Нестандартна мотивація
Автор: Дар'я Черкашина, щотижневик "Контракти" (№22, червень 2008)
Щоб утримати працівників у компанії, керівники катають їх на квадроциклах, поять пивом і дарують швейцарські годинники.
Одна з девелоперських компаній Західної України придбала п’ять квадроциклів. Цей специфічний транспорт знадобився підприємству зовсім не для інспекції будівельних об’єктів. Найініціативнішим працівникам дозволяють протягом двох тижнів їздити на квадроциклах на роботу або подорожувати.
Заохочення персоналу якимось оригінальним способом поряд із загальноприйнятими методами мотивації — грішми, підвищенням по службі або просто похвалою — в українських компаніях стає звичайною практикою. «Використання нестандартних інструментів заохочення стало для українських компаній правилом, а не приємним винятком, — каже Ганна Улітич, менеджер з розвитку і добору персоналу групи підприємств «ВВН Україна». У цій компанії найуспішнішим за підсумками півріччя працівникам відділу продажу крім грошової премії надається можливість три години пограти в боулінг або більярд. Також таких співробітників щомісяця нагороджують десятьма літрами пива «Фостерс», тижневою путівкою на двох за кордон або швейцарським годинником. Крім того, щасливий продавець протягом шести місяців може не дотримуватися в робочий час ділового дрес-коду і не відповідати на дзвінки начальства після 18.00.
Спортивний інтерес
Така винахідливість роботодавців — вимушений крок, вважає Сергій Теплов, директор департаменту персоналу та організаційного розвитку корпорації «Золоті Ворота». Він переконаний, що утримати персонал українських компаній тільки грішми і бонусами вже практично неможливо. «Варто конкурентові запропонувати на $200 більше, і працівник піде», — стверджує він.
Тому в Золотих Воротах розробили цілий комплекс мотиваційних програм, і їхня матеріальна складова, як стверджує керівництво, відіграє не головну роль. «Коли розробляли програми мотивації, то провели опитування серед співробітників, — розповідає Сергій Теплов. — І виявилося, що основний мотив працівника — професійне зростання, на другому місці сприятлива атмосфера в колективі й лише на третьому матеріальний чинник».
У Золотих Воротах уже традицією стала корпоративна першість з футболу за участю команд, сформованих з працівників усіх бізнес-структур, що входять до корпорації. Гравцям шиють форму на замовлення, на матчі запрошують професійного коментатора і ді-джея для музичного супроводу, словом, захід перетворюється на справжнє шоу. Також улітку крім футбольної першості корпорація «Золоті Ворота» проводить турнір із волейболу, змагання зі стрільби із лука, взимку — чемпіонат із боулінгу.
На спорт роблять ставку і в компанії «МакДональдз Юкрейн». З 1998 року тут проводять конкурс «Усі зірки», переможці якого працюють під час проведення Олімпійських ігор у ресторанах McDonald’s, розташованих в олімпійському селі, й відповідно мають можливість побувати на спортивних змаганнях.
Долучати співробітників до спорту в компанії почали після того, як МакДональдз стала партнером Міжнародного Олімпійського комітету. Уже 11 працівників українського підрозділу знаменитої мережі фастфудів відвідали Олімпійські ігри, ще двоє учасників внутрішньокорпоративного конкурсу вирушать у серпні цього року до Пекіна.
Для тих, хто не цікавиться спортом, МакДональдз проводить міжнародний конкурс вокалу «ГолосМакДональдз». Торік він відбувся вдруге. Під час першого етапу всі охочі працівники компанії надсилали організаторам відеозапис пісень у своєму виконанні, після чого компетентне журі, до складу якого входили і професійні музиканти, вибрало трьох переможців. Кожному з них компанія оплатила зйомку професійного кліпу, з яким вони вирушили на міжнародний конкурс «Голос МакДональдз», а також надала можливість взяти участь у фінальній частині кастингу української версії «Фабрики зірок».
Розвиває таланти своїх працівників і компанія «МТС». Згадавши старі добрі традиції радянських конкурсів «Алло, ми шукаємо таланти!», вона організувала проект «Ліга чемпіонів МТС Україна». Метою заходу є заохочення працівників компанії, що досягли у своїх захопленнях великих успіхів. «Сотні співробітників МТС Україна відгукнулися на цю пропозицію й надіслали розповіді про свої захоплення: фотографією, альпінізмом, соціальними проектами, поезією, мотоспортом, футболом», — каже Наталя Береза, директор із людських ресурсів компанії «МТС». Переможці, яких визначали всі працівники шляхом голосування, отримали «корисні» призи — незамінні для їхнього хобі предмети.
