Лідерство — «таємна зброя» переможців
Чому одні компанії зростають до рівня культових, а інші так і залишаються в тіні відносної невідомості? — запитує Майк М’ятт (Mike Myatt), відомий автор та консультант з питань лідерства, а далі зазначає: «Розмірковуючи про компанії, що вже досягли карколомного успіху (скажімо, Google, Whole Foods чи Unilever), або про таких "вундеркіндів", як Warby Parker, Vendini та RevZilla, котрі ще не набрали повної висоти, ви починаєте усвідомлювати: справа не в тому, що та як вони роблять, головне — це, ЧОМУ вони вчиняють те, що визначає їхню корпоративну особистість. Якщо коротко, культура компанії — це джерело найстійкішої конкурентної переваги, яку тільки може здобути організація».
Майк М'ятт
(Mike Myatt)
|
Фактор «Х»
Організаційна культура «не як у всіх» — це той ефемерний фактор «Х», який для більшості фірм є чимось недосяжним. Про культуру говориться багато, хоча мало хто розуміє її сутність. Тому, здебільшого, все обмежується жонглюванням модними слівцями, які набридлі до нудоти. Насправді ж культура — це «кров» підприємства, що дає йому змогу функціонувати та зростати. Взагалі, не існує компаній без оргкультури. Справа лише у тому, чи культура, що сформувалася у фірмі, є продуктом цілеспрямованих зусиль її лідерів або чимось, що з’явилося само собою, як бур’яни на городі.
У пошуках оргкультури
Загалом, зміст культури не стільки в офіційних спробах її вираження (оргструктурі, політиці фірми, інструкціях тощо), скільки у цінностях, візії, талантах людей, домінуючій лінії поведінки та цілях, що об’єднують усіх. Осмислюючи культуру компанії, краще відштовхуватися від таких понять, як open-source, а не патентні права; адаптивність, а не статичність; практичність, а не теоретизування; прогрес, а не регрес.
У більшості компаній з культурою аж ніяк не складається. Зрештою, вони навіть і не намагаються її створити, а лише копіюють те, що вже зробили інші. Їм не під силу зрозуміти людей, сутність цілей, навколо яких їх можна було б згуртувати, а також загальний контекст, у якому розгортаються події. Тому не дивно, що оргкультура таких компаній аж ніяк не сприяє реалізації їхніх стратегічних завдань.
Те, що організаційна культура дуже важлива для успіху, розуміють всі. Щоправда, коли справа доходить до обговорення, які ж основи потрібні для формування потужної культури, розгораються найзапекліші суперечки. Отже, непогано б покласти край цим безглуздим дебатам. Для цього варто прислухатися до мудрих лідерів, які ніколи не плутають модні тренди та зовнішні атрибути із власне культурою. Бо вони усвідомлюють: стала культура включає в себе дещо більше, ніж кімнати для спортивних занять і безкоштовні обіди. Запорукою успіху є явище, яке можна назвати «лідерською культурою».
Невидимий складник
Взагалі, у твердженнях про те, що стратегія і культура конфліктують між собою, немає жодного сенсу. Бо питання не в тому, що пріоритетніше — стратегія чи культура, а в тому, як їх органічно інтегрувати. Зрозуміло, що культура повинна стати основним компонентом стратегії; втім, не менш важливо зрозуміти і те, що камертоном для настроювання організаційної культури є візія, яку формулюють лідери. Але при цьому засади організаційної культури не доводяться до персоналу згори — вони створюються разом з ним. Адже культура — це люди. Повсюдність лідерства — ось потайний інгредієнт, що дає змогу культурі запрацювати. Мить, коли ваші працівники не просто відчують себе лідерами, але й усвідомлять, що можуть мислити та діяти, як провідники, стане межею, перетнувши яку організаційна культура почне проростати міцним корінням.
Вся справа в лідерстві
Ніщо так не стимулює зміни та інновацію, як видатне лідерство. І, навпаки, погане лідерство стає прірвою, у якій безглуздо зникають і енергія людей, і матеріальні ресурси компанії.
В умовах лідерської культури жорсткі організаційні рамки уступають місце неформальним спільнотам. Центри прийняття рішень, якими раніше були виключно директорські кабінети, розпорошуються по різних щаблях ієрархії. Завдяки цьому працівники відчувають свою особисту причетність до справи — тому рівень їхньої продуктивності кардинально зростає. Для формування лідерської культури потрібна система, спроможна розпізнавати та винагороджувати непідробне та ефективне лідерство. Тож варто формувати культуру, що притягує найкращих, та в якій люди мають реальні повноваження. Лише так ви створите умови для тривалого процвітання вашого бізнесу.
За матеріалами "The Leadership 'X' Factor That Creates 'It' Companies", Forbes.
|