Чи не час відправити «менеджера» на пенсію?
В епоху нескінченних підривів слово «менеджер» стає все більш застарілим. Адам Брайант (Adam Bryant), керуючий директор Merryck & Co., автор і журналіст, пропонує включити це слово в список тих, які настав час викинути з ужитку.
Щороку професійні укладачі словників оголошують списки нових слів, які використовуються досить широко, аби благословити їх на включення. Серед нових слів і фраз словника Мерриам-Вебстера в 2019 році були deep state (тіньова держава) і fatberg (гібрид слів fat і iceberg, що описує велику масу жиру і твердих відходів, які збираються в каналізаційній системі). Gig economy (гіг-економіка, економіка вільного заробітку), pain point (больова точка) і haircut (бізнес-активи, що дедалі дешевшають) також туди потрапили.
Я хотів би запропонувати альтернативний список: слова, які настав час відправити у відставку. Не те щоб їх потрібно повністю викреслити з мови, але хоча б перестати постійно використовувати. І в топі мого списку — слово «менеджер».
Це слово використовується дуже давно. В ті дні, коли динаміка ринку була більш передбачуваною, керівники могли зосередити свою увагу всередині компанії. Вони шукали можливості для «управління» або вдосконалення процесів і використовували для поліпшення якості і економії витрат різні тактики, наприклад, ощадливе виробництво або «Шість сигма». Роль менеджерів була зрозуміла: компанія надавала їм активи, включаючи час, гроші, людей та інші ресурси, і їх робота полягала в тому, щоб оптимізувати ці ресурси по максимуму.
Якість і економічна ефективність завжди будуть вирішальними показниками корпоративної ефективності, але те, що менеджер робить для їх досягнення, все більше не відповідає часу, особливо якщо врахувати коріння слова: його етимологія пов’язана з виробництвом інструментів, кіньми та іншими тваринами (manus — рука латинською). У попередні десятиліття такі мислителі, як Анрі Файоль (Henri Fayol), розділили функції менеджерів на п’ять складових: планувати, організовувати, координувати, командувати і контролювати. Не так вже й багато змінилося з тих пір — незважаючи на цілі ліси, які були принесені в жертву, щоб надрукувати масу книг з менеджменту.
Ось три причини, чому настав час додати слово «менеджер» в корпоративний «чорний» список.
1. Ніхто насправді більше не хоче, аби ним управляли. Слово «менеджмент» викликає в уяві його неприємного близького родича, «мікроменеджмент», і сигналізує, що люди повинні триматися в рамках посадової інструкції. Міленіали ж розглядають роботу швидше як мережу, ніж як ієрархію. Ці співробітники, аби виконати свою роботу, будуть шукати потрібних людей на будь-якому рівні. А менеджерів, які незадоволені, що хтось працює поза встановленими рамками, міленіали просто сприймають як невдалий досвід взаємодії.
2. Ніхто насправді більше не хоче керувати іншими людьми. Так, ще є люди, які отримують задоволення від влади і від того, що можуть вказувати людям, що робити. Але хорошими співробітниками не потрібно управляти — їх потрібно направляти, тому що вони вже вмотивовані і наповнені ідями.
Я був редактором у Newsweek і The New York Times десятки років, і в мою сферу відповідальності входили провідні команди журналістів. Одного разу я запитав журналістку, як вона проводить свій час, на що отримав відповідь: «Я відчуваю, що ви мною керуєте».
Я перевів розмову в більш конструктивне русло, але мені довелося запозичити підхід, про який я почув від Сукхіндер Сінгх Кессіді (Sukhinder Singh Cassidy), яка в той час очолювала Joyus (зараз вона президент квиткового реселлера StubHub). В інтерв’ю Times вона пояснила свою філософію роботи з прямими підлеглими: «Або ви керуєте мною, або я керую вами. Що б ви хотіли?»
«Мені подобається давати людям свободу дій. Мені подобається бачити, що вони можуть зробити », — додала вона. При цьому вона дуже уважно стежить за тим, що люди обіцяють зробити, і якщо вони цього не роблять, «то починає натягувати поводок».
«Якщо я починаю контролювати ваш час, значить, ви не в кращій формі, і я теж. Тому що коли я розпоряджаюся вашим часом, грунтуючись на своїй думці, я вказую вам, що робити, чи не так? Я вважаю за краще, аби моє бачення було доповнено чиїмось іншим».
3. Слово «менеджер» не в змозі охопити всю роботу, яку співробітникам все частіше доводиться виконувати. Це набагато більше схоже на навігацію в умовах шторму, ніж на дотримання приписаних підручником правил. Новий спосіб роботи, можливо, найкраще відображений в одній із корпоративних цінностей хмарної комунікаційної платформи Twilio: «Намалюй сову».
Як сказав генеральний директор Джефф Лоусон (Jeff Lawson) в інтерв’ю:
«[Цінність] заснована на інтернет-мемі про те, як малювати сову. Там говориться: "Крок 1, намалюйте кілька кіл. Крок 2, намалюйте решту сови". Ось що потрібно, аби стати підприємцем — відкинути всі причини, через які ви думаєте, що не зможете щось зробити або зрозуміти. Наше завдання — приходити кожен день і братися за незрозумілі проблеми, які ми не знаємо, як вирішити».
І це стосується не лише підприємців. Хіба не можна те ж саме сказати про роботу кожного з нас?
Отже, як же називати людей, що займають ці посади, якщо не менеджер? Я голосую за поняття «командний лідер», яке чітко говорить про те, що ваша робота — керувати (і виконувати всі обов’язки, які з цим пов’язані, включаючи визначення стратегії і пріоритетів, а також допомогу людям у набутті нових навичок), а не просто стежити за тим, щоб люди робили свою роботу. Також мені подобається ідея називати менеджерів коучами або девелоперами талантів.
Яку б назву ми не вибрали, настав час її оновити. Акцент змістився: якщо раніше люди робили те, що їм веліли робити, і максимально використовували наявні ресурси, то тепер вони приходять з ідеями, про які ніхто не замислювався, і створюють нові можливості.
За матеріалами "Is it time to retire the title of manager?", strategy+business.
Ілюстрація: BBC
|