ІНСАЙТИ | Лідерські вміння 6 листопада 2020 р.

Управління непевністю — найважливіше вміння лідера

Яке вміння керівника може стати вирішальним для успішного подолання кризи? «У складні часи здатність лідера управляти непевністю є питанням життя і смерті організації», — пише Мішель Вукер (Michele Wucker), публіцист, спікер та консультант.

Управління непевністю — найважливіше вміння лідера

На початку цього року компанія 2020 Wafels & Dinges готувалася до розширення бізнесу. Планувалося на додаток до мобільних кафе відкрити кілька стаціонарних ресторанів. Проте, коли 13 березня через поширення COVID-19 у США був проголошений надзвичайний стан, власники Томас де Гіст (Thomas de Geest) та Россанна Фігера (Rossanna Figuera) усвідомили: грошей, які вони на той час мали, вистачить лише на виплату вихідної допомоги працівникам. Далі настала черга владнання справ із кредиторами та орендодавцями. А після цього повстало питання — що можна зробити, аби допомогти іншим. Подружжя знайшло відповідь у місії: «створювати щасливі миті для людей».

«Під час кризи ми завжди розв’язуємо проблеми, але зненацька я зрозуміла: "Але ж немає нічого, що б ми могли розв’язати, просто нічого неможливо зробити", — сказала Фігера, додавши: «До вас не просто приходить усвідомлення цього — ви починаєте боротися, заперечувати, а далі розпочинається прийняття — ви відступаєте; пройшовши через це, ми знайшли спокій, а в ньому — ясність».

Компанія перейшла на онлайн-замовлення (раніше це був дуже малий «побічний» бізнес). Також було вирішено безкоштовно роздавати вафлі медпрацівникам, які перебували на «передовій». Громада сприйняла цей крок із величезним ентузіазмом. Кількість клієнтів зросла, що у підсумку дало змогу повернути частину персоналу. Зараз Wafels & Dinges працює в масштабах цілої країни: постачає свої продукти не лише клієнтам, але й лікарням.

Зненацька перервавши і звичний перебіг нашого життя, і функціонування бізнесу в режимі «як завжди», пандемія дуже чітко продемонструвала: найважливішою лідерською навичкою є здатність лавірувати в непевності. Це втілюється в розумінні того, що ви у змозі контролювати, а що ні; спроможності згуртовувати працівників навколо спільної мети; готовності безкомпромісно втілювати візію майбутнього компанії.

Сьогоднішні реалії підтверджують висновок дослідження, яке організація Leaders on Purpose провела в 2019-му. Опитування керівників десятків глобальних компаній показало: найважливіша для лідера якість — це здатність впевнено діяти в умовах високого ризику та неясності.

«Найкращі керівники здатні співіснувати з непевністю — їм у цьому допомагає фокусування на меті вищого порядку — прагнення створювати цінність, роблячи при цьому внесок у благополуччя суспільства», — зауважила Кріста Лінн Гіорі (Christa Lynne Gyori), співзасновник Leaders on Purpose.

Також, як зазначається у висновках дослідження, лідерам, які найкраще справляються з управлінням в умовах непевності, притаманна системність мислення, що дозволяє вирішувати найскладніші проблеми. Такі керівники вміють цінувати різноплановість думок — вони здатні сформувати високоефективну команду та довіряти їй у тому, що для подолання кризи буде зроблено все можливе.

За словами Татьяни Казакової, директорки зі стратегії та співзасновниці Leaders on Purpose:

«Ці лідери розуміють: їм не потрібно знати все — але вони мають бути готові до того, аби побачити можливість у непевності та зрозуміти логіку кроків, котрі приведуть їх у пункт призначення; інакше кажучи, входячи до темної кімнати, вони знають, як запалити в ній світло (і, до того ж, не бояться туди заходити)».

Зараз всі ми знаходимося у «темній кімнаті». Пандемія обрушила на нас величезну непевність, спричинивши потрясіння, яке, на думку групи аналітиків з Національного бюро економічних досліджень (США) є більшим, ніж шок, спричинений фінансовою кризою 2008-2009 років. По силі його можна порівняти із сум’яттям, яке охопило суспільство в період Великої депресії 1929-1933 років.

За оцінками представників цієї групи, до кінця року економіка США скоротиться на 10%: з яких 60% буде прямим наслідком непевності — ситуації, в якій важлива інформація є невідомою.

Зараз, коли ніхто не знає, що буде далі, перед лідерами, які звикли до командно-адміністративного стиля управління та одноосібного прийняття рішень, відкривається можливість «переключити» свій спосіб мислення та увійти в режим, у якому вони, більшою мірою покладаючись на членів своєї команди, зможуть продуктивніше діяти в умовах невідомості.

Напевно, не варто, зіткнувшись із непевністю, намагатися віднайти душевний спокій. «Відчуття дискомфорту в непевності — це абсолютно нормально, адже, не відчуваючи браку комфорту, ми не зростатимемо, — вважає Лорі Мішель Лівітт (Lori Michele Leavitt), бізнес-тренер, автор книги «The Pivot: Orchestrating Extraordinary Business Momentum» («Крутий поворот: як надати бізнесу надпотужний імпульс»). Саме тому вміння керівника лавірувати в кризі є надзвичайно корисним і в спокійні часи, коли відчуття «все добре» може спричинити стагнацію.

Найбільшу проблему Лівітт бачить у тому, що лідерам складно переосмислити свою роль та виконувати в основному функцію координатора, а не командира. Хоча саме від цього залежить — як реагуватимуть працівники на непевність: виявлятимуть креативність та ініціативу чи, будучи паралізованими стресом та страхом, не зможуть нормально функціонувати.

За матеріалами "Why managing uncertainty is a key leadership skill", strategy+business.

Ілюстрація: EDHEC



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Перемогти прокрастинацію. Як припинити відкладати справи на потімПеремогти прокрастинацію. Як припинити відкладати справи на потім
Торгівці правдою. Бізнес на новинах та битва за фактиТоргівці правдою. Бізнес на новинах та битва за факти
Формула максимуму. Переможні стратегії досягнення цілейФормула максимуму. Переможні стратегії досягнення цілей

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2025, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)