Управління непевністю — найважливіше вміння лідера
Яке вміння керівника може стати вирішальним для успішного подолання кризи? «У складні часи здатність лідера управляти непевністю є питанням життя і смерті організації», — пише Мішель Вукер (Michele Wucker), публіцист, спікер та консультант.
На початку цього року компанія 2020 Wafels & Dinges готувалася до розширення бізнесу. Планувалося на додаток до мобільних кафе відкрити кілька стаціонарних ресторанів. Проте, коли 13 березня через поширення COVID-19 у США був проголошений надзвичайний стан, власники Томас де Гіст (Thomas de Geest) та Россанна Фігера (Rossanna Figuera) усвідомили: грошей, які вони на той час мали, вистачить лише на виплату вихідної допомоги працівникам. Далі настала черга владнання справ із кредиторами та орендодавцями. А після цього повстало питання — що можна зробити, аби допомогти іншим. Подружжя знайшло відповідь у місії: «створювати щасливі миті для людей».
«Під час кризи ми завжди розв’язуємо проблеми, але зненацька я зрозуміла: "Але ж немає нічого, що б ми могли розв’язати, просто нічого неможливо зробити", — сказала Фігера, додавши: «До вас не просто приходить усвідомлення цього — ви починаєте боротися, заперечувати, а далі розпочинається прийняття — ви відступаєте; пройшовши через це, ми знайшли спокій, а в ньому — ясність».
Компанія перейшла на онлайн-замовлення (раніше це був дуже малий «побічний» бізнес). Також було вирішено безкоштовно роздавати вафлі медпрацівникам, які перебували на «передовій». Громада сприйняла цей крок із величезним ентузіазмом. Кількість клієнтів зросла, що у підсумку дало змогу повернути частину персоналу. Зараз Wafels & Dinges працює в масштабах цілої країни: постачає свої продукти не лише клієнтам, але й лікарням.
Зненацька перервавши і звичний перебіг нашого життя, і функціонування бізнесу в режимі «як завжди», пандемія дуже чітко продемонструвала: найважливішою лідерською навичкою є здатність лавірувати в непевності. Це втілюється в розумінні того, що ви у змозі контролювати, а що ні; спроможності згуртовувати працівників навколо спільної мети; готовності безкомпромісно втілювати візію майбутнього компанії.
Сьогоднішні реалії підтверджують висновок дослідження, яке організація Leaders on Purpose провела в 2019-му. Опитування керівників десятків глобальних компаній показало: найважливіша для лідера якість — це здатність впевнено діяти в умовах високого ризику та неясності.
«Найкращі керівники здатні співіснувати з непевністю — їм у цьому допомагає фокусування на меті вищого порядку — прагнення створювати цінність, роблячи при цьому внесок у благополуччя суспільства», — зауважила Кріста Лінн Гіорі (Christa Lynne Gyori), співзасновник Leaders on Purpose.
Також, як зазначається у висновках дослідження, лідерам, які найкраще справляються з управлінням в умовах непевності, притаманна системність мислення, що дозволяє вирішувати найскладніші проблеми. Такі керівники вміють цінувати різноплановість думок — вони здатні сформувати високоефективну команду та довіряти їй у тому, що для подолання кризи буде зроблено все можливе.
За словами Татьяни Казакової, директорки зі стратегії та співзасновниці Leaders on Purpose:
«Ці лідери розуміють: їм не потрібно знати все — але вони мають бути готові до того, аби побачити можливість у непевності та зрозуміти логіку кроків, котрі приведуть їх у пункт призначення; інакше кажучи, входячи до темної кімнати, вони знають, як запалити в ній світло (і, до того ж, не бояться туди заходити)».
Зараз всі ми знаходимося у «темній кімнаті». Пандемія обрушила на нас величезну непевність, спричинивши потрясіння, яке, на думку групи аналітиків з Національного бюро економічних досліджень (США) є більшим, ніж шок, спричинений фінансовою кризою 2008-2009 років. По силі його можна порівняти із сум’яттям, яке охопило суспільство в період Великої депресії 1929-1933 років.
За оцінками представників цієї групи, до кінця року економіка США скоротиться на 10%: з яких 60% буде прямим наслідком непевності — ситуації, в якій важлива інформація є невідомою.
Зараз, коли ніхто не знає, що буде далі, перед лідерами, які звикли до командно-адміністративного стиля управління та одноосібного прийняття рішень, відкривається можливість «переключити» свій спосіб мислення та увійти в режим, у якому вони, більшою мірою покладаючись на членів своєї команди, зможуть продуктивніше діяти в умовах невідомості.
Напевно, не варто, зіткнувшись із непевністю, намагатися віднайти душевний спокій. «Відчуття дискомфорту в непевності — це абсолютно нормально, адже, не відчуваючи браку комфорту, ми не зростатимемо, — вважає Лорі Мішель Лівітт (Lori Michele Leavitt), бізнес-тренер, автор книги «The Pivot: Orchestrating Extraordinary Business Momentum» («Крутий поворот: як надати бізнесу надпотужний імпульс»). Саме тому вміння керівника лавірувати в кризі є надзвичайно корисним і в спокійні часи, коли відчуття «все добре» може спричинити стагнацію.
Найбільшу проблему Лівітт бачить у тому, що лідерам складно переосмислити свою роль та виконувати в основному функцію координатора, а не командира. Хоча саме від цього залежить — як реагуватимуть працівники на непевність: виявлятимуть креативність та ініціативу чи, будучи паралізованими стресом та страхом, не зможуть нормально функціонувати.
За матеріалами "Why managing uncertainty is a key leadership skill", strategy+business.
Ілюстрація: EDHEC
|