РЕЦЕНЗІЇ | Огляд книги 10 липня 2020 р.

Посібник із креативного мислення: інновації за 4 кроки

Джерело: Blog.kniga.biz.ua

Креативність — не магія, а наука. І з нею впорається кожен, хто докладе зусиль. Підприємці, що організовують свій бізнес. Члени маленької команди на шляху розширення. І менеджери великої корпорації, що стикнулась з раптовими змінами на ринку. «Посібник із креативного мислення» (The Creative Thinking Handbook) Кріса Ґріффітса (Chris Griffiths) і Меліни Кості (Melina Costi) доводить, що темне мистецтво креативності підкоряється гострому розуму і послідовній праці. Засновник компанії OpenGenius разом з професійною письменницею розробили систему з чотирьох кроків, що перетворять креативність на інструмент вашого бізнесу.

Посібник із креативного мислення: інновації за 4 кроки

Знання — більше не сила

Проблеми бізнесу в XXI сторіччі містять багато мінливого і невідомого, щоб ми мали змогу впоратись з ними, використовуючи лише знання. Згідно з дослідженнями Річарда Фостера, професора з Єльської школи менеджменту до 2027 року відомі фірми заміняться компаніями, про які ми навіть не чули. Великі компанії, чия сила базувалась на знаннях та досвіді, перебувають на шляху до занепаду. Хвилювань додає і звіт «Майбутнє професій» 2016 року від Всесвітнього економічного форуму:

У зв’язку з навалою нових продуктів, технологій і способів праці, робітники мають бути більш креативними, щоб отримати вигоду з цих змін.

Сучасний бізнес вправно ілюструє цей висновок: Google змінив шляхи отримання інформації, Netflix — телебачення, а Twitter — спосіб комунікації. Секрет найуспішніших криється в підкоренні креативності. Успіх перестав бути тим, що ми знаємо і став тим, що можемо створити. Єдина перешкода — розумові шаблони, які просто необхідно зламати на шляху до прикладної креативності.

Вибіркове, реактивне, передбачуване мислення

Стереотипи потрібні, щоб захистити наш мозок від постійного потоку інформації. Завдяки шаблонам, ми не думаємо кожен раз як почистити зуби й подолати дорогу до роботи. Проте вони перетворюються на ворога, коли робочий процес потребує свіжих ідей. Серед безлічі ментальних пасток Кріс Ґріффітс виділяє три найбільш шкідливі.

Вибіркове мислення — підтвердження певний ідей і припущень. Кріс Ґріффітс висловлюється про нього так:

Якщо мені довелось б обирати єдиний аспект людського мислення, який найбільше шкодить у процесі мозкового штурму та прийняття рішень, то я б зупинився на вибірковому мисленні. Коли людям спадає на думку те, що вони вважають чудовою ідеєю чи рішенням, що вони роблять? Вони негайно намагаються виправдати її. Як і всі люди, ми намагаємося признати власну неправоту лише в крайньому разі.

Своєю чергою, вибіркове мислення розділяється на типи. Вибіркова увага змушує вас бачити те, що ви очікуєте. Вболіваючи за улюблену команду, ми іноді вважаємо, що суддя навмисно прискіпується до неї. Вибіркові згадки — це пам’ять лише про ті речі, які ми хочемо пам’ятати. Найчастіше це помітно у роботі зі свідками злочинів. Двоє людей можуть пам’ятати щось зовсім по-різному. Вибіркові спостереження — причина того, що ми сприймаємо лише певні, зручні для нас відомості, ігноруючи все інше. Вибіркові спостереження часто використовують політики, бо з ним можливо довести все, що завгодно, якщо мати на те достатньо часу.

Реактивне мислення — схильність реагувати занадто швидко. На логічні твердження мозок витрачає набагато більше часу, ніж на перші припущення. На жаль, нам часто здається, що перша ж ідея і є найбільш відповідною. Або, навпаки, не вартою уваги.

Автори соціальної мережі Snapchat ледь не стали жертвами реактивного мислення. Вперше програму обміну обмеженими часом повідомленнями презентували в Стенфордському університеті. Тоді ще студентів Евана Шпігеля і Роберта Мерфі негайно висміяли. На щастя, критика їх не засмутила, а успіх не змусив довго чекати.

Передбачуване мислення — шаблон, через який ми приймаємо переконання за правду без доказів, базуючись на власному досвіді чи «загальних знаннях». Декілька тверджень, що насправді є лише припущеннями:

  • Ми повинні наймати лише людей, що матимуть гармонійні стосунки з рештою команди;
  • Усі наші клієнти — люди молоді;
  • Робота відбувається лише в офісі;
  • Компанія повинна мати різноманітний спектр бізнесу, щоб вижити.

Чому припущення псують наше мислення? Вони не є фактами, тому діяти на фундаменті зі стереотипів може бути небезпечно. Хоча кожен з нас є продуктом власного досвіду, саме через нього ми обмежені в креативності. Ми знаємо лише те, що знаємо і наш лінивий мозок не бажає позбуватись зручних обмежень. Припущення — це і є ті рамки, що заважають нам рухатись далі. Як уникнути шаблонів мислення? Автори «Посібника із креативного мислення» розробили систему, що складається з чотирьох кроків.

