Риболовля, дані та KPI
Ключові індикатори ефективності (KPI) — це не просто щось бажане для сучасного бізнесу, це запорука його виживання, — нагадує Бернард Марр (Bernard Marr), фахівець у сфері бізнес-даних, засновник і СЕО Advanced Performance Institute, автор популярних публікацій та книг, остання з яких — «Key Performance Indicators For Dummies» («Ключові індикатори ефективності для "чайників"»).
Бернард Марр
(Bernard Marr)
|
Людина займається рибальством стільки часу, скільки існує світ. Спочатку в нас були лише сітка, вудка та палиця, а згодом з’явився човен, що давав змогу шукати рибу далі від берегу. А наприкінці XV століття рибалки вже мали набагато більші судна. На них, озброєні компасом, секстантом та знанням, яке передавалося із покоління в покоління, вони виходили в море в надії, що їхнє прагнення зловити якнайбільше риби здійсниться.
Натомість сучасна риболовецька галузь являє собою щось цілком інше. Траулери, обладнані високотехнологічними навігаційними системами, здатні долати величезні відстані та здійснювати переробку сировини на борту. Кораблебудування відіграло не останню роль у перетворенні рибної ловлі на прибуткову галузь, але ще важливішим став доступ до інформації, що дозволяла рибалкам узнати — у якій точці океану вони перебувають, де є риба, де вона буде завтра та коли саме потрібно закидати сіті, щоб улов був найбільшим. Отже, впродовж століть риболовецька індустрія використовувала ключові індикатори ефективності для власного вдосконалення. І бізнес мусить робити це ж саме — звісно, якщо хоче процвітати в умовах все жорсткішої конкуренції.
Якщо GPS допомагають рибацьким суднам знаходити рибу у кількості достатній, щоб заробити прибутки, то KPI (якщо їх правильно використовувати) дозволяють бізнес-лідерам пересуватися часто підступними водами ділового простору — приймати більш обґрунтовані рішення та успішно впроваджувати вибрану ними стратегію.
Ще кілька десятиріч тому риби було стільки, що досягти успіху можна було і не маючи навігаційних інструментів. Проте зараз ситуація кардинально інша. Це можна сказати і про бізнес. Компанії мусять рухатись далі. І не тільки у прямому сенсі, фізично виходячи на нові ринки, але й також просуватись у вдосконаленні самих себе — зокрема, покращуючи споживчий досвід, підвищуючи якість та ефективність. Це реально завдяки KPI, бо ці показники проливають світло на те, що насправді відбувається в компанії.
Фірмам потрібен інструмент для визначення — де вони є зараз, чи дотримуються свого стратегічного курсу та чи не занесло їх течією кудись у бік. Старі добрі часи, коли конкуренції майже не було, і коли можна було процвітати, не звертаючи увагу на те, задоволені клієнти або ні — назавжди відійшли у минуле. Якщо ви хочете перемогти — то повинні аналізувати стан справ постійно, а не тоді, коли трапляються збої.
Потреба вдосконалювати наші «навігаційні» інструменти у міру того, як ми отримуємо доступ до все більшої кількості даних, стає дедалі нагальнішою. І знов можна провести аналогію з рибацтвом. Якщо рибак конкурує за рибу в одному озері — обсяги інформації, що йому потрібна, обмежується відомостями про конкретне водоймище. Якщо ж судно виходить у відкрите море, то кількість даних до яких риболов може або повинен отримати доступ, зростає по експоненті.
Обсяги інформації, з якими мають справу сучасні компанії, по-справжньому приголомшують. Багато керівників, сховавшись за закритими дверима від сторонніх очей, вдаються у відчай через свою неспроможність знайти щось значуще у цьому потужному потоці даних. Проте правильно сформульовані KPI можуть стати надійною навігаційною системою, що не дасть вам загубитися в морі даних — як тих, що вже є, так і тих, котрі можуть чи повинні з’явитися. Вони є тими крупицями знань, що допомагають вам приймати правильні рішення та підвищувати ефективність бізнесу.
Дуже часто вам доводиться примати рішення, не маючи всієї потрібної для цього інформації, спираючись в основному на свій управлінський досвід. Але KPI є тими критично важливими інструментами підтримки процесу прийняття рішень, що дозволяють мінімізувати обставини непевності, а також — кількість помилок і стресових ситуацій. KPI покликані точно вимірювати результати вашої діяльності, а це, у свою чергу, дасть вам змогу:
- робити висновки та вдосконалюватися;
- звітувати перед акціонерами та демонструвати відповідність їхнім вимогам;
- контролювати правильність фокусування зусиль та ступень наближення до кінцевого результату.
Якщо ж ваш бізнес не використовує KPI, то вам залишається лише «закидати сіті» в надії, що все складеться якнайкраще. Без ключових індикаторів ефективності ви відчуватимете себе, як рибалка, човен якого винесло до відкритого океану.
За матеріалами "What Do KPIs and Fishing Have in Common?", LinkedIn.
|