Як тайм-менеджмент може зіпсувати ваше життя
Джерело: K.Fund Media
Максимальна ефективність сьогодні стала справжнім культом, а тайм-менеджмент — неодмінним щоденним ритуалом. Однак намагання все встигати може спричинити серйозні проблеми.
Автор книжки «Антидот. Протиотрута від нещасливого життя» (The Antidote: Happiness for People Who Can't Stand Positive Thinking) журналіст Олівер Буркеман (Oliver Burkeman) відомий як руйнівник популярних міфів про силу позитивного мислення, критик капіталізму та прагнення до нескінченного зростання особистої продуктивності.
В своїй статті в The Guardian він описав кілька пасток, в які легко потрапляють ті, хто прагнуть максимальної ефективності. Парадоксально, але що більше ви намагаєтеся контролювати час, то менше його маєте.
1. Справи примножуються до нескінченності
«Робота заповнює час, виділений на неї» — написав 1955-го року історик Сіріл Норткот Паркінсон (згодом це твердження назвуть «законом Паркінсона»). Винахідник системи Inbox Zero, гуру особистісної продуктивності Мерлін Манн (Merlin Mann) радить відповідати на всі вхідні листи разом. Якщо не відповісти на якийсь важливий і-мейл чи дзвінок, нічого страшного не станеться. Більше того — проблема може розв’язатись сама. Зате відповідь може породити нове питання, й ви потрапите в нескінченну круговерть листування.
2. Постійна тривога
Тренери з тайм-менеджменту радять вести докладні записи про те, на що ви витрачаєте час. Але часто це призводить до протилежного ефекту: ви починаєте ще гостріше відчувати швидкоплинність часу — воно буквально утікає крізь пальці. При цьому справ менше не стає. Саме це породжує тривогу, яку, начебто, має знизити тайм-менеджмент. Та ба, частіше все відбувається якраз навпаки.
3. Пастка довгострокових цілей
В своїй книжці «Антидот. Протиотрута від нещасливого життя» Буркеман описує один феномен — коли в жертву одній цілі приносять все інше. Наприклад, альпіністи, які хотіли піднятись на Еверест, мети досягли, але назад не повернулись. Так, ділові люди, намагаючись слідувати своїм бізнес-планам, часто нехтують родиною, відпочинком і друзями.
Проте час плине, дедлайни горять, а до тих самих довгострокових цілей ще йти і йти. Саме життя при цьому проходить повз. І навіть тоді, коли виснажений нескінченними перегонами бізнесмен все ж дістається фінішу, діставшись потрібної цілі, він не отримує омріяного задоволення. І знову починає біг по колу, розписуючи черговий довгостроковий план.
4. Ніякого відпочинку
«Використовувати ефективно потрібно навіть час відпочинку!» — переконують бізнес-тренери. Піарникам радять чотири рази на тиждень ходити на ланчі не просто так, а з журналістами, бізнесменами — неодмінно вечеряти з клієнтами чи потенційними партнерами.
Але будь-який тренер з бодібілдингу одразу каже клієнтам, що м’язи ростуть не під час тренувань, а під час відпочинку, відтак надмірні навантаження шкідливі. З роботою — та ж історія. Що більше ви напружуєтеся, то гірше вам іде робота.
5. Дедлайни наступають
Попри поширену думку, що дедлайни підганяють і тримають людину в тонусі, постійні думки про строки, що слідують по п’ятах, викликають тривогу, яка лише заважає роботі. Психологи з Айови провели експеримент. Одній групі піддослідних повідомили, що для вирішення нескладної задачі вони мають необмежений час, а іншій встановили жорсткий дедлайн. Результати показали, що люди гірше приймають рішення, коли знаходяться в стресі через обмежений час.
6. Творчість вимагає часу
Можливо, послідовність простих дій і можна запхати в короткий відрізок часу. Але творчі процеси вимагають несквапності й тривалих роздумів. У цьому випадку ефективність обернено пропорційна швидкості — і може бути згубною для компаній, які збільшують тиск на працівників, щоб отримати результат швидше.
Все більше людей сьогодні замислюються не про те, щоб усюди встигати, а про те, щоб нікуди не поспішати — і саме тому, що час обмежений. Рівень задоволення життям часто не залежить від досягнень і особистої ефективності. Мерлін Манн обіцяв видати книжку про систему економії часу Inbox Zero, але так її і не дописав. Він зізнався, що ця система руйнує його власне життя — і сотні листів у електронній пошті перетворились на нескінченний список справ, від яких він ледь не збожеволів.
За матеріалами "Why time management is ruining our lives", The Guardian.
|