Як уникнути пастки?
Галас навколо рад директорів кількох доволі відомих компаній, на зразок Hewlett-Packard, дає змогу глянути на внутрішню сторону "директорської культури" — набір цінностей, переконань та упереджень, які формують стосунки між директорами та їхнє ставлення до власних обов'язків.
Існує п'ять факторів, які відіграють найбільшу роль у культурі рад директорів:
- Процедурна справедливість: розуміння того, що всі рішення приймаються чесно і відкрито;
- Висхідна комунікація: рівень відкритості та довіри;
- Усвідомлена підтримка організації: наскільки, на думку директора, він та його рішення підтримуються компанією та радою;
- Лідерська компетентність: вміння дотримуватися своїх обіцянок і говорити правду;
- Когнітивні упередження: тенденція здійснювати не завжди правильні судження, які часто стають очевидними, коли потреба результатів вступає у конфлікт із потребою "діяти правильно".
В організаціях поведінка та рішення лідерів формують загальні переконання та поведінку. Їх схильності часто стають хоч і несвідомими, але вирішальними факторами впливу, з якими дуже складно (а іноді навіть небезпечно) боротися. І ці упередження стають тим сильнішими, що нижчою є довіра, рівень комунікації та командної роботи у раді директорів.
Когнітивні упередження часто функціонують поза свідомим рівнем. У свою чергу культура, яка підтримує чесний і відкритий діалог, створює всі можливості для прийняття рішень, які базуватимуться на обґрунтованих судженнях та фактах, а не на упередженні. Тому поведінка, яка сприятиме високоефективній роботі рад директорів повинна:
- відмовлятися від сприйняття упереджень, завжди намагаючись докопатися до суті;
- завжди констатувати реальний стан речей, навіть якщо він не дуже привабливий;
- намагатися розглядати "справжні" проблеми і скептично ставитися до групової точки зору;
- дотримуватися принципів навіть у дуже незручних ситуаціях.
Беручи за основу наведені вище принципи, генеральні директори та члени правління можуть уникнути нищівного ефекту когнітивних упереджень та суттєво знизити їхній вплив на процес прийняття рішень. Культура підтримки, в свою чергу, сприятиме правильному протіканню процесів та кращому прийняттю рішень.
За матеріалами "How To Avoid The Trap", Chief Executive.
Стаття публікується в скороченому перекладі з англійської.
|