Посібник із креативного мислення: 4 кроки до інновацій

Головний стереотип, пов’язаний з креативністю криється в тому, що однієї «вбивчої ідеї» буде достатньо. Насправді ж пошук ідей — це процес. Шанси на успіх зростають лише тоді, коли ви продовжуєте інновації як особистість, як команда та як організація. Щоб зробити творчість частиною бізнес-гри, потрібно створити навколо креативної практики систему. З чого вона буде складається?

Крок 1. Розуміння. Зазвичай нашою першою реакцією на зіткнення з проблемою є потреба негайно її вирішити. Не дайте шансу реактивному мисленню — витратіть час на правильне визначення проблеми. Підготуйте простір для розв’язання проблеми через викладення бажаних меж і результатів. Переформулюйте виклик і перегляньте його заново. Намагайтесь відрізняти факти від припущень.

Доречність ясного бачення своєї місії продемонстрував бренд Lego. У 90-х вони розширили торгову марку на дитячий одяг, побутові аксесуари, тематичні парки та шоу. Через свою надмірну інноваційність до кінця 2003 року компанія була на межі банкрутства. Повернувшись до основ, Lego відновили свої статки.

Крок 2. Ідея. Цей етап цілковито складається з мозкового штурму. Витягайте з команди якомога більше ідей. Стислий виклад думок буде економією часу для усіх. Особливу увагу приділяйте тому, що здається божевільним і незвичним. Щоб бути креативним, вам треба налаштувати мозок на «все можливо». Для аналізу і критики буде свій час — зараз вам треба лише вислухати колег.

Коли ви збираєте безліч альтернатив, перша третина зазвичай є очевидною, друга третина — дурні та смішні ідеї, але остання третина містить найкращі, найкреативніші ідеї — ті, що є новими та корисними. Неоригінальні ідеї або нереалістичні ідеї легко віднайти: щоб прийти до практичних та оригінальних ідей, ви маєте продовжувати пошук.

Крок 3. Аналіз. Настав час обробити інформацію, отриману під час мозкового штурму. Це означає сортування та скринінг, щоб відкинути слабкіші ідеї та вибрати найкращі з них для подальшого розгляду. Аналіз — етап пошуку рішень і він вимагає іншого підходу, ніж полювання на ідеї. Сортуйте та відсіюйте ідеї відповідно до критеріїв. Ваша мета — залучити до аналізу як емоції, так і аналітичні здібності. Як саме оцінювати ідеї з точки зору емоцій та розуму?

Серце: Чи хвилює вас ця ідея? Які почуття вона викликає у вас? Призначте ідеї оцінку, не роздумуючи про неї. 10 балів буде означати «дуже позитивно», а 1 — «дуже негативно».

Мозок: Зробіть те ж саме, використовуючи інтелектуальні здібності. Чи має сенс ця ідея з точки зору логіки? Чи надійна вона? Чи можете ви раціонально пояснити її? Оцініть ідею від 1 до 10.

Крок 4. Напрям. Ідея не стане інновацію, доки ви це не зробите. Четвертий етап потрібний саме для цього. Реалізація має вирішальне значення для перетворення ідей у позитивні зміни. Поділіться ідеєю з іншими й починайте розробку плану дій. Вірте у своє рішення і будьте впевненими, але залишайтесь гнучкими.

Креативний процес не позбавлений проблем. Вибір змін є одним із найскладніших рішень в нашому житті. Але старих ідей вже недостатньо, бо прийшов час для інновацій. «Посібник із креативного мислення» Кріса Ґріффітса і Меліни Кості підкаже потужні способи примусити свій мозок працювати в пошуках змін.



ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
КНИГИ ДЛЯ РОЗВИТКУ:
Як управляти собою. Класика Harvard Business ReviewЯк управляти собою. Класика Harvard Business Review
Змінюючи правила гри. Як лідери, новатори та візіонери перемагають у життіЗмінюючи правила гри. Як лідери, новатори та візіонери перемагають у житті
Одна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатівОдна справа. На диво простий рецепт неперевершених результатів

МЕТОДОЛОГІЯ: Стратегія, Маркетинг, Зміни, Фінанси, Персонал, Якість, IT
АКТУАЛЬНО: Новини, Події, Тренди, Інсайти, Інтерв'ю, Рецензії, Бізнес-навчання, Консалтинг
СЕРВІСИ: Бізнес-книги, Робота, Форуми, Глосарій, Цитати, Рейтинги, Статті партнерів
ПРОЄКТИ: Блог, Відео, Візія, Візіонери, Бізнес-проза, Бізнес-гумор

Сторінка Management.com.ua у Facebook    Менеджмент.Книги: телеграм-канал для управлінців    Management Digest у LinkedIn    Відслідковувати нас у Twitter    Підписатися на RSS    Поштова розсилка


Copyright © 2001-2024, Management.com.ua

Менеджмент.Книги

телеграм-канал Менеджмент.Книги Менеджмент.Книги — новинки, книжкові огляди, авторські тези і цінні думки з бізнес-книг. Підписуйтесь на телеграм-канал @books_management



➥ Дякую, я вже підписана(-ий)