Модель PRISM: підхід до лідерської досконалості під новим кутом зору
Близько 400 років тому Ісаак Ньютон, ймовірно, пережив прозріння, коли зрозумів, як працюють призми. Його експерименти показали, що коли світло падає на скло під кутом, воно не тільки сповільнюється, але й вигинається, коли входить у скло, і знову вигинається, коли виходить, таким чином залишаючи його під іншим кутом. Фізику призми також можна застосувати і до лідерства: у гнучкому робочому середовищі важливо сповільнити темп і переглянути, який кут лідерства обрати в конкретній ситуації.
Вітні Брір (Whitney Breer), організаційна консультантка, тренерка, коучка для керівників, ключова спікерка та авторка книги «Leadership Starts with You» («Лідерство починається з тебе»), розповідає про модель PRISM, яка пропонує п’ять кутів для керівництва людьми і формує основу лідерської досконалості.
P = Purpose (Мета)
Люди мають внутрішню потребу знати: те, що вони роблять щодня, має особистий сенс для них самих і має значення для інших; що їхня діяльність, по суті, має позитивний вплив на інших і мету. Більшість середньостатистичних лідерів, яких я зустрічав, можуть процитувати місію своєї компанії, але не обов’язково співзвучні зі своїми цінностями — твердими і непохитними, які спонукають їх до чогось більшого і слугують маяком, коли вони стикаються з важкими рішеннями.
Видатні лідери живуть особистим і професійним життям відповідно до своїх базових цінностей, які забезпечують їхнім співробітникам стабільність, прозорість і послідовність. Їхнім підлеглим не доводиться витрачати час і енергію на ігри в здогадки про свого начальника, тому що вони з самого початку знають, що для них важливо, і, що не менш цінно, вони знають, який внесок вони роблять, коли команда або компанія прагне до цієї мети. Яка ваша мета в житті? Чи збігається вона з вашими базовими цінностями? Чи поділилися ви нею зі своїми співробітниками?
R = Relationships (Відносини)
Лідерська досконалість означає побудову і розвиток здорових стосунків зі співробітниками та колегами. Це означає взяти на себе відповідальність за створення клімату, де людям подобається приходити на роботу — чи то у віртуальному середовищі, чи то на місці. Вони відчувають себе в безпеці, не лише висловлюючи свою думку, але й знаючи, що ви та їхні колеги цінуєте її. Тут немає місця негативним пліткам чи онлайн-балачкам про іншу людину. Це клімат, де проблеми не ховаються під килим, а вирішуються відкрито, з повагою та вчасно.
Команди проводять більше часу разом із понеділка по п’ятницю, ніж зі своїми сім’ями. Робоче місце можна розглядати як велику родину. Якщо люди день у день працюють у токсичному середовищі — плітки, недовіра, образи один одного — вони не будуть працювати якнайкраще. Насправді, токсичне робоче середовище призводить до тихого розірвання трудових відносин, вигорання та збільшення кількості звільнень. Коли лідери ведуть змістовні розмови зі своїми працівниками, ставлять відкриті запитання, по-справжньому слухають їх і присікають будь-яку токсичність (наприклад, плітки) в зародку, вони стають на шлях зміцнення довіри та побудови відносин.
І = Insulting Energy (зарядження енергією)
Ми «заражаємо» людей своєю емоційною енергією — токсичною чи позитивною — за лічені хвилини. Дослідження показують, що людина в кімнаті з найбільшою силою — це та, хто поширює енергію. В ідеалі такою людиною має бути лідер. У деяких ситуаціях поширює енергію токсичний член команди, який «захопив колектив у заручники» або зірвав зустріч. У таких випадках передаються почуття страху, гніву, розчарування і залякування.
Якщо ж лідер створив клімат психологічної безпеки і зупинив токсичність, його енергія поширюється. Лідерам потрібно пам’ятати про свою енергію, коли вони заходять у кімнату чи набирають номер телефону. Якщо вони перебувають у стані стресу, гніву чи відволікання — все це буде передано їхній команді. Якщо вони відкриті, позитивні та вдячні, то це також буде відчуватися. Перш ніж увійти в кімнату або приєднатися до розмови, перезавантажте своє мислення, щоб створити бажану атмосферу.
S = Seeing Strength Spotting (виявлення сильних сторін)
Це факт життя: мозок запрограмований на те, щоб спочатку помічати негативні речі, цей термін називається «упередженням негативу». Ми бачимо слабкі риси та сфери розвитку інших людей, перш ніж помічаємо їхні сильні сторони та позитивні якості. Але коли ми свідомо шукаємо сильні сторони наших співробітників і даємо їм можливість використовувати їх на роботі, як показують дослідження, підвищується залученість, знижується рівень стресу, заохочуються інновації та гнучке мислення, зростає впевненість у власних силах.
Які завдання виконують ваші співробітники, коли вони сповнені енергії, драйву та мотивації? Що вони роблять природно? Якщо ви не впевнені, поговоріть зі своїми працівниками та запитайте їх. Такі питання, як «Що робить день на роботі дійсно вдалим?», «Які речі дають вам енергію на роботі?», «Що ви робите, коли почуваєтесь найкраще?» — це чудовий спосіб дізнатися більше про ваш персонал і зміцнити ваші стосунки з ним.
М = Growth Mindset (мислення зростання)
Культивування мислення зростання у співробітників — один із найбільших активів, який може отримати будь-який лідер у своїй команді. Це коли працівники цінують зворотний зв’язок (а не сприймають його як особисту образу), розвиваються після невдач (а не звинувачують інших), відкриті до викликів (а не намагаються їх уникати) і вчаться в інших (а не заздрять їхньому успіху). Рим не будувався за один день, так само як і мислення зростання. Навчання співробітників і допомога їм перейти від фіксованого мислення до мислення зростання вимагає часу і терпіння. Проте віддача від інвестицій величезна: психологічна безпека, впевненість у собі, довіра, мотивація, інновації та залученість — і це лише деякі з переваг — стрімко зростають.
У нашому швидкоплинному світі VUCA модель PRISM пропонує п’ять аспектів для керівництва людьми і формує основу лідерської досконалості. З приходом на ринок праці покоління Z все більше співробітників вимагають віддаленої або гібридної роботи, а кількість вигорянь і тихих звільнень досягає непередбачуваної кількості. Сучасний лідер стикається з унікальними викликами та можливостями. Підхід PRISM — мета, взаємовідносини, заряджання енергією, визначення сильних сторін і мислення, спрямоване на зростання — це, відверто кажучи, не складна наука. Він дозволяє лідерам підходити до досконалості з різних боків і сприяти створенню клімату, в якому людям подобається з’являтися на роботі і робити цінний внесок.
За матеріалами Leading Blog.
Ілюстрація: pixels.com
|