ІНСАЙТИ | Робочі стосунки 25 березня 2019 р.

Конфлікт «по вертикалі»: як правильно сперечатися з босом

Джерело: m!nd

Усі конфлікти за своєю суттю однакові, але вести і вирішувати їх виходить по-різному. В результаті для одних розбіжності на роботі — благо і можливість для зростання, для інших — кінець світу і вихід з офісу з речами. Ким би ви не були — керівником, підлеглим, холериком, флегматиком, інтровертом — існує декілька універсальних рекомендацій, які допоможуть утримувати суперечку в конструктивному руслі та не зіпсувати робочі стосунки. Детальніше про них спеціально для Mind розповідає експерт із моделювання поведінки й етикету Анна Чаплигіна.

Конфлікт «по вертикалі»: як правильно сперечатися з босом Не з’ясовуйте стосунки публічно. Часто ми не усвідомлюємо суті проблеми, але, перебуваючи в емоційному стані, можемо втратити контроль і наговорити зайвого. За все зайве доведеться вибачатися. Коли конфлікт відбувається привселюдно, то і вибачення слід приносити публічно.

Якщо ви керівник, краще запросити співробітника в кабінет для особистої розмови. Коли суперечка назріває в присутності інших людей, попросіть їх залишити вас наодинці.

Якщо ви співробітник, також домовтеся з керівником про бесіду віч-на-віч. Правило працює і в разі розбіжностей з колегою — обговорюйте претензії без свідків.

Контролюйте емоції — дихайте. Емоції — симптом проблеми, яку свого часу або не помітили, або проігнорували. Але невирішене нікуди не зникає. Воно починає рости, переходить на емоційний рівень і в момент пікового навантаження може перетворитися на скандал.

Щоб зберегти самоконтроль, не дозволяйте собі говорити. Краще сконцентруйтеся на диханні. Утримуйте фокус в раціональному полі — подумки ставте собі питання: якого кольору стіна, які запахи навколо, які звуки за вікном. Важливо дати емоційній хвилі відступити.

Сформулюйте суть претензії. Якщо людина прийшла з претензією і на емоціях, потрібно дати їй висловитися. Кожне ваше слово лише підсилюватиме емоційний накал. І не кажіть «заспокойтеся», це марно. Мовчання і важкий погляд швидше приведуть співрозмовника до тями.

Якщо потік слів не вщухає, то краще перехопити ініціативу нейтральним «стоп» і потім попросити сформулювати суть невдоволення. Тут потрібні витримка і вміння ставити правильні питання. У будь-якому разі не відпускайте людину, поки ви разом не визначите проблему. Обмін емоціями — це не вирішення конфлікту, а випускання пари, яке повторюватиметься знову і знову.

Окресліть варіанти вирішення проблеми. Якщо ви ініціатор розмови, то вихід із ситуації, що склалася, необхідно продумати наперед. Це і є головною метою з’ясування стосунків — не просто висловити претензію, а донести, як ви бачите подальшу спільну роботу.

Якщо з претензією прийшли до вас, не відпускайте людину, поки рішення проблеми не буде погоджено. Не завжди виходить так, як хочеться іншому, але необхідно домовитися і зафіксувати компромісні варіанти.

Обговоріть, що буде за порушення домовленостей. Нехай кожен з учасників конфлікту знає ціну своїй нестриманості в майбутньому.

Не бійтеся вибачитися. Всі іноді помиляються, а в пориві емоцій тим паче. За свої помилки краще вибачитися, інакше потім доведеться розплачуватися.

Багато хто вважає вибачення дією слабаків. Це не так. Щоб визнати свою неправоту, необхідно бути усвідомленим, сміливим і самодостатнім. Зробити вигляд, що нічого не сталося, легше.

Вибачення варто приносити в тій самый формі, в якій відбувалося з’ясування стосунків. Якщо це була особиста розмова, запросіть опонента для повторної зустрічі. Якщо ви не втрималися при сторонніх, то і вибачатися доведеться при свідках.

Важливо проговорити, за що саме ви вибачаєтеся. Тільки тоді це спрацює. Просте «вибачте, не стримався» — це формальність, яка стосунки не покращує, але може образити ще більше.

Чого не варто робити ніколи. Намагайтеся ніколи не переходити на особистості і не ображайте співрозмовника. Емоції вщухнуть, але слова не забудуться і стануть причиною наступного конфлікту.

Не переходьте на крик і не торкайтеся іншої людини. Це тиск і порушення особистих кордонів. Зберігайте дистанцію — фізичну і звукову.

Не діліться подробицями зустрічі в колективі. Розмова тет-а-тет для того і проводився без сторонніх, аби деталі залишилися за зачиненими дверима.

Не з’ясовуйте відносини по телефону, електронній пошті або в месенджерах. З одного боку, це нешанобливо. З іншого — небезпечно: ви ніколи не знаєте, хто може чути вас з того боку або кому згодом можуть переслати ваше листування.

* * *

Не бійтеся робочих конфліктів. Вони — благо, бо розкривають тонкі місця в спілкуванні колективу. Вичленуєте з будь-якого конфлікту емоції, і залишиться робоче завдання з комунікації, якому потрібно знайти грамотне рішення. Промовляти конфлікти — нормально. Ненормально — робити вигляд, що все добре, коли це не так.

Ілюстрація: Depositphotos.com



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Працюй чотири години на тиждень. Нова психологія успіхуПрацюй чотири години на тиждень. Нова психологія успіху
Одна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатівОдна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатів
Тригери. Сформуй звички і стань тим, ким хочеш бутиТригери. Сформуй звички і стань тим, ким хочеш бути

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)