До скону відданий
Основною причиною впровадження роботодавцями нестандартних програм мотивації, на думку Ольги Шкуть, партнера компанії Total HR Consulting, є жорстка боротьба за фахівців: «У такий спосіб компанії намагаються зберегти людський ресурс в умовах гострого дефіциту кадрів». Дмитро Халанський, виконавчий директор київського офісу комунікаційної агенції SPN Ogilvy PR, вважає, що системи мотивації мають бути спрямовані насамперед на тих працівників, від яких безпосередньо залежить бізнес компанії. Наприклад, на ветеранів фірми. Керівники, щоб утримати «світлих голів», уже стали розробляти спеціальні програми заохочення довгожителів. Наприклад, дехто влаштовує виїзні корпоративи для ветеранів до Туреччини та Єгипту.
А в корпорації «Золоті Ворота» нещодавно ввели звання «Герой корпорації». Його присвоюють заслуженому співробітникові компанії, який пропрацював у ній довгий час і продемонстрував високі результати: впровадив ефективні програми або розробив успішні проекти. Крім морального задоволення герой Золотих Воріт отримує ще й матеріальну винагороду: довічну стипендію. «На жаль, у нашій країні зникли приклади для наслідування, а вони потрібні людям. Ось ми і знаходимо їх усередині компанії», — розповідає Сергій Теплов. Щоправда, наразі лише один працівник корпорації удостоївся честі стати еталоном для 6-тисячного колективу.
Робота над помилками
Нестандартні підходи компанії використовують і при виплаті бонусів за результатами роботи. Наприклад, премію отримує кожен працівник Брітіш Американ Тобакко Україна, який привів у компанію нового співробітника.
У МТС Україна персонал преміюють за роботу над чужими помилками. «Кілька тижнів тому, — розповідає Наталя Береза, — на нашому внутрішньокорпоративному форумі працівник розмістив знімки рекламного білборда МТС, що сусідив із плакатом основного конкурента. Наша компанія прагне домінувати у зовнішній рекламі, тому ця інформація виявилася дуже корисною. Співробітники маркетингового відділу відповідно відреагували на присутність білборда нашого конкурента, а потім нагородили спостережливого колегу. Згодом вирішили влаштувати спеціальну акцію «Фото-quest/ Місто реклами». Тепер усі працівники МТС стежать за якістю зовнішньої реклами компанії в усіх містах України і, якщо помічають якісь ляпи, фотографують їх і розміщують знімки на корпоративному форумі. Їх нагороджують спеціальними призами. У такий спосіб здійснюється постійний моніторинг нашої реклами».
«Черепашки-Нельзя»
До нетрадиційних форм мотивації компанії вдаються, щоб не лише оцінити заслуги працівників, а й вказати на прорахунки у їхній роботі. Зокрема, у компанії «ВВН» навіть розроблено спеціальну програму «Черепаха forever» і «Отримай скунса». Регіональному менеджерові, підрозділ якого показав найгірший результат за підсумками місяця, урочисто вручають живу черепаху на ім’я Даша або фотографію скунса з автографом генерального менеджера компанії. До черепахи додають інструкцію з догляду за нею, і працівник, який її отримав, протягом місяця зобов’язаний піклуватися про тварину. При цьому залишити Дашу вдома на маму чи бабусю не вийде — черепаха повинна жити в офісі компанії.
Фахівці в галузі рекрутменту неоднозначно ставляться до таких нововведень. На їхню думку, публічною має бути похвала, а осуд і догани, нехай навіть у такій жартівливій формі, — віч-на-віч. «Я не вважаю ефективними нестандартні програми покарань, особливо публічне бичування, — каже Валентин Тимошенко, директор компанії Management Consulting. — Якщо працівника потрібно покарати або провчити, це треба робити приватно. Інакше ефект може бути негативним».
У компанії ВВН визнають, що, впроваджуючи програми «Черепаха forever» і «Отримай скунса», побоювалися негативних реакцій з боку співробітників, адже імена нових господарів черепахи дізнаються не лише їхні колеги по підрозділу, а й увесь персонал компанії. «Однак наші побоювання виявилися марними: програму адекватно сприйняли, і вона активно працює», — запевняє Ганна Улітич.
Попри те що міжнародні компанії активно використовують нестандартні способи мотивації персоналу, новаторами таких розробок є переважно підприємства з українським корінням. «Українські підприємства гнучкіші й вигадливіші, — вважає Ольга Шкуть, — вони оперативно реагують на ситуацію на ринку праці. Кадрова ж політика транснаціональних компаній в Україні визначається головним офісом, там діють чіткі стандарти і місцевому менеджменту складніше проявити ініціативу».
|