-Customer, an Insight into Evolving Customer Behavior", "Why They Don't Buy", "Unshrink". Остання його книга — "Правда про інновації" (The Truth about Innovation). Сьогодні ж він ділиться деякими цікавими відкриттями, що стосуються гнучкості та здатності швидко пристосовуватися до обставин, як основний рушій виходу компанії із кризи.
Як показали останні події, "хвилі" сьогодні набагато більші, ніж здатна витримати окрема особа, компанія чи навіть нація. Економічна ситуація у світі дуже складна. Ви досі можете створювати щось нове, але сьогодні ви вже не можете бути впевнені, чи буде попит на вашу продукцію, а якщо й буде — то яким чином клієнти використовуватимуть ваш продукт. Тож основне завдання сьогодні полягає в тому, щоб читати знаки. Займіться "серфінгом по хвилях", якщо хочете.
Полінезійці завжди були майстерними навігаторами, які подорожували без компасів чи секстантів. Вони навчилися "читати хвилі". Вони знали, що коли хвилі натрапляють на острів, частина з них починає рухатися у зворотньому напрямку, тоді як частина продовжує свій рух, щоправда з меншою інтенсивністю. Кожен навігатор спостерігав за рухом каное для того, щоб правильно прокласти шлях через океан.
Подібні "хвилі" існують і в економічному середовищі. Можна розрізняти великі хвилі, які перекочуються по суспільству десятиліттями, століттями, а іноді — навіть тисячоліттями. Бувають і менші хвилі, "брижі на воді" — це мінливі вподобання серед споживачів, які визначають, що було модно сьогодні і що перестане бути модним вже завтра. У кожній сфері діяльності, у кожній галузі, є свої власні "хвилі". Кожна компанія впливає і сама піддається впливу "хвиль", які можуть перебувати поза її контролем, але завжди знаходяться у сфері її впливу.
Роздуми про "великі хвилі" поглиблюють розуміння напрямку людських вподобань та переконань, а також прогресу. Один із прикладів — це хвилі комунікації. Люди вважають комунікацію надзвичайно цінним інструментом. Еволюція розвинула нашу здатність розмовляти, концептуалізувати та обмінюватися думками і досвідом. Кожне наступне покоління виказувало інтерес до розвитку методів покращення комунікації — починаючи з наскельних малюнків у печерах і закінчуючи друкованою пресою; починаючи з гінців, які переправляли послання між містами і закінчуючи супутниками, які тепер постійно літають навколо земної орбіти.
Якщо ви створите спосіб зв'язку між людьми, який виявиться зручнішим, дешевшим, "багатшим", простішим чи швидшим за уже наявні — ви майже напевне досягнете успіху. А у деяких випадках — просто збільшите кількість часу, який люди ладні витрачати на комунікації. Починаючи з випадкових листів і закінчуючи наркотичними фейсбуком та твіттером.
Майстерність "серфера" полягає в поєднанні його гнучкості та сили. Ви не можете знати напевне, що відбудеться завтра. Ви відчуваєте тільки загальний напрямок. Неабияке значення для вас має швидкість, оскільки у вас є тільки дуже короткий проміжок часу між двома хвилями. У вас немає багато часу для удосконалення продукту — все потрібно робити надзвичайно швидко.
"Серфінг" вимагає більшої вправності, ніж, скажімо, їзда на велосипеді, оскільки ви не можете покластися на "тверду" поверхню ґрунтової дороги. І він стає ще складнішим, коли вам доводиться змагатися з іншими людьми і якимось чином підлаштовуватися під їхні рухи, отримувати користь від хвиль та брижів, які вони здіймають.
Рухаючись по хвилях ви не можете просто глянути на карту — адже ви прагнете досягнути ще незвіданих островів. У вас є дані тільки про вже пройдений шлях — лише про хвилі, які вже вдалося подолати. І тільки ви несете повну відповідальність за рішення, чи можна опиратися на інформацію про те, що було раніше для того, щоб спрогнозувати, що буде потім (чи можна по попередніх хвилях судити про наступні)?
По суті, стратегія, як і серфінг, плавання чи той же сноубординг виникає під час взаємодії наших виборів, виборів інших людей та навколишнього середовища. Постійно підтримуючи свій баланс, напрямок, швидкість та не випускаючи ціль із поля зору — ми можемо досягнути результату.
За матеріалами "You can't control the waves, so learn to surf", management-issues.
Скорочений переклад: Ярослав Федорак, MCUa.
|