Як наповнити організаційні цінності справжнім змістом
Що потрібно для того, аби компанії вірили і споживачі, і суспільство в цілому? Непідробність її корпоративних цінностей, що, у свою чергу, залежить від щирості та чесності її керівників, — стверджує Тед Байліліс (Ted Bililies), керуючий директор AlixPartners, фахівець у сфері клінічної психології, який більш ніж 30 років допомагає керівникам долати складні лідерські виклики.
Зараз, коли деякі індивіди, які мали б втілювати в собі засади лідерства, стають «героями» гучних скандалів, суспільство, прагнучи компенсувати нереалізовані очікування, висуває до керівників дуже жорсткі вимоги — хоче бачити на найвищих посадах тих, для кого цінності — це не щось аморфне, а мовби «закарбовані в камені» тверді засади. Звісно, можна запитати — чи не завищено стандарти (зрештою, CEO — такі ж прості смертні, як решта людей), але попри все, факт залишається фактом: цей тренд, найімовірніше, проявлятиметься все сильніше.
Отже, керівники мусять навчитися доносити до інших етичні принципи та цінності — як свої, так і компаній, які вони очолюють (не відчуваючи при цьому жодного психологічного дискомфорту). З чого ж найкраще розпочати? Здоровий глузд підказує: з групи, що займається маркетингом або комунікаціями. Але, хоча ці фахівці можуть зіграти дуже важливу роль, поширюючи ваше послання — щоб досягти в цьому стійкого успіху, ви маєте пройти непростий шлях пізнання себе як особистості і як провідника.
«Ключ» до свого становлення як лідера слід шукати в досвіді, отриманому на більш ранніх етапах вашого життя чи кар’єри. Потрібно сфокусуватися на «митях кристалізації» — несприятливих часах, коли вам доводилося протистояти складним обставинам (які подеколи могли бути навіть першопричиною психологічної травми), і коли, незважаючи на все, ви спромагалися виходити з таких ситуацій із поповненими резервуарами сили та стійкості. Знавець лідерства Воррен Бенніс (Warren Bennis) казав, що через складні періоди проходить кожен із нас, але лише виняткові лідери здатні осягнути, як такий досвід вливає на їхнє формування і використовують його для зміцнення власних цінностей та в широкому сенсі для особистісного вдосконалення.
Але практика показує, що відносно мало керівників, переживаючи непрості для себе часи, використовують набутий досвід собі на благо. Одні просто прагнуть стерти з пам’яті неприємні спогади — інші так і не доходять до кінця у своєму протистоянні обставинам і тим більше не перетворюють «залізо» на «золото». Чи заглиблюєтесь ви в те, що переживаєте у складні для себе миті? Чи розмірковуєте над цим? Якщо ні — це означає, що ви ігноруєте багаті джерела емоційно насиченого досвіду, який може продемонструвати вашу непідробність як лідера та надихнути тих, хто йде за вами.
Ось кілька підказок, які допоможуть вам стати лідером, здатним використовувати свій особистий досвід для мотивування інших.
Вивчайте себе. Вираз «Пізнай самого себе», виречений дельфійським оракулом приблизно 700 років до н.е., вже кілька тисячоліть нагадує людству про критичну важливість знання свого «я». Ви мусите проникнути в сутність своїх переконань, цінностей, переваг й упереджень та звикнутися з думкою, що все це є складниками вашої особистості. Заглиблювання в переживання, пов’язані із «митями кристалізації», розмірковування над тим цінним, що ви отримуєте від своїх наставників, звертання до свого попереднього досвіду — це надзвичайно корисні заняття, котрі можна практикувати як з коучем (або радником), так і самостійно. Зрозумійте суть історії свого вашого життя та лідерського шляху та навчиться без жодних комплексів розповідати про це іншим.
Визнайте наявність у себе несвідомих переваг та упереджень. Їх мають всі і ви не виняток. Проте виявити похибки свого мислення дуже непросто. Працюйте над цим самостійно або разом із психологом. Не соромтесь того, що взнали про себе. Навпаки, відкрито говоріть про це з вашим оточенням. Покажіть іншим, що вам вистачає чесності визнати свою недосконалість, а також — що ви працюєте над тим, аби стати найдосконалішим лідером, яким тільки можете бути.
Прагніть отримувати всебічний зворотний зв’язок. Метод «360 градусів» не завжди є однаково дієвим. Тому намагайтесь отримувати зворотний зв’язок, який влучає точно в ціль. Проходьте через це щонайменше раз на рік та спонукайте вашу управлінську команду робити те ж саме. Переконайтесь, що логіка процесу зворотного зв’язку ґрунтується на основних цінностях компанії та намагайтеся збирати інформацію, безпосередньо пов’язану із поведінковими проявами, які ви хочете зробити нормою. Відверто обговорюйте отримані результати з членами управлінської команди.
Розгляньте доцільність залучення зовнішніх консультантів. Те, що керівникам найвищого рівня дуже складно отримувати чесний зворотний зв’язок, ні для кого не є одкровенням. Адже неможливо не помітити, що перебуваючи в полі вашого зору, люди поводять себе інакше — як правило, більш штучно. Також якщо ви схожі на більшість СЕО, то, швидше за все, інформація та дані, які вам надаються, проходять крізь кілька рівнів фільтрації. І тому робота із зовнішнім радником, який ставитиме провокаційні запитання та скеровуватиме вас при аналізування «митей кристалізації» може принести неабияку користь.
За матеріалами "To Make Your Corporate Values More Than Lip Service, Start from Within", Chief Executive.
Ілюстрація: phloxii / Shutterstock.com